Kaikki artikkelit

Vieraskynä | 3.5.2018

Äänen voimalla eteenpäin

Nyt on oikea hetki hypätä mukaan audiojunaan, kirjoittaa tämänkertainen Vieraskynämme Taija Holm.

Mobiilissa tapahtuvan kuuntelun kasvun ansiosta olemme saaneet lukea positiivisia uutisia audiokulutuksesta. Suosituin audiolähde on FM-radio. Sen lisäksi kuluttajien kuulokkeisiin valikoituvat yhä useammin podcastit ja radiosovellusten sisällöt.

Suomalaiset yritykset ovat ilahduttavasti lähteneet hyödyntämään uutta mediamuotoa markkinoinnin työkaluna. Audiosisällöt kulkevat kuluttajien mukana, joten ne ovat helposti saatavilla. Mikä tahansa kohderyhmää kiinnostava sisältö on myös helposti jaettavissa.

Vaikuttavampaa markkinointia

Viihdebisnekselle audiokulutuksen kasvu on merkittävä asia, sillä audiopalvelut tarjoavat aivan uusia mahdollisuuksia synnyttää ilmiöitä ja henkilöbrändejä, joilla puhutella yleisöä. Viime aikoina erityisesti eri blogien kanssa tehtävä vaikuttajamarkkinointi on yleistyvä markkinoinnin osa-alue myös audiosisällöissä.

Podcastit tarjoavat brändeille uusia keinoja ja kanavia yhä vaikuttavampaan markkinointiin. Jaksojen parissa vietetään keskimäärin 28 minuuttia, joten myös brändillä on enemmän aikaa ja mahdollisuuksia kertoa omaa sisältöään, joka usein koetaan osaksi podcastin tarinaa ja teemaa.

Podcastit ovat myös hyvin kustannustehokas tapa puhutella yleisöä, sillä 68 prosenttia kuuntelijoista on valmis ostamaan ohjelmissa esiintyviä tuotteita (Wecast/Dayton podcastundersökning 2017).

Audiobisnes puhuttaa

Ajankohtainen audio nousee esiin myös keskiviikkona 9.toukokuuta, kun viihdebisnestoimijat kokoontuvat Entertainment Business Arenan isännän, kokeneena radioammattilaisena tunnetun Jussi Heikelän johdolla Helsingin Crowne Plazaan keskustelemaan siitä, mihin kaikkeen radio mediana taipuu ja miten audiobisnes Suomessa kehittyy.

Aihe on kuuma. Millainen onkaan audiomarkkinan ja -kulutuksen lähitulevaisuus niin kuluttajan, markkinoijan kuin sisällöntekijöiden näkökulmasta? Räjäyttääkö audio potin vuonna 2018?

Nyt kannattaa viimeistään nousta junaan mukaan.

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Taija Holm osakas, EBArena Oy ja toimitusjohtaja, ProPromotion Oy

Taija vastaa EBArena Oy:ssä Entertainment Business Arenan tuotannosta, viestinnästä ja kumppanuuksista. ProPromotion Oy:ssä vastuualueina ovat elokuvien, festivaalien, artistien sekä TV- ja teatterituotantojen tiedotus ja PR-kampanjointi sekä kiertue- ja tapahtumatuotannot. Taijalla on aiempaa kokemusta muun muassa projektiassistentin sekä markkinointipäällikön tehtävistä. Taija on periksiantamaton eteläpohjalainen, joka on koukussa kahvakuulaharjoitteluun ja matkusteluun. Hän pitää hyvistä viineistä, inspiroivista keskusteluista sekä arjen luksuksesta.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →