Kaikki artikkelit

Radiossa | 21.3.2019

Bauer Median audiotilaisuudet — avointa keskustelua audion mahdollisuuksista sekä yllättäviä ensireaktioita

Bauer Media järjesti Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet iltapäivä- ja aamutilaisuudet 7.-8. maaliskuuta Korjaamolla, Helsingissä.

Markkinoinnin vaikuttavuuden keinoista etenkin audiossa näemme valtavasti hyödyntämätöntä potentiaalia. Uskomme, että audion mahdollisuuksista avoimesti keskusteleminen lisää alan sisäistä kommunikaatiota ja tuo äänisuunnittelun lähelle brändisuunnittelun ydintä.

Vakavahenkisten luentojen sijaan panostimme viihdyttävään ulosantiin. Lava notkui alan konkareiden alla, sana oli vapaa ja ohjelma rullasi puheiden, casevideoiden, paneelien ja keskustelutuokioiden kautta. Rennosti mutta ammattitaidolla, ilman tiukkaa käsikirjoitusta.

Hyvän olon tunne yhdistyy brändiin

Bauer Median Head of Audio Branding, Lauri Domnick, kertoi äänellä vaikuttamisesta. Hyppäsimme sujuvasti musiikin perusteisiin ja kuulimme, miten rytmi, äänenväri, sävelet ja toisto vaikuttavat musiikin kokemiseen ja sen herättämiin tunteisiin.

Lauri osoitti, miten Hit the road Jack -biisistäkin tuttu sointukulku on ollut hitti jo 1600-luvulla. Miksi italialaisen säveltäjän, Claudio Monteverdin, sävellyksestä Nymfin valitus lähtöisin olevat neljä laskevaa säveltä pitävät yhä pintansa ja moderni pop-musiikki hyödyntää niitä vahvasti edelleen?

Melodian tunnistaminen aiheuttaa kuuntelijassa hyvän olon tunteen, koska hyvän olon hormoniksi kutsuttu dopamiini lähtee aivoissa liikkeelle. Tästä myös yrityksille tehtävässä äänibrändäyksessä on yksinkertaisuudessaan kyse – halu herättää hyvän olon tunne ja yhdistää se brändiin.

Brändiäänet kateissa

Paneelikeskustelussa saimme seurata kiinnostavien ammattilaisten sekanelinpeliä myyttien parissa. Kuunteleminen ja äänibrändäys nousivat puheisiin myös tässä ryhmässä.

ERA Contentin osakas, Riitta Pollari, haastoi miettimään, millä äänellä brändi puhuu – miltä brändi kuulostaa, minkälaisia mielikuvia se herättää? Pollari totesi, ettei ole kolmeenkymmeneen vuoteen kuullut puhuttavan kuuntelemisesta niin paljon kuin nyt. Hän on kiinnostuneena seurannut, minkälaisia merkityksiä ihmiset kuuntelemalla etsivät ja näkee tässä loistavan mahdollisuuden brändiviestinnälle.

Radion tapa jättää tilaa omalle ajattelulle on Pollarin mukaan suuri, ja ihmisillä on tarve jatkaa tarinaa mielessä. Tämä prosessi saa kokemaan pienemmätkin asiat suurina ja vahvistamaan kiintymystä sekä aiheen merkityksellisyyttä.

Jostain syystä ääni on brändeillä kuitenkin usein kateissa. Äänen merkityksellisyyden kasvun myötä Pollari kannustaakin nostamaan kuuloaistin brändimielikuvallisen viestinnän suunnittelun keskiöön ja hoitamaan äänibrändäyksen kuntoon ensitilassa.

Yllättävät ensireaktiot

Allekirjoittanut sai kädet täristen olla ensireaktio-osion vetäjä. Radiota käyttämättömälle mainostajalle on suunniteltu ja tuotettu mainos, jonka hän kuulee ensimmäistä kertaa yleisön edessä. Sokkona, ilman briefiä tehty teos voi joko kolahtaa tai sitten jotain muuta.

Torstaina Finlaysonin ikoni Jukka Kurttila ei lämmenyt suomalaisuudesta ponnistavalle tarinalle, koska siinä ei kuulunut heidän markkinoinnin lähtökohtanaan oleva v—tus. Se taas johtaa tekoihin asioiden puolesta, kuten saimme heidän seuraavana päivänä julkistamastaan perheväkivaltaa vastustavasta kampanjastaan huomata.

Katso video Kurttilan reaktiosta.

Perjantain tilaisuudessa Pauligin markkinointijohtaja Tomi Wirtanen piti kaupunkikahveille tehtyä huumorilähestymiskulmaa hyvänä ja medianomaisena ratkaisuna radioon. Pauligin kaupunkikahvien markkinoinnissa kohtaamamme pelkistetty ja erittäin tyylikäs graafinen ilme sai rinnalleen tarinallisen kerronnan, jossa kuuntelija johdateltiin jylhistä korpimaisemista havannalaiseen mielenmaisemaan kahvikupposen myötä. Kuulosti siltä, että Café Havanan maku vei mukanaan.

Katso video Wirtasen reaktiosta.

Finlaysonin Jukka Kurttila ei lämmennyt ilman briefiä syntyneelle radiomainokselle.

Jatkoa seuraa

Vaikka kaupallisen äänen hyödyntäminen on isossa nosteessa Suomessakin, siihen liittyviä tapahtumia ei järjestetä vielä kovin paljon. Tarve on suuri ja selkeä. Audio, kuten muutkin alat, vaatii erikoisosaamista, eikä meiltä löydy samanlaista työkalupakkia sen kommentointiin tai briefamiseen kuin visuaalisella puolella. Kuvassa vihreän sävy voi olla haalea ja logon paikka väärä, mutta miten kerrot tämän äänestä?

Sisältöjen kulutus kuuntelemalla lisääntyy huikeaa vauhtia. Meidän kaikkien on syytä kasvattaa osaamistamme; media- ja tuotantoyhtiöiden pitää pystyä tarjoamaan ammattimaiset ja perustellut ratkaisut asiakkaan haasteisiin ja asiakkaan pitää pystyä  kommunikoimaan tahtotilansa selkeästi.

Palautekyselyn tulokset puhuvat samaa kieltä – keskustelulle audion potentiaalista markkinoinnin vaikuttavuuden keinona on tarvetta, ja tilaisuutemme palvelivat tätä tarvetta erinomaisesti. Kiitos palautteesta, olimme kuulolla! Seuraava Bauer Median audiopäivä järjestetään syyskuussa 2019.

Katso iltapäivätilaisuuden (7.3.) Myytinmurtajat-paneelikeskustelu täältä.

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Ismo Heikkilä Luova johtaja

Ismo Heikkilä on Bauer Median luova johtaja. Hänellä on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille. Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →