Kaikki artikkelit

Verkossa | 1.3.2019

Digitaalinen audio puhuttaa IAB:n työryhmässä

Digitaalisen audion markkinan kokonaisuuden parempi ymmärtäminen hyödyttää kaikkia alalla toimivia. Tämän kokonaisuuden kirkastaminen nousi tärkeälle sijalle myös IAB Finlandin digitaalisen audion työryhmässä.

IAB:n muissa maissa audiota on käsitelty jo pidempään, joten on hienoa, että pääsimme nyt kunnolla vauhtiin myös Suomessa. Esimerkiksi naapurissamme Ruotsissa julkaistiin digitaalisen audion käsikirja jo vuonna 2016. Opukseen voi tutustua IAB Ruotsin sivuilta.

Podcasteissa on paljon yhteneväisyyttä blogi- ja videomaailmaan. Ne ovat levinneet maailmalla rakkaudesta lajiin. Työryhmälle onkin tärkeää, että digitaalisen audion markkinaa kehitetään niin, että isojen pelureiden toiminnan lisäksi myös indie-toiminnan tukeminen on keskiössä.

Jotta kehitys digitaalisen audion saralla olisi tehokasta ja menestyksestä, tulee alalla olla selkeämpi käsitys digitaalisen audion kokonaiskentästä. Eri lajien podcastit, streemi-palvelut, digitaaliset radiopalvelut ja audiotallenteet tarvitsevat kehityksen tueksi alan yhteisiä standardeja ja selkeytystä terminologiasta.

Yhteinen terminologia ja standardit ovat tärkeitä myös kaupallisen osuuden kasvulle. Ilman selkeitä alan pelisääntöjä, on mainostajan mahdotonta vertailla vaihtoehtoja ja ymmärtää eri audiopalveluiden kaupallisia mahdollisuuksia ja merkitystä markkinoinnin kokonaisuudessa.

Oli innostavaa keskustella meillä Suomessakin kuumaksi aiheeksi nousseesta digitaalisesta audiosta alaa eri puolelta edustavien osaajien kanssa. Työryhmä koki osaamisensa ja näkökantojensa laajentuneen jo ensimmäisen tapaamisen ansiosta.

Myös minä odotan jo innolla seuraavaa yhteistä aikaamme, jolloin pääsemme vielä astetta konkreettisemmin syventymään esiin nousseisiin kehityskohtiin. Yllä olevien asioiden lisäksi työryhmä innostui ison audioseminaarin järjestämisestä ja aikoo olla aktiivisesti mukana IAB:n koulutusmateriaalien kehittämisessä.

Teksti on julkaistu alunperin IABlogissa.

Sini Kervinen on myös IAB Finlandin Digitaalisen audion työryhmän puheenjohtaja.

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Sini Kervinen Head of Digital Business

Sini johtaa Bauer Median digitaalista liiketoimintaa. Hän on edennyt elämässään innostuksen ja intuition siivittämänä. Mielenkiintoiset projektit ovat vieneet Siniä mennessään synnyttäen uutta liiketoimintaa ja jälleen uusia innostavia lähtöjä. Siniä inspiroivat erityisesti hyvä ja kannustava yhteishenki sekä tulos ja tehokkuus. Tekemisessä Sini uskookin jatkuvaan oppimiseen ja rohkeaan kokeilukulttuuriin. Sini on toiminut työuransa aikana useissa suunnannäyttäjäprojekteissa, ja nykyisin hänen huomionsa vievät digitaalisen audion miljoonat mahdollisuudet.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →