Kaikki artikkelit

Kohderyhminä | 16.11.2017

Kenet mainos tavoittaa?

Miten tavoittaa oikea kohderyhmä kohdennetusti, tavoittavasti, oikeaan aikaan ja riittävän usein? Tartuimme näihin suunnittelijan arkipäiväisiin kysymyksiin ja mietimme, miten voimme helpottaa suunnittelutyötä omalta osaltamme.

Kaupallinen radio on siitä mukava, että se tavoittaa suomalaiset kattavasti ja nopeasti. Olemme saaneet hiljaisia signaaleja mainostajia kiinnostavista kohderyhmistä ja pureuduimme syvemmälle omaan yleisödataamme selvittääksemme tavoittavuus- ja toistotasot sekä roolimme kohderyhmien arjessa.

Taustatyön tuloksena hahmotimme yleisöstämme neljä kaupallisesti kiinnostavaa kohderyhmää, joiden arkipäivässä olemme tiiviisti mukana niin taajuudella kuin radiobrändiemme someryhmissä. Tutkimme etenkin hetkiä, jolloin tavoitamme heidät parhaiten ja löysimme kohderyhmäkohtaiset micromomentit.

Lisäsimme nämä kohderyhmät Telmarin RBP:hen ja Audio Planneriin. Avaan seuraavaksi hieman ryhmien profiilia.

NCK = globaali kokeilijaryhmä. Koostuu alle 35- vuotiaista, joille maailma on avoin ja jotka arvostavat nopeasti hahmotettavaa ja keskustelevaa viestintää. Kolmen viikon kampanjalla tavoittaa alle 35-vuotiaista 41 prosenttia, nettokontaktit 711 000.

NAISET = perheenpyörittäjät. Kohderyhmä arvostaa hyvää ja toimivaa arkea. Heidän huomionsa kiinnitetään nopeilla vinkeillä, osallistamalla sekä itselle merkityksellisellä mainonnalla. Kolmen viikon kampanjalla tavoittaa 35-64 -vuotiaista naisista 64 prosenttia, nettokontaktit 660 000.

MIEHET = tiedostavat kuluttajat. Etenkin perheen isompien investointien suunnitteluun vaikuttava kohderyhmä, jonka elämä on pääosin vakiintunutta ja omaan hyvinvointiin ollaan valmiita panostamaan. Suosittelu, vinkit, vertailut, testitulokset ja muiden kokemukset saavat kokeilemaan uusia asioita. Kolmen viikon kampanjalla tavoittaa 40-64 -vuotiaista miehistä 61 prosenttia, nettokontaktit 560 000.

NIN = valveutuneet ostajat ja nautiskelijat. Hankintoja ohjaavat laatu ja elämykset. Ryhmään kuuluvat ovat usein kauppojen parhaita asiakkaita. Uutuudet kiinnostavat ja suosittelut aktivoivat harkitsemaan hankintaa. Kolmen viikon kampanjalla tavoittaa 40-64 -vuotiaista 63 prosenttia, nettokontaktit 1,1 miljoonaa.

Mainos muuttuu tarinaksi

Briefin saatuamme varmistamme kampanjan vaikuttavuuden hyödyntämällä kohderyhmäpaketteja ja tarkentamalla spottien sijoittelua micromomenteihin.

Audion keinoin pääsemme vaikuttamaan suoraan tunteisiin. Uuden vaatebrändin kokeilu tai eksoottisen matkakohteen valinta saattaa muuttua hetkessä ajankohtaiseksi kiinnostavan tarinan myötä – tämä tarina tulee vastaan oikein valitulla mainoskatkolla.

Hyvin suunnitellulla radiokampanjalla pääsemme myös vaikuttamaan kuluttajan ajatteluun jo harkintavaiheessa. Mitä tuotemerkkejä perheenpyörittäjät suosivat päivittäisostoissaan, mitkä rakennuttajat kontaktoidaan ensin talon tai kesämökin rakentamista suunniteltaessa, entä minkä merkkiseen autoon nykyinen menopeli olisi mieluisinta päivittää?

Kosketushetkemme kuluttajan ostopolulla ovat moninaiset. Oikein kohdennetun ja ajoitetun spottikampanjan keinoin pääsemme kuluttajan iholle tavoittavasti ja tarvittaessa todella nopeasti.

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Cia Heritty Asiakaspalvelujohtaja

Exceleitä rakastava Cia vastaa Bauer Medialla myyntipalvelun eri osa-alueiden ja myynnin järjestelmien saumattomasta toimivuudesta sekä radiokampanjan suunnittelusta ja loppuun saattamisesta. Cia on koko parikymmenvuotisen työhistoriaansa aikana tehnyt töitä mainosten trafikoinnin ja suunnittelun puolella. Kokemusta on myös eri järjestelmien integroinnista ja käyttöönotosta sekä myyntiprojekteista. Hänellä on myös yli kymmenen vuoden kokemus radiojuontamisesta. Vapaa-ajallaan Cia ohjaa kuntonyrkkeilyä. Kesäisin hänet löytää joko jalkapallokentän laidalta tai veneilemästä perheensä kanssa.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →