Kaikki artikkelit

Radiossa | 5.4.2019

Mainostaja, kiinnostaisiko 3,5 miljardia euroa?

 

Suomi menee kiinni heinäkuuksi, koska kaikki lomailevat silloin.

Maailma tehdään valmiiksi juhannukseen mennessä.

Ei meidän kohderyhmämme kuluta kesällä.

Kesä ei ole meidän sesonkimme. Tuotteitamme ei osteta kesäkuukausina.

Näitä ja vastaavia lausahduksia kuulee usein kesään liittyvissä markkinointikeskusteluissa. Kesään liittyy todella vahvasti tunne ja vanhat uskomukset.

Olemme Bauer Medialla tutkineet suomalaisten kesänviettoa. Moni aikaisempi uskomus vahvistui tulosten myötä: suomalaiset juhlivat edelleen mökeillä ja kyläjuhlissa sukulaisten ja ystävien kanssa juhannusta, reissaavat perjantairuuhkissa mökeilleen sekä poimivat loppukesästä marjat pakkaseen talvea varten. Kesän vietto eroaa kohderyhmittäin, mutta kaikissa kohderyhmissä kesässä korostuvat ystävät, harrastukset, matkustaminen, rantaelämä sekä tietysti mökkeily ja saunominen.

”Kesässä korostuvat ystävät, harrastukset, matkustaminen, rantaelämä, mökkeily ja saunominen.”

Mainostajan kannalta merkittävin asia on kuitenkin se, että lompakot eivät lomaile kesällä. Suomalaiset käyttävät Nordean YouGov 2018 -tutkimuksen mukaan yhteensä n. 3,5 miljardia euroa kesäloman viettoon. Keskimääräinen talous kuluttaa siis noin 1 300 euroa extraa lomansa aikana. Samaan aikaan mainospanostukset sukeltavat. Kuluttajat siis käyttävät normaalia enemmän rahaa, kuluttavat spontaanimmin ja kohtaavat vähemmän mainontaa kuin milloinkaan muulloin vuoden aikana. Näemme tässä mainostajillemme valtavan kesäpotentiaalin.

Kesä kestää toukokuusta syyskuuhun

Kesäpotentiaalia voi lähteä kotiuttamaan monella tavoin. Tärkeintä on uskaltaa murtaa vanhoja tapoja ja investoida kesän markkinointiin. Yksi tehokas vaihtoehto kesälompakoiden luo on radio. Radiota kuunnellaan noin kolme tuntia päivässä, ja lisäksi 22 prosenttia suomalaisista lisää radion kuuntelua kesällä. Radio liikkuu suomalaisten mukana kesän riennoissa, ja mainonnalla voidaan tehokkaasti ohjata kuluttajien muuta aikaa rennommalla otteella tehdyt ostopäätökset kohti haluttuja kohteita.

”Radio liikkuu suomalaisten mukana kesän riennoissa.”

Rakastamme kesää ja yhden kesän sijaan nautimmekin kolmesta kesästä! Kesäkausi alkaa alkukesällä toukokuussa, jatkuu keskikesällä yli pääasiallisen lomakauden ja huipentuu loppukesään elo-syyskuussa, jolloin nautitaan vielä kesän lämmöstä ja samaan aikaan valmistaudutaan jo akut ladattuina arkeen.

Kuluttajille alkukesä näyttäytyy isojen, kesään liittyvien hankintojen tekemisenä ja kesän aktiviteettien suunnitteluna. Keskikesällä ollaan spontaaneja ostajia, jolloin tunne korostuu, ja kohteina korostuvat lomaan liittyvät hankinnat. Loppukesällä hyödynnetään kesän alennusmyynnit ja suunnitellaan syksyn hankintoja.

Olisiko tänä kesänä aika olla rohkea ja vapauttaa valtava kesäpotentiaali? Bauer Medialla koko kesä on liveä, ja nautimme taajuuksilla sekä verkossa kuluttajiemme kanssa kesästä tarjoamalla heille virikkeitä ja viihdettä. Kaikkialla Suomessa! Olemme kesän asiantuntijoita ja autamme mielellämme kasvun rakentamisessa. Näin myös sinulle jää aikaa lomailla ja nauttia kesästä täysillä!

Lähde: Rahan käyttö kesälomalla YouGov / Nordea kevät / 2018, n-määrä 1000, vähintään 18-vuotta täyttänyttä

 

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Sampsa Savolainen Myyntijohtaja

Sampsa Savolainen johtaa Bauer Median mediamyyntiä valtakunnallisen mainonnan osalta. Sampsan asiantuntijuus on vahvimmillaan myynnin ja markkinoinnin saralla. Isoimmat onnistumisen tunteet hän kokee asiakkaiden ja tiimiläistensä onnistumisen kautta mahdollisimman isoja haasteita ratkoen. Sampsaa innostaa kasvun rakentaminen markkinoinnin välineillä sekä uudet keinot hyödyntää ääntä ajassa, jolloin kuuntelu kasvaa ja on merkityksellisempää kuin koskaan aikaisemmin. Sampsa lataa vapaa-aikana akkujaan urheilun saralla valmentamalla jääkiekkojunioreita, harrastamalla maratonjuoksua sekä parantamalla lasten- ja nuorten harrastusmahdollisuuksia urheilun yhdistystoiminnassa.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →