Kaikki artikkelit

Radiossa | 2.6.2017

Markkinatutkimus on kanavaimagolle tärkeä rakennustyökalu

Puolet radion musiikin tekemisestä on tutkimusta ja toinen puoli mututuntumaa. Fiilis on tärkeä, mutta viimeistään markkinatutkimus kertoo sen, ollaanko menossa oikeaan suuntaan.

Markkinatutkimus vastaa kysymykseen, miltä radiomarkkina kokonaisuudessaan näyttää? Onko liikehdintää? Onko tilaa? Onko jokin kanava parantunut tai huonontunut? Kuka omistaa mitäkin imagoita?

Selvitimme, miten oman kanavavalikkomme tekeminen vaikuttaa kaupallisten radioiden positiokarttaan ja toisaalta yksittäisen kanavamme liikkuttaminen kartalla omaan kokonaistarjontaamme. Ketä haluamme tavoittaa milläkin radiokanavalla, ja mitä haluttu kuuntelijaprofiili kanavaltamme haluaa. Radio Novan kohdalla tavoitteenamme oli pitää identiteetti selkeänä ja tarjota oikeanlaisia musiikkityylejä, kappaleita ja artisteja etenkin kohderyhmälle 25-44 vuotiaat.

Hallittu käännös

Alkuvuodesta 2016 tekemämme markkinatutkimus kertoi, että Radio Nova oli ylivoimaisesti Suomen tunnetuin radiobrändi, joskin kaiken kaikkiaan tekemiseen ja/tai laatuun ei oltu kuuntelijoiden keskuudessa tyytyväisiä. Sehän toki nähtiin myös silloin laskusuunnassa olevista kuuntelijaluvuista.

Radio Novan ollessa kyseessä oli tärkeintä miettiä, millä tavalla teemme mahdollisimman nopean turnaroundin hajottamatta kuitenkaan mitään niin paljoa, että kanavalla edelleen olevat kuuntelijat siellä myös pysyisivät.

Isoissa muutoksissa lukuihin tulee usein ”kuoppa”, koska kanavalta poistyöntävä voima on isompi ja nopeampi kuin se, kuinka nopeasti jengi edes tajuaa, että mitään muutosta on tapahtunut.

Kuluttaja on oikeassa!

Puolet radion musiikin tekemisestä on tutkimusta ja toinen puoli ”gutfeelinkiä”, mututuntumaa. Jos itselläni on pienikin epäilyksen tunne sydänlastassa, markkinatutkimus tarjoaa nopeasti välineet saada asiaan selvyys.

Yksittäistä kuluttajaa kannatti kuunnella herkällä korvalla. Viimeisin markkinatutkimus huhtikuulta 2017 osoitti, että Radio Nova on edelleen Suomen tunnetuin radiobrändi. Lisäksi kanavan imago oli parantunut kauttaaltaan myös tärkeimmissä musiikki- ja kohderyhmäsegmenteissä.

Muutosten myötä Radio Nova nousi jälleen isoimmaksi kaupalliseksi kanavaksi, ja tärkeän 25-44 ikäryhmän tavoittavuus nousi 40 prosenttia viime vuodesta. Ja se on ihan kiva.

(Lähde: Coleman, Plan developer, v. 2016 ja 2017)

 

 

Rene Mäkinen Head Of Music

René Mäkinen vastaa Bauer Median musiikista (Radio Nova, Radio City ja Kiss). Omien sanojensa mukaan ruma mutta mukava kaveri jolla on pitkä kokemus mediasta ja ennen kaikkea kaupallisesta radiosta. Kaupallista radiota hän on saanut tarkastella monien erilaisten positioiden ääreltä ja intohimona onkin radion kehittäminen kokonaisvaltaisesti. Renén mukaan musiikki on avainasemassa kanavan positioimisessa ja siksikin äärimmäisen kiinnostavaa, mutta päivän päätteeksi kokonaisuus ratkaisee. Ison kuvan lisäksi hänellä on intohimona myös ne pienet yksityiskohdat. Vapaa-ajalla hänestä on mukava touhuta perheen kanssa, matkustella, ajella prätkällä (lähinnä kesäisin) ja sporttailla.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →