Kaikki artikkelit

Menestystarinoita | 18.5.2018

Radio Novan kasvojenkohotus kannatti – kanava sai takaisin kirkkaimman kruunun

Radio Nova kirkasti tavoitteensa ja panosti "ylpeästi aikuinen" -teemaan. Parissa vuodessa se raivasi tiensä takaisin huipulle.

Bauer Media osti Radio Novan MTV:ltä reilut kaksi vuotta sitten. Silloinen laskusuunta on käännetty nyt nousuun, ja kanavasta on tehty Suomen suurin kaupallinen radio.

Kun kauppa loppuvuodesta 2015 julkistettiin, Radio Novan vastaava ydinryhmä siirtyi saman tien Pöllölaaksoon perehtymään kanavan toimintatapoihin.

”Halusimme ottaa selvää, mitkä olivat juurisyyt loiston himmenemiseen ja kuulijalukujen laskemiseen huippuajoista”, kanavapäällikkönä vuoden 2016 alusta lähtien toiminut Niina Jokiaho kertoo.

Ahdinkoon johtaneet tekijät löytyivätkin melko nopeasti: muuttunut kilpailutilanne ja kanavan strategia eivät palvelleet kuuntelijaa parhaalla mahdollisella tavalla. Tekemiseen haluttiin saada nopea muutos ja keskiöön päätettiin nostaa ylpeästi aikuinen -teema.

”Se tarkoittaa sitä, että Radio Novan kuuntelija on vapaa nuoruuden ahdistuksesta, jossa pitää orjallisesti seurata hömppätrendejä ja etsiä ympäristön hyväksyntää omaa minuuttaan uhraten”, Jokiaho selventää.

Hän painottaa, että ikäkysymys tämä ei tietenkään ole, vaan liittyy luonteeseen ja elämäntilanteisiin. Jokiahon mielestä on ihan hyväksyttävää asua rivitalolähiössä koiran ja 1,8 lapsen kanssa – jopa nauttia siitä, päinvastoin kuin nuoruutta ihannoiva mainonta antaa usein ymmärtää.

”Ylpeä aikuisuus on vastuunsa tuntevaa valinnanvapautta. Ylpeästi aikuinen voi vapaasti bilettää aamuun, jos siltä tuntuu, tai toisaalta valita käpertyvänsä mieluummin kumppanin viereen villasukat jalassa katsomaan lauantai-iltana leffaa.”

Jotain uutta, jotain vanhaa

Yksi onnistumisen avaimista on ollut Bauer Median ja Radio Novan kulttuurien yhdistäminen. Pyrkimyksenä on ollut säilyttää vanhat, hyviksi havaitut piirteet ja lisätä niihin Bauer Median entisenä haastajana oppimaansa, pidemmälle vietyä ajattelua.

Pyhäksi kolmioksi on vakiintunut uutiset, liikenne sekä ajankohtaisuus. Radio Novassa ajatellaan, että ylpeästi aikuinen on kiinnostunut maailman tapahtumista ja haluaa tietää vähintään isoimmat uutiset ja ajankohtaiset pääotsikot.

”Panostimme laadukkaaseen aamuohjelmaan. Sen kohderyhmää nuorennettiin, ja juontoihin haettiin lisää energiaa sekä dynamiikkaa”, Jokiaho sanoo.

Minna Kuukan pitkää uraa Radio Novassa tuli tukemaan median moniottelija Aki Linnanahde. Tuloksena syntyi mielenkiintoinen, ajankohtaisuudesta ammentava, hauska ja hyväntuulinen show, jossa soivat parhaat biisit.

Katso Minnan ja Akin saumattomasta yhteistyöstä kertova video:

 

Retroperjantai-ohjelman tuominen Voicelta Radio Novalle jännitti tekijöitä. Kuuntelijat ottivat 90-luvun hittejä isolla fiiliksellä paahtavan ohjelman kuitenkin innolla vastaan, ja nykyisin sille ei löydy kilpailijaa perjantai-illan radiokuuntelussa. Jo edellisellä kanavallaan hyvää nousua tehnyt ohjelma naulasi juontajastaan Oku Luukkaisesta ysäri-ilmiön, joka nykyisin loppuunmyy saleja DJ-keikoillaan.

Kanavalle saatiin lisää nuoria aikuisia myös tuomalla iltapäivälähetyksiin Anssi Honkasen ja Niina Backmanin sähäkkä show.

”Päätös vaikuttaa oikealta, koska Radio Novan iltapäivä on nykyisin valtakunnan kaupallisten kanavien kuunnelluin iltapäivälähetys”, Jokiaho sanoo.

Vaikuttajia aikuiseen makuun

Nuorten tubettajien, bloggaajien ja vloggaajien lisäksi myös aikuiset ottavat vastaan vaikutteita ja viestejä omissa kohderyhmissään uskottavilta henkilöiltä. Radiojuontajat toimivat vaikuttajina aikuiselle yleisölleen.

Bauer Media pystyy tarjoamaan aitoja, kiinnostavia ja laadukkaita vaikuttajakontakteja omien tähtiensä kautta. Asiaa auttaa myös se tosiasia, että radio on mediana hyvin uskottava. Valemediamaailmoissa ryvettyminen ei kuulu suomalaiseen radioon, ja trenditutkimusten mukaan ihmiset ottavat entistä mieluummin vastaan viestejä omilla korvillaan. Tehoa lisää tuo myös entistä henkilökohtaisempi kontakti: korvakuulokkeiden myynti on noussut ennennäkemättömiin lukemiin viime vuosina.

Nykyaikaisen radiokanavan perustekemiseen kuuluu saumattomasti myös sosiaalisen median tekeminen. Tästä malliesimerkkinä voidaan mainita Radio Novan Aki polkee -tempaus, jossa juontaja Aki Linnanahde otti vastaan haasteen, jonka hävittyään hän joutui polkemaan polkupyörällä Helsingistä Mikkeliin. Tämä kaikki käsiteltiin taajuuden lisäksi näkyvästi myös sosiaalisessa mediassa.

”Olen todella ylpeä Radiogaalan somesarjan voitosta, joka annettiin Radio Novan Aki Polkee -tempaukselle. Tapahtumaa käsiteltiin luonnollisesti lähetyksissä taajuudella, mutta eri sosiaalisen median kanavat toimivat päämedioina videoille ja päivityksille, joilla pidettiin matkan varrella mielenkiintoa yllä.”

”Tässä kampanjassa toteutui hyviä asioita: juontaja heitti itsensä peliin, saimme mielenkiintoista sisältöä sekä ihmisiä osallistumaan ja kaiken kukkuraksi kaupalliselle kumppanillemme, Biltemalle, hyvää sisältönäkyvyyttä ilman päälle liimausta”, Jokiaho kertoo.

Radio elää

Kuuntelijan rooli on muuttunut vuosi vuodelta radiotoiminnassa entistä enemmän interaktiiviseen suuntaan. Kontaktia otetaan useiden kanavien kautta, ja osallistuminen on kaikille osapuolille tärkeää. Tieto myös auttaa ja on tärkeä osa Radio Novan perustekemistä.

Liikennelähetykset ovat tästä hyvä esimerkki: studion puhelimet soivat usein, kun ihmiset haluavat jakaa tietoa tien päältä — joskus onnettomuustilanteista on soitettu lähetykseen jopa ennen viranomaisia.

Radioaseman pitää joka päivä lunastaa asemansa kuuntelijan korvissa. Perustehtävä ei ole muuttunut vuosikymmenten saatossa mihinkään, ja povattua pikkumediaksi kuihtumista ei ole näköpiirissä. Päinvastoin: Suomessa kaupallisten radioiden sisältö on laadukkaampaa kuin ikinä. Aiheiden tulee olla aidosti kohderyhmää kiinnostavia, ajankohtaisia ja omasta kulmasta asiaa lähestyviä. Huomiosta kilpailevat nykyisin muiden radiokanavien lisäksi myös niin monet muut mediat ja ärsykkeet, että eilisen maine ei kanna pitkälle.

 

Radio Novan palkinnot Radiogaalassa 2018:

Vuoden radio: Radio Nova

”Radio Nova onnistui kokonaisvaltaisesti vuonna 2017 ja kanavalla tapahtui merkittäviä positiivisia muutoksia. Tiimihenki ja motivaatio kasvoivat, sekä uusia tekemisen tapoja luotiin. Nova saavutti vuoden aikana kovimmat kuuntelijaluvut ja siitä kasvoi suurin radiokanava.”

Vuoden ohjelmapäällikkö: Niina Jokiaho, Radio Nova

”Hyvä johto on merkittävin syy kasvuun. Jokiahon systemaattinen työ Radio Novan pääjehuna on tuonut Novalle markkinajohtajuuden takaisin. ”

Niina Jokiaho on Radio Novan ylpeästi aikuinen ohjelmapäällikkö.

Vuoden some: Kun Aki polkee niin Radio Novan some kulkee, Radio Nova

”Hienosti rakennettu somekokonaisuus, josta tuli someilmiö. Hullun tempauksen ympärille rakennettiin ilmiö ja tarinaa kasvatettiin suunnitelmallisesti koko kanavaa tukevalla toteutuksella. Hyvä esimerkki uuden kokeilusta ja uuden onnistumista. Itsensä peliin laittamisesta plussaa.”

Lähde

 

 

 

 

 

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Ismo Heikkilä Luova johtaja

Ismo Heikkilä on Bauer Median luova johtaja. Hänellä on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille. Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →