Kaikki artikkelit

Radiossa | 29.6.2017

Tarinan alkulähteillä

Tarinat ovat merkityksellisiä yritykselle sekä sen työntekijöille ja sidosryhmille. Mistä Bauer Median tarina kertoo, ja mikä on yritystarinan rooli, kun ollaan rakentamassa yhteistä päämäärää?

Nyt on kova ajatus. Kannattaa lukea eteenpäin, se ajatus on jo seuraavalla rivillä:

Stories are new headquarters. 

En edes pinnistelemällä muista mistä ajatuksen bongasin, mutta välittömästi tunnistin, että siinä on jotain kiehtovaa. Tarinat ovat nykypäivän pääkonttoreita.

Ympäristömme on täynnä suuria ja pompöösejä kivilinnoja tai lasipalatseja, joilla yritykset ovat pyrkineet viestimään omasta menestyksestään, ja sen avulla halunneet vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat ja yhteistyökumppanit omasta merkityksellisyydestään. On toki edelleen usein logistisesti järkevää keskittää toimintoja saman katon alle, mutta vaikuttuuko ja kiinnostuuko ulkopuolinen maailma enää suurista seinistä? Tuskinpa.

Tarinoiden merkityksestä on puhuttu paljon jo vuosien ajan. Tarinat ovat merkityksellisiä myös yrityksille ja usein yrityksen tarina on merkityksellinen sekä yrityksen työntekijöille että muille sidosryhmille. Yrityksen tarina voi kertoa mistä yritys tulee, mistä sen arvot kumpuavat, missä tilanteessa yritys nyt on, miksi se ylipäänsä on tärkeä, minne se on menossa ja miten sinne aiotaan päästä.

Tarinat tarjoavat tarttumapintaa

Suomessa Bauer Median tarina on toistaiseksi melko lyhyt, vasta reilun vuoden mittainen. Toki perustana olevien radioyhtiöiden tarinoissa on paljonkin tarttumapintaa vanhoista Lepakon juoma-automaateista alkaen, ja saksalaisen 1800-luvulla perustetun, pari maailmansotaa nähneen perheyhtiön tarinasta löytyy siitäkin monia kiinnostavia sattumuksia.

Tämän kevään aikana olemme Kaapelitehtaan 5. ja 6. kerroksessa pohtineet yrityksemme tarinaa nyt ja tästä eteenpäin. Missä me olemme? Miksi me olemme tärkeitä? Mitä lisäarvoa me tuotamme? Mitä tavoittelemme ja miten sen aiomme saavuttaa?

Olemme miettineet paljon sitä, mistä bisneksestä tarinamme kertoo. Olemmeko viihdebisneksessä, mediabisneksessä vai missä? Radiobisneksessä olemme jo saavuttaneet markkinajohtajuuden, joten pelikentän kasvattamiselle tunnistettiin selkeä tarve. Ratkaisu löytyi aakkosten alkupäästä: Bauer Median tarina kertoo audiobisneksestä.

Strategiatyöksi me sitä toimistokielellä kutsuimme, mutta tarinan me siitä teimme.

Bauer Median tarina kertoo yrityksestä, joka on audiobisneksen suunnannäyttäjä Suomessa ja joka tekee laadukkaita ja kiinnostavia sisältöjä, joiden tuottamia kontakteja meiltä halutaan ostaa.

Tämä tarina on vasta alussa, mutta joka päivä konttorimme ovista kävelee sisään ihmisiä, jotka haluavat rakentaa tätä meidän kivilinnaamme, kehittää tätä tarinaa eteenpäin ja nähdä miten se kehittyy.

 

Sami Tenkanen Toimitusjohtaja

Sami Tenkanen toimii Bauer Mediassa toimitusjohtajana. Kokenut ja uteliaana maailmaa katseleva radioammattilainen pysähtyy mielellään tarinoiden äärelle, vaikka numerot ja excel-taulukot ovat myös lähellä Samin sydäntä. Vapaa-ajallaan innokas koiranulkoiluttaja ja alemman keskitason golfaaja on viime aikoina nähty hikoilemassa myös bodypump-tunneilla.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →