Kaikki artikkelit

Radiossa | 31.8.2018

Tunne on tehokkain tapa rakentaa brändiä

Olemme kaikki päätöksenteossamme rationaalisia ihmisiä. Perustelemme ostopäätöksiämme järjellä. Tunteella ei ole merkitystä…

Näinhän asia ei todellisuudessa ole, sillä ainoastaan kymmenen prosenttia päätöksistä tehdään järjellä. Loppua 90 prosenttia dominoi tunne.

Tästä huolimatta, syyllistymme alun väitteeseen itsekin: tutkimme dataa ja löydämme sieltä potentiaalisia kohderyhmiä tuotteillemme. Seuraamme kampanjoidemme huomioarvoja ja vaikutuksia liiketoimintaamme. Rakennamme tunnettuutta ja aktivoimme jo olemassa olevia asiakkaita.

Yritämme siis vaikuttaa asiakkaisiin faktoilla, vaikka viime kädessä ostopäätöksen tekee tunnesäätelyn keskus.

Loputtomalta tuntuvan tutkimusdatatulvan myötä moni brändi on jo ymmärtänyt audion potentiaalin vaikuttavaan ja erottuvaan mainontaan: tunne on kaikkein tehokkain tapa rakentaa brändiä.

Investoinnit radiomainontaan kasvavat tänäkin vuonna viisi prosenttia, maailmalla jopa huomattavasti enemmän. Audiossa on edelleen runsaasti käyttämätöntä potentiaalia. Äänellä vaikutamme suoraan psykologisesti ihmisten käyttäytymiseen.

Tämän puolesta puhuu myös Kampin Kauppakeskukselle toteutetulla äänimaisemoinnilla saavutetut loistavat tulokset asiakasviihtyvyydessä ja ostokäyttäytymisessä.

Mihin audion vaikuttavuus perustuu?

Bauer Media on tämän vuoden aikana tuottanut yksittäisille asiakkailleen kymmenien miljoonien hyödyn. Tämän on mahdollistanut audiobrändäys, jonka myötä yrityksen pitämä ääni on johdonmukainen ja erottuva kaikkialla.

Brändin visuaaliseen sisältöön yhdistettynä brändille suunniteltu ääni jopa kaksitoistakertaistaa visuaalisen sisällön tehokkuuden.

Kuulossa ei ole suodattimia, kuten silmissä luomet, jotka voi halutessaan sulkea. Kuulemme kaikki äänet, mutta tiedostamme niistä vain kolmasosan – kaksi kolmasosaa äänistä menee siis tiedostamatta ohi, mutta etenkin tiedostamatta kuulluilla äänillä vaikutetaan suoraan tunteisiin. Juuri tuohon kaksikolmasosaan haluamme päästä, sillä päätökset tehdään siellä.

Jotta maailma kuulostaisi paremmalta

Audiobisneksen suunnannäyttäjänä uskomme, että äänen paremmasta hyödyntämisestä markkinointiviestinnän välineenä löytyy myös runsaasti uusia liiketoimintamahdollisuuksia media- ja mainostoimistojen lisäksi muillekin yrityksille. Haluamme kehittää ja löytää niitä vielä itsekin.

Älä jää rannalta seuraamaan, mihin kilpailijasi tällä hetkellä fokusoivat. Ole edelläkävijä ja mieti miten voit itse saada audion avulla enemmän irti mainospanostuksistasi.

Hyvää audiosyksyä!

Audiosaari - liity sinäkin

Bauer Median Audiosaari on ääneen erikoistunut Facebook-ryhmä. Liity sinäkin!

Erkka Jaakkola Kaupallinen johtaja

Erkka Jaakkolan ihastus radioon syttyi vaihto-oppilasvuotena Seattlessa, jossa hän työskenteli puolen vuoden ajan iltapäiväjuontajana KTOY-kanavalla. Erkka on työskennellyt kaupallisen radion parissa yli 25 vuotta. Hänellä on vankka kokemus sekä paikallisilta että valtakunnallisilta radiokanavilta. Ennen siirtymistään Bauer Medialle Erkka työskenteli 10 vuotta Sanomalla. Vapaa-ajallaan Erkan harrastuksiin kuuluvat kodin pienet remontit, ruohonleikkuu sekä erilaiset miesten työt. Erkka nauttii hyvästä ruuasta ja punaviinistä sekä matkustelusta perheensä kanssa.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →