Audiomarkkinassa

Enemmistö Suomen suurimmista mainostajista on korville anonyymi

13. lokakuuta 2025

Lauri Domnick, Creative Director

Ääni on yksi brändin tunnistettavimmista ja vaikuttavimmista elementeistä. Se herättää tunteita, jää mieleen ja aktivoi tunnemuistoja huomattavasti tehokkaammin kuin kuva tai teksti. Ja silti vähemmistö Suomen 200 suurimmasta mainostajasta käyttää tällä hetkellä mainonnassaan jotakin brändille luotua omaa äänielementtiä, kuten äänilogoa, brändimusiikkia, selkeästi brändiin kiinnittyvää voice overia/hahmoa tai muuta toistuvaa ääntä.

Eniten kasvua ääni-identiteettien käytössä näkyy kaikkein suurimpien mainostajien ulkopuolella, jossa äänen selkeä kilpailuetu on tunnistettu paremmin. Tämä herättää kysymyksen, että luottavatko suurimmat brändit jopa liikaa siihen, että brändin nykyinen koko ja tunnettuus kantavat tulevaisuudessakin ilman ääntä?

Ei ääntä, ei muistijälkeä

Tutkimukset osoittavat kerta toisensa jälkeen, että ääni nopeuttaa brändin tunnistamista ja parantaa mainonnan tehoa. Ipsosin mukaan omat brändiäänielementit kasvattavat mainonnan tuloksellisuutta 20-30 %. System1:n mukaan äänen vaikutus brändin muistamiseen on suurempi kuin visuaalisilla elementeillä.

Ja silti suurin osa Suomen isoimmista mainostajista tyytyy yhä geneerisiin kirjastomusiikkeihin tai täysin äänettömiin somekampanjoihin.

Ääni on strateginen brändi-investointi

Brändin oma ääni ei tarkoita sitä, että jokainen mainos olisi rallatus. Kyse on ennen kaikkea strategisesta jatkuvuudesta äänen suhteen:

  • Mikä on ensimmäinen ääni, jonka asiakas kuulee, kun kohtaa brändin?
  • Miltä kuulostamme radiossa, TV:ssä, somessa, liiketiloissa tai tapahtumissamme?
  • Onko ääni tunnistettava? Toistuuko se? Rakentaako se muistijälkeä?
  • Onko äänemme uniikki vai onko se kopioitavissa?
  • Ja lopuksi tärkein: viestiikö ääni brändimme ydintä, sen arvoja ja missiota?

Brändin ääni-identiteetti on korville sama asia kuin visuaalinen identiteetti silmille.

Mahdollisuus erottautua

Jos 66 % kilpailijoista on korville anonyymejä, tarkoittaa se, että omalla äänellä voi todella erottautua. Ääni on äärimmäisen kustannustehokas, vaikuttava ja monikäyttöinen tapa rakentaa muistijälkeä, tunnettuutta, preferenssiä ja mielikuvaa. Ääntä voi käyttää lähes kaikissa asiakaskohtaamisissa, pois lukien ne muutamat harvat, puhtaasti visuaaliset kohtaamiset.

Parhaimmillaan ja johdonmukaisesti käytettynä ääni jää mieleen loppuelämäksi (vai meinasitko, että unohdat joskus Vesipuisto Serenan, Silja Linen, Puuhamaan tai Puuilon legendaariset sävelet?).

Oikea aika on nyt

Jos kuulut brändisi kanssa siihen enemmistöön, joka ei kantaudu asiakkaidensa korviin, niin nyt on korkea aika tehdä asialle jotain. Jos haluat maksuttoman konsultoinnin aiheesta, niin soita tai laita viestiä: 044 700 4094 tai lauri.domnick@bauermedia.fi

badagency.fi

Lauri Domnick, Creative Director

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit