Käännä älylaitteesi vaakatasoon
EU:n poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja kohdentamista koskeva asetus (EU 2024/900) tuli voimaan 10.10.2025 alkaen.
Poliittinen mainonta Bauer Media Audion jakelukanavissa on edelleen mahdollista, mikäli mainonta noudattaa uuden lainsäädännön mukaisia velvoitteita. Käytännössä uudet velvoitteet ovat läpinäkyvyysmerkintä, eli tietoja, jotka tulee sisältyä jokaiseen poliittiseen mainokseen sekä avoimuusilmoitus, joka tulee tehdä jokaisesta poliittisesta mainoksesta.
Muutokset perustuvat Euroopan unionin poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä ja kohdentamista koskevaan asetukseen, jonka päämääränä on vahvistaa avoimuutta ja oikeudenmukaista poliittista keskustelua, erityisesti vaalien yhteydessä. Tavoitteena on ehkäistä tiedon manipulointia, ulkomaista vaikuttamista vaaleihin sekä henkilötietojen väärinkäyttöä poliittisen mainonnan yhteydessä.
Mainostaja on ensisijaisesti vastuussa poliittisen mainonnan tunnistamisesta ja tietojen toimittamisesta Bauer Media Audiolle.
Esimerkki:
”Tämä on poliittinen mainos, jonka rahoittaja on puolue X. Mainos liittyy 18.4.2027 pidettäviin eduskuntavaaleihin. Lisätietoja osoitteesta www.bauermedia.fi/avoimuusilmoitus.”
Merkinnät on lausuttava selvästi ja selkeästi muodollista äänensävyä käyttäen. Äänitemuodossa esitettäviin merkintöihin ei saa liittyä taustaääniä. Merkintä on esitettävä poliittisen mainoksen alussa tai lopussa.
Bauer Media Audio julkaisee poliittista mainontaa koskevat tiedot EU:n yhteisessä avoimuusrekisterissä, jota ylläpitää Euroopan komissio.
Bauer Media Audio säilyttää kaikki poliittiseen mainontaan liittyvät tiedot ml. kampanjasuunnitelma ja kampanjan hinta ja avoimuusilmoituksen tiedot vähintään seitsemän (7) vuoden ajan kampanjan päättymisestä.
Kolme kuukautta ennen vaaleja poliittisen mainonnan palveluja voidaan tarjota vain:
Esimerkkejä poliittisesta mainonnasta:
Anne Karjala, Trafiikkisihteeri