Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Äänibrändäyksen parhaat osaajat tekevät yrityksistä erottuvia

10. syyskuuta 2020

Kauppalehti Optio, Tekoja Suomesta

Lauri Domnick ja Vellu Maurola ovat Suomen kokeneimmat ja arvostetuimmat audio branding -tekijät. Heidän kädenjälkeensä voi tietämättään törmätä lähes jokaisella radion ja television mainoskatkolla. Heidän portfoliossaan on jo toista sataa kotimaista ja kansainvälistä brändiä, joista jokaiselle on luotu uniikki ääni.

Äänibrändäyksessä yritykselle luodaan visuaalisten brändielementtien rinnalle ääneen pohjautuvat elementit, jotka kertovat yrityksen tarinaa, kommunikoivat sen arvoista ja luovat tunnesiteitä kuluttajiin. Näitä elementtejä voivat olla esimerkiksi äänilogo, brändimusiikki ja puheääni, puhelinpalvelun ääni, tapahtumaääni, liikkeiden äänimaisemat sekä sovellusten ja tuotteiden äänet. Brändin äänen on tarkoitus olla johdonmukainen kaikissa asiakaskohtaamisissa.

“Usein ajatellaan, että musiikki mainonnassa on vain fiilisjuttu. Sen tarkoituksena kun on herättää tunteita ja luoda selkeää brändimielikuvaa. Ensin on kuitenkin pystyttävä sivuuttamaan omat tunteet ja mieltymykset ja katsottava asiaa tieteen ja tutkimuksen valossa, sillä tunteetkin ovat mitattavissa. Tämän vuoksi teemme tiivistä yhteistyötä Aalto­-yliopiston neurotieteiden laitoksen kanssa. Yhteistyö mahdollistaa meille entistä syvemmän ymmärryksen äänestä ja siitä, kuinka aivomme siihen reagoivat”, sanoo Lauri Domnick, Bauer Median Head of Audio Branding.

Lauri Domnick (kuva: Sami Pulkkinen)

Sekä Lauri Domnickilla että Vellu Maurolalla on yli kahdenkymmenen vuoden työkokemus äänen, musiikin ja asiakaskokemuksen parista. Vellun ura lähti kovaan nousuun, kun hänen bändinsä Pepe Deluxén kappale palkittiin Cannesissa Maailman parhaan mainosmusiikin palkinnolla 2000-­luvun alussa. Lauri tunnettiin pitkään elävän musiikin kentän taustavaikuttajana. Siitä syttyi kipinä lähteä luomaan jotain uutta ja vaikuttavaa. Lauri palkittiin vuoden 2020 Radiogaalassa Vuoden radioammattilaisena. Se on melkoinen saavutus tekijälle, joka ei perinteisessä mielessä työskentele radiossa.

”Yhdessä Lauri ja Vellu ovat lyömätön tiimi Bauer Median audio branding -osastolla. Vellun vahvuus on äänen tuotannossa. Hänellä on taito löytää juuri se oikea soundi kullekin brändille. Laurin vahvuudet löytyvät projektinjohdosta ja myynnistä. Työnjako on siis selvä. Laurilla on vahva näkemys ja Vellulla taito tuottaa se – sekä tuoda siihen se viimeinen puuttuva palanen, joka usein ratkaisee koko projektin tuloksellisuuden.” sanoo Erkka Jaakkola, Bauer Median kaupallinen johtaja.

Vellu Maurola (kuva: Markku Pajunen)

Muu maailma seuraa tiiviisti tekemisiä

Vuosi 2020 on ollut äänibrändäyksen osalta hyvä vuosi Bauer Medialle. Asiakasprojekteja on tehty paljon ja asiakkaiden ensimmäisten äänibrändättyjen kampanjoiden tuloksia on analysoitu. Saadut tulokset ovat hyviä; äänibrändäyksen myötä positiivinen mielikuva esimerkiksi kuluttajatuotteita myyvästä brändistä kasvoi 12 prosenttia ja kiinnostus ostaa kyseisen brändin tuotteita 20,5 prosenttia.

Äänibrändäyksen vaikutus ulottuu myös radio-­ ja tv­-kampanjoiden ulkopuolelle. Ravintolaketju kasvatti keskiostoja 22,5 prosenttia ja kuluttajatavaroita myyvä liike nosti asiakastyytyväisyyttä 15 prosenttia otettuaan käyttöön räätälöidyn äänimaiseman.

Lauri ja Vellu tekevät uraauurtavaa työtä globaalin konsernin sisällä ensimmäisinä alansa tekijöinä Bauer Medialla.

“Muu maailma seuraa tiiviisti ja kiinnostuneena meidän tekemisiä. Olemme onnistuneet kasvattamaan myös radion merkitystä sillä, että puhumme paljon audion puolesta ja nostamme sen vaikuttavuutta esille aina, kun mahdollista“, Maurola kertoo.

“Kollegat kutsuvat meitä leikkimielisesti aivokirurgeiksi, koska työmme perustuu pitkälti siihen, että pyrimme vaikuttamaan nimenomaan korvien väliin. Emme tosin operoi aivoja varsinaisilla kirurgin välineillä – instrumenttinamme on ääni”, jatkaa Lauri.

Bauer Median audio branding -­asiakkaita ovat muun muassa Syöpäsairaala Docrates, Subway, Puuilo, Falck, Blå Band, Finnkino, Energiayhtiö Väre, Hesburger ja Virtasen maalitehdas.

Juttu on lainattu Kauppalehti Option Tekoja Suomesta -liitteestä, joka on julkaistu 10.9.