Verkossa

Kun radio meni nettiin

6. kesäkuuta 2025

Ulla Koivula, Markkinointi- ja myyntijohtaja, Moi Mobiili

Vuosi 1995 oli käänteentekevä Suomessa. Radiokanava Kiss FM mullisti suomalaisen radioalan ja toi mukanaan innovatiivisen verkkopalvelun, kiss.fi:n. 

Kiss FM syntyi tilanteessa, jossa kaupallinen radio oli Suomessa vasta kehittymässä, ja Kiss FM erottui joukosta nuorekkaalla ja energisellä otteellaan, kansainvälisellä soundillaan ja rohkeilla kampanjoillaan. Kanavan konsepti perustui ajan hermolla oleviin hittibiiseihin, räväkkään juontotyyliin ja vuorovaikutteisuuteen kuuntelijoiden kanssa. 

Mutta Kiss FM ei ollut pelkkä radioasema – se oli kokonainen mediabrändi, joka pyrki hyödyntämään uuden ajan teknologioita ennen muita. Kiss FM:llä oli yksi ensimmäisistä nuorille suunnatuista vekrkopalveluista, Euroopan ensimmäinen nettichat -palvelu ja oma kissnet -virtuaalinen nettipalvelu  ilmaisine sähköpostiosoitteineen kuulijoille.  

Verkkomaailman edelläkävijä

Vaikka internet oli vuonna 1995 vasta harvojen käytössä, Kiss FM näki sen mahdollisuudet tukea kaupallista menestystään. Kiss.fi oli jotain täysin uutta suomalaisessa mediakentässä: se ei ollut vain staattinen infosivu, vaan interaktiivinen alusta, jossa käyttäjät pystyivät keskustelemaan keskenään (chat), äänestämään kappaleita ja ottamaan osaa kaupallisiin brändimarkkinoijien kilpailuihin. Kiss.fi:n kautta syntyi varhainen digitaalinen yhteisö, jossa kuuntelijat pystyivät tuntemaan itsensä osaksi Kiss FM:n maailmaa. Tämä oli merkittävä askel kohti sellaista digitaalista viestintäkulttuuria, joka on nykyään arkipäivää. Itse sain kunnian suunnitella, konseptoida ja jopa itse koodata ensimmäiset kiss.fi verkkosivustot. Koodarihan minä en ole, mutta eipä ollut silloin kovin montaa muutakaan tarjolla! 

Tulevaisuuden suunnannäyttäjä 

Kiss FM ja kiss.fi edustivat murroskautta, jossa perinteinen media alkoi sulautua digitaaliseen maailmaan. Vaikka internetin käyttäjämäärät olivat vielä pieniä v 1995-1996, Kiss FM:n panostus online-yhteisöllisyyteen ja interaktiivisuuteen osoittautui kaukonäköiseksi liikkeeksi. Se loi pohjan myöhemmille kehityssuunnille, kuten sosiaalisen median nousulle ja digitaalisten sisältöjen vuorovaikutteiselle kuluttamiselle. 

**************************************************************************************************

PS: Tutustu kattavaan Audio Landscape 2025 -sisältöömme (bauermedia.fi/audio2025), johon olemme koostaneet markkinoijaa ajatellen kiinnostavimmat huomiot tämän hetken audiomarkkinasta.