Vieraskynä

Kaupallinen radio —suurenmoisten kylähullujen ala

15. toukokuuta 2025

Jani Halme, Luova johtaja, ToinenPHD

Jos suomalainen mediakenttä olisi taajama, olisi kaupallinen radio sen kylähullu.

Kylähullu on puhtaan myönteinen ilmaisu. Näillä tarpeellisilla ja oudoilla yksilöillä on aina ollut erittäin tärkeä rooli omassa yhteisössään ja paljon hyvää tekeviä ominaisuuksia. Heidän toiminnalleen ominaista on rajojen koetteleminen ja niiden ylittäminen. Ja juuri sitä kautta kylähullut rakentavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Yhteisön jäsenet virnuilevat omille kylähulluilleen, mutta järjestäytyvät välittömästi puolustuskannalle, jos ulkopuoliset erehtyvät pilkkaamaan heitä. 

Kylähullut ovat omintakeisella toiminnallaan aina haastaneet tabuja ja sosiaalisia normeja – eli kyseenalaistaneet sitä, mitä pidetään normaalina. Usein normaaliuden määrittelyssä on kyse vallankäytöstä: yksittäinen ryhmä haluaa päättää, mikä on normaalia ja mikä vastaavasti epänormaalia. Hyssyttelyyn taipuvaisen enemmistön väistellessä konflikteja on tarvittu kylähulluja kyseenalaistamaan asioita. Sosiaalisten rajojen rikkominen ja ärsyttävien totuuksien esiintuominen tuo happea yhteiskuntaan. Siinä kylähullut ovat ylivoimaisia. 

Kylähullut ovat usein olleet myös hyvin luovia. Heidän kykynsä olla peruskansalaisia vapaampia sieluja synnyttää ajattelua, joka on uutta ja merkittävää. Kylähulluuteen kuuluu myös kyky kertoa tarinoita. Heidän avullaan on säilytetty perinnetietoa ja välitetty sitä värikkäiden juttujen muodossa eteenpäin. 

Ennen kaikkea kylähullut ovat tarjonneet loputtoman määrän viihdettä – iloa, riemua ja pöyristymisen aiheita. 

Kylähulluuden hyveet voivat mainiosti erityisesti kaupallisen radion puolella. Lukuisat radio-ohjelmat ja niiden sanataiteen mestarit synnyttävät voimakasta yhteisöllisyyttä: tämä ei ole kaikille, ja juuri siksi se onkin meidän juttu. 

Kaupalliset radiot ovat muita medioita hanakampia haastamaan normeja. Ala on valmis kokeilemaan tekoälyuutisankkuria, uusia ihmisiä ja genreradioita, pitkiä podeja, lyhyitä videoita, festivaaleja, audiobrändäystä, sometempauksia ja uudenlaisia mainostuotteita. 

Tänä osaoptimoinnin ja säästönuhjun aikana on suorastaan vapauttavaa, että media-alalla on ihmisiä, jotka eivät pelkää. Eivät pelkää kokeilla, eivät pelkää hankausta, eivät pelkää kertoa tarinoita – vaan synnyttävät niitä. 

Kiitos teille, kylähulluille. 

********************************************************************************************

PS: Tutustu kattavaan Audio Landscape 2025 -sisältöömme (bauermedia.fi/audio2025), johon olemme koostaneet markkinoijaa ajatellen kiinnostavimmat huomiot tämän hetken audiomarkkinasta.

Jani Halme, Luova johtaja, ToinenPHD

Jani Halme on karismaattinen mediapersoona, joka tunnetaan  monipuolisista projekteistaan ja innovatiivista tempauksistaan. Hän on voittanut useita media-alan palkintoja. Luovana johtajana hän yhdistää strategisen ajattelun ja luovuuden oivallisesti. Tarinankertojana hän on omaa luokkaansa.

Kirjoittajan artikkelit