Audiomarkkinassa

Digitaalinen audio kiinnittyi mediastrategiaan

20. elokuuta 2025

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Jokainen digitaalisen mainostilan ostaja vaikuttaa ostopäätöksillään siihen, mihin mediaeurot käytetään. Kun mainosinvestointeja suunnataan Suomeen, varmistetaan sillä jatkossakin laadukas kotimainen journalismi ja laadukkaat sisällöt.  

Tänä vuonna digitaalinen audiomainonta on hyödyntänyt vahvasti kehittyviä teknologioita, kuten tekoälyä ja ohjelmallista ostamista. Nämä innovaatiot tarjoavat intiimejä, vaikuttavia ja tehokkaita mainosratkaisuja.

Digitaalinen audio tavoittaa erinomaisesti, kuuntelu on mediamuodoista keskittyneintä ja huomio korkeinta.

Podcastien ja ääniohjattujen laitteiden suosion kasvu, ensimmäisen osapuolen datan hyödyntäminen sekä kontekstuaaliset segmentit vahvistavat audiomainonnan asemaa osana kokonaisvaltaista markkinointistrategiaa.

Teknojätit dominoivat mediapanostuksissa 

Amerikkalaisten teknologiayhtiöiden johtajat ilmoittavat kilpaa poistavansa DEI-ohjelmia ja sallivansa vihapuheen alustoillaan. Faktantarkistuksesta luopumisesta ilmoitti viimeisimpänä Meta.

Trendistä huolimatta Google ja Meta hallitsevat mediapanostuksia. Vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla nämä yhtiöt nappasivat 128,5 miljoonaa euroa suomalaisten mainostajien mediapanostuksista.

Pelkästään verkkoeuroja tarkasteltaessa peräti 65 prosenttia panostuksista meni some- ja hakusanamainontaan, kotimaisen verkkomedian osuuden jäädessä 35 prosenttiin.

Kotimaisen median arvostus korkealla 

Suomalaiset arvostavat kotimaista mediaa. 94 prosenttia kokee sen tärkeänä sananvapauden ja demokratian puolustajana. 78 prosenttia pitää myös tärkeänä, että media, jonka parissa viettää aikaa, on kotimainen. 68 prosenttia suomalaisista kokee, että mainostajien tulisi panostaa erityisesti medioihin, jotka työllistävät suomalaisia.

Lähteet: Attention Economy Study 2023, Dentsu/Lumen; Kantar Ad Ingelligence; Kotimainen media -tutkimus 2024 (N=6208) 

***********************************************************************************************

PS: Tutustu kattavaan Audio Landscape 2025 -sisältöömme (bauermedia.fi/audio2025), johon olemme koostaneet markkinoijaa ajatellen kiinnostavimmat huomiot tämän hetken audiomarkkinasta.

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Laura vetää ohjelmallisen audion ja digiaudion kehitystyötä yhdessä Pohjoismaisten kollegoidensa kanssa. Hän on työskennellyt digitaalisten markkinapaikkojen parissa yli kymmenen vuotta ja uskoo yhdessä oppimiseen ja tekemiseen. Laura tarkastelee mielellään sukupolvi Z:n ja milleniaalien suhdetta mediaan ja inspiroituu oivaltavista podcasteista ja markkinoinnin automaatiosta. Vapaa-ajallaan Laura harrastaa pieniä pintaremontteja, viihtyy luonnossa lenkkipolulla sekä hevosten parissa ja rakastaa ruokaa, herkuttelua ja hyviä dekkarisarjoja.

Kirjoittajan artikkelit