Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Radiossa

Aamiaismehut pääsivät kanssamme kuulijoiden aamuhetkeen – myynnin volyymi kasvoi 8 %

9. helmikuuta 2018

Sari Raitio, Creative Solutions Manager

Kuuntele artikkeli RadioPlayssä

Eckes-Granini Finlandin God Morgon -mehujen ja Radio Novan sisältöyhteistyön pääajatuksena oli tavoittaa kampanjan ydinkohderyhmä kattavasti ja oikealla hetkellä. Kampanjan tarkoituksena oli kasvattaa God Morgon -brändin tunnettuutta ja kannustaa kohderyhmää kokeilemaan tuotteita. Sillä haluttiin synnyttää vahvoja tunnereaktioita ja saada aikaan vahva, ostamiseen ohjaava kampanja.

Tehdään aamuista parempia

God Morgon -mehujen käyttö korostuu aamussa, sillä laadukas täysmehu on yksi hyvän aamiaisen peruselementeistä. God Morgon -brändin päätavoite on tehdä ihmisten aamuista parempia.

Sama missio on lähellä myös Radio Novan aamulähetyksestä tuttujen vaikuttajiemme, Aki Linnanahteen ja Minna Kuukan, sydäntä. Niinpä he valikoituivat luontevasti God Morgon -yhteistyön keulahahmoiksi.

Asiakkaan toiveiden mukaan tuotteen käyttöhetki haluttiin yhdistää osaksi kohderyhmän aamurutiineja. Akin ja Minnan johdolla ”Me tullaan teille” -sisältömarkkinointikampanja toi luontevasti God Morgon -tuotteet osaksi Radio Novan aamukeskusteluja.

Mallia maailmalta

Asiakkaan konseptiin istuvien yhteistöiden suunnittelussa hyödynnämme usein Bauer Median toteuttamia menestystarinoita maailmalta. Yhteistyö Eckes-Graninin kanssa on yksi esimerkki onnistuneesta ideavaihdosta.

Käytössämme on satojen ideoiden pankki monimediallisista jättiformaateista, maailmalla puheenaiheiksi ja ilmiöiksikin kasvaneista toteutuksista. Yhteistyö kansainvälisten osastojemme välillä mahdollistaa parhaiden oppien ja kokemusten hyödyntämisen suunnittelutyössä.

Maailmalta tulleet erikoisratkaisut toimivat yleensä jo sellaisenaan, mutta ne myös inspiroivat meitä ajattelemaan kampanjoitamme täysin uudella tavalla. Pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeeseen tuottamalla erilaisia, maailmalla erinomaisesti toimineita monimediaratkaisuja.

Vuosittain kymmenkunta Bauer Median luovaa tiimiä ympäri Eurooppaa kokoontuu yhteen jakamaan luovia ideoita toisilleen. Tiivis yhteistyö luovien osastojemme välillä mahdollistaa myös sen, että pystymme palvelemaan kansainvälisiä asiakkaitamme entistä paremmin.

God Morgonille hyödynsimme ideaa Iso-Britanniassa toteutetusta kampanjasta, jossa juontajat loihtivat kilpailun voittaneen perheen kotiin täydellisen joulun lahjoineen, ruokineen ja koristeluineen. Kampanja herätti valtavasti tunteita ja tarjosi elämyksiä voittajaperheen lisäksi myös radiokanavan yleisölle. Erottuva toteutus ja idea tuoda tuotteet konkreettisesti perheen kotiin oli onnistunut, joten halusimme hyödyntää sitä God Morgonin kampanjatoteutuksessa.

Yhteistyö siivitti myynnin kasvuun

Neljän viikon mittaisen sisältöyhteistyön aikana God Morgon ja Radio Novan Aamu tekivät aikuisten pariskuntien sekä lapsiperheiden aamuista parempia jakamalla vinkkejä arkiaamuihin sekä aamiaiskeittokirjoja ja muita God Morgon -tuotepalkintoja.

Aktivoivana osana toteutusta järjestetyn kilpailun päätyttyä God Morgon -tuotteet jalkautettiin Akin ja Minnan kanssa tavallisen suomalaisperheen arkiaamuun.  Suoraa lähetystä taajuudella ja somessa tehtiin perheen kotoa käsin. Ideana oli helpottaa perheen arkiaamun toimia ja tuoda ripaus luksusta arjen keskelle – tehdä perheen aamusta parempi.

Eckes-Granini Finland Oy Ab:n Senior Brand Manger Irma Mäki on tyytyväinen kampanjan tuloksiin. Yhteistyö Radio Novan kanssa istui kokonaiskonseptiin hienosti, ja God Morgon -tuotteiden myynnin volyymi kasvoi kevään aikana 8 prosenttia.

”Myynnin kasvun takana olivat parantuneet valikoimat, kauppojen kampanjointi sekä media, jossa tuotteet yhdistettiin käyttöhetkeen eli aamuun.” Mäki sanoo.

KAMPANJAN TULOKSET

Myyntitavoitteet:

God Morgon -tuotteiden myynnin volyymin kasvu +8 %.

Tavoittavuus taajuudella:

  • kohderyhmässä 25—54 -vuotiaat nettokontaktit 810 000, nettopeitto 40 %, TRP 784

Kampanjasivu:

  • yli 500 ihmistä osallistui kampanjasivulla kilpailuun.
  • heistä 82 prosenttia oli naisia, keski-iältään 40 v.
  • aiheen parissa vietettiin keskimäärin 4,5 minuuttia.

Some (Bauer Media, orgaaninen):

  • tavoittavuus: yht. fb 51 000 (4 postausta), insta 18 000 (4 postausta)
  • reaktiot/sitoutuminen: yht. 2 151 (fb 904, insta 1 247)
  • näyttökerrat: yht. 36 100 (fb 11 100 (1 video), insta 25 000 (4 kuvapostausta))

Kuuntele esimerkki spotista:


God Morgon -brändin äänimaisema on rauhallinen ja seesteinen. Brändille versioitu ”Morning has broken” -biisi taustoittaa ohjelmayhteistyötunnisteita ja -spotteja herättäen kuulijoille miellyttäviä tunteita aamukiireen keskelle.

Kuuntele esimerkki taajuudelta:

Radio Novan aamujuontajat Aki Linnanahde ja Minna Kuukka kertovat kisasta.

Katso video jalkautumisesta:

Pääsimme toukokuun lopulla Radio Novan Aamun kuuntelijan Hannen kotiin Nummelaan tekemään lähetystä ja viettämään aamua. Mukana oli God Morgon FI:n herkkuja ja yllätysartisti. Tässä tunnelmia siitä hienosta aamusta! Näitä olisi kyllä kiva tehdä lisääkin! Avaisitteko te Akille ja Minnalle kotinne oven ennen aamukuutta? -Essi

Julkaissut Radio Novan Aamu 28. kesäkuuta 2017

Kampanja huipentui Minna Kuukan ja Aki Linnanahteen tekemään aamulähetykseen nummelalaisesta kodista.