Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Radiossa

Audion vuosi 2018 – kurkistus kristallipalloon

22. tammikuuta 2018

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Radio tulee tänä vuonna korostumaan markkinointikanavana entisestään. Syitä tähän ovat kustannustehokkuuden, kattavien tavoittavuuksien ja hyvän ROI:n lisäksi se, että radio tarjoaa entistä tehokkaamman väylän kuluttajan brändiin liittyvän tunnesiteen vahvistamiseen.

Radio on kuluneiden vuosien ajan ollut melko tasainen suorittaja. Kuuntelu ei ole juuri vähentynyt, ja mainostajat ovat edelleen hyvin aktiivisia radiossa. Suomen audiomarkkina on niin ikään vielä melko lapsen kengissä. Suurten teknologiayhtiöiden vahva fokus ääneen ja puheohjaukseen on kuitenkin meilläkin jo herätellyt päättäjiä siihen, että äänen suhteen kannattaa olla lähitulevaisuudessa hereillä.

Visuaalinen mainonta on ja pysyy, mutta jos tavallinen helsinkiläinen kohtaa joka päivä arjessaan noin 5000 erilaista visuaalista markkinointiärsykettä*, niin käytössä oleva kaistaleveys on silmien osalta jo aika lailla tukossa. Kun mainonnan konsepti on läpi kaikkien medioiden yhtenäinen, sen teho moninkertaistuu ja tällöin visuaalinenkin mainonta erottuu selkeämmin. Audio korostaa siis visuaalistakin mainontaa ja samaan aikaan vastaanotettuna jopa kaksitoistakertaistaa sen tehon.

1. Radio = audio

Monelle mainostajalle radio on edelleen väline, jota käytetään lyhytjänteisesti tuomaan nopeaa myynnin kasvua tai helpotusta taloudelliseen ahdinkoon. Tämä tulee jo kuluvan vuoden aikana muuttumaan oleellisesti. Radio ei ole enää pelkkä radio. Se on audio. Ja audio on yksi voimakkaimmista, ellei voimakkain, keino tehdä mainonnasta tunnevetoista, puhuttelevaa ja henkilökohtaista.

Äänimainonta ottaa siis tänä vuonna ison loikan eteenpäin. Siihen tullaan kiinnittämään enemmän huomiota ja siitä tehdään parempaa ja tehokkaampaa. Ennen kaikkea yritykset tulevat tekemään audiostrategioita, joiden avulla ne kuulostavat johdonmukaiselta kaikissa asiakaskohtaamisissaan nyt ja tulevaisuudessa. Moni yritys on tämän jo tehnyt, mutta on meillä tekijöillä tämän kanssa vielä työtä edessä.

2. Henkilökohtainen kuuntelukokemus

Mainonnassa tulee ylipäätään tapahtumaan lähitulevaisuudessa suuria muutoksia audion johtaessa muutosta. Sisällön merkityksestä on puhuttu jo pitkään, ja se tulee korostumaan entisestään.

Maailmassa myydään tällä hetkellä enemmän kuulokkeita kuin koskaan. Kuulokkeilla kuunnellessa audiosisällön tunnekokemus kasvaa jopa 60 prosenttia (Global Radio UK). Tulemme näkemään kovaa kilpailua siitä, mikä yritys pääsee ensimmäisten joukossa asiakkaidensa kuulokkeisiin. Päästäkseen tuohon henkilökohtaiseen tilaan, sisällön on oltava huippulaadukasta.

Mainostoimisto Hasan & Partners on hiljattain perustanut radiokonkari Sanna Mämmin luotsaaman Podimedian, joka tulee olemaan yksi suunnannäyttäjistä tällä alueella ja auttamaan yrityksiä luomaan hyvää audiosisältöä asiakkailleen. Hasan ei tule jäämään yksin tällä alueella. Uskon, että jo tänä vuonna monet muut mainostoimistot seuraavat perässä (jos ovat hereillä).

Hyvä sisältö tarvitsee rinnalleen myös hyvän jakelualustan. Ei riitä, että yritys jakelee podcasteja omilla netti- tai somesivuillaan. Alustan kanssa apuun tulee mm. Bauer Median RadioPlay, josta löytyy jo nyt suuri määrä laadukasta on demand -audiosisältöä. Jatkossa tämä on hyvä väylä myös kaupalliselle sisällölle.

3. Puheohjaus

Audiosta tulee tänä vuonna entistä henkilökohtaisempaa, ja yritysten mahdollisuudet puhutella asiakkaitaan henkilökohtaisesti äänellä kasvavat. Teknologiajätit pitävät huolen tästä. Jo tällä hetkellä joka neljäs mobiililaitteella tehty Google-haku on puheohjattu.

Puheohjaus onkin se suurin kehityskohde tällä hetkellä suurissa teknologiayrityksissä. Google ja Amazon ovat jo ottaneet ratkaisevan askeleen tuodessaan markkinoille älykaiuttimet (Google Home ja Amazon Echo). On mielenkiintoista nähdä, kuinka nopeasti esimerkiksi Apple ja Facebook seuraavat perässä.

Toistaiseksi näitä älykaiuttimia ei Suomessa myydä, mutta kun se päivä koittaa, on yritysten syytä olla valmiina. Arvio Britanniasta kertoo, että 40 prosenttia maan kotitalouksista on tämän vuoden loppuun mennessä varustettu älykaiuttimella. Nyt on suomalaisyrityksissä syytä kerätä työryhmä kasaan ja alkaa suunnitella, millainen teidän audiosovelluksenne tulee olemaan. Kun olet Suomessa ensimmäisten joukossa hyvällä sovelluksella — ja ennen kaikkea sisällöllä– tulet menestymään.

4. Äänimaisemointi

Mainonnan ja podcastien lisäksi audion rooli tulee myös kasvamaan liiketiloissa. Jo alkuvuodesta tullaan näkemään (tai siis kuulemaan) Suomen ensimmäinen, täysin äänimaisemoitu kauppakeskus, jossa perinteinen musiikki jätetään kokonaan pois. Kauppakeskuksen käytävät täyttyvät miellyttävällä, täysin uniikilla äänimaisemalla, joka säveltää itse itseään jatkuvasti uudelleen.

Tämä on se vuosi, kun audion merkitys ja tärkeys on tunnustettava ja tunnistettava laajasti yrityksissä. Ääni tulee nostaa yritysten strategiaan mukaan, ja sitä tulee alkaa käyttää johdonmukaisesti kaikki vanhat ja uudetkin kanavat huomioiden.

Vuosi 2018 on audion vuosi. Ei varsinaisesti ensimmäinen, mutta ei takuulla viimeinen.

*) Aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan.

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit