Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Verkossa

Digitaalinen audio puhuttaa IAB:n työryhmässä

1. maaliskuuta 2019

Sini Kervinen, Head of Innovation

IAB:n muissa maissa audiota on käsitelty jo pidempään, joten on hienoa, että pääsimme nyt kunnolla vauhtiin myös Suomessa. Esimerkiksi naapurissamme Ruotsissa julkaistiin digitaalisen audion käsikirja jo vuonna 2016. Opukseen voi tutustua IAB Ruotsin sivuilta.

Podcasteissa on paljon yhteneväisyyttä blogi- ja videomaailmaan. Ne ovat levinneet maailmalla rakkaudesta lajiin. Työryhmälle onkin tärkeää, että digitaalisen audion markkinaa kehitetään niin, että isojen pelureiden toiminnan lisäksi myös indie-toiminnan tukeminen on keskiössä.

Jotta kehitys digitaalisen audion saralla olisi tehokasta ja menestyksestä, tulee alalla olla selkeämpi käsitys digitaalisen audion kokonaiskentästä. Eri lajien podcastit, streemi-palvelut, digitaaliset radiopalvelut ja audiotallenteet tarvitsevat kehityksen tueksi alan yhteisiä standardeja ja selkeytystä terminologiasta.

Yhteinen terminologia ja standardit ovat tärkeitä myös kaupallisen osuuden kasvulle. Ilman selkeitä alan pelisääntöjä, on mainostajan mahdotonta vertailla vaihtoehtoja ja ymmärtää eri audiopalveluiden kaupallisia mahdollisuuksia ja merkitystä markkinoinnin kokonaisuudessa.

Oli innostavaa keskustella meillä Suomessakin kuumaksi aiheeksi nousseesta digitaalisesta audiosta alaa eri puolelta edustavien osaajien kanssa. Työryhmä koki osaamisensa ja näkökantojensa laajentuneen jo ensimmäisen tapaamisen ansiosta.

Myös minä odotan jo innolla seuraavaa yhteistä aikaamme, jolloin pääsemme vielä astetta konkreettisemmin syventymään esiin nousseisiin kehityskohtiin. Yllä olevien asioiden lisäksi työryhmä innostui ison audioseminaarin järjestämisestä ja aikoo olla aktiivisesti mukana IAB:n koulutusmateriaalien kehittämisessä.

Teksti on julkaistu alunperin IABlogissa.

Sini Kervinen on myös IAB Finlandin Digitaalisen audion työryhmän puheenjohtaja.

Sini Kervinen, Head of Innovation

Sini on Bauer Median innovaatiojohtaja ja hänen vastuullaan ovat innovaatioiden lisäksi muun muassa data ja tekoäly. Hän on myös Bauer Median johtoryhmän jäsen. Sini on työskennellyt suurissa mediataloissa johto- ja kehitystehtävissä yli 15 vuoden ajan ja Bauer Medialla hän on ollut vuodesta 2018. Siniä inspiroivat erityisesti hyvä ja kannustava yhteishenki sekä tuloksellisuus ja tehokkuus. Tekemisessä Sini uskoo jatkuvaan oppimiseen ja rohkeaan kokeilukulttuuriin.

Kirjoittajan artikkelit