Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Radiossa

Kesäkampanjointi radiossa kasvatti Diasporalin apteekkimyyntiä yli 20 prosenttia

11. huhtikuuta 2019

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Harmonia Life tavoitteli viime kesänä uusia, nuorempia käyttäjiä Magnesium-Diasporal -magnesiumvalmisteelle. Tavoitteena oli myös vahvistaa brändin top of mind -asemaa kesän myyntisesongissa. Harmonia Life halusi myös kokeilla markkinointiinsa uutta mediaa, ja päämediaksi valikoitui Bauer Median radiot. Lisäksi kampanja näkyi Harmonia Lifen myyntikanavissa.

Kuluttajatutkimuksen kautta valmistunutta positiointikonseptia haluttiin hyödyntää viestinnällisesti, ja tavoitteena oli saada lisää markkinaosuutta. Kohderyhmänä oli nykyiset ja potentiaaliset käyttäjät, erityisesti tavoiteltiin 40—64-vuotiaita.

Uusia käyttäjiä tavoitettiin varioimalla luovia toteutuksia eri ikäisille kuluttajille, kohdentamalla viestit potentiaalisimpaan harkintahetkeen ja valitsemalla kampanjaan kohderyhmään parhaiten profiloituvat kanavat.

Pääviesti versioitiin puhuttelemaan neljää eri kuluttajaryhmää: Keijo 40 v., Kaija 40 v., Sirpa 50 v. ja Klasu 60 v. Kanaviksi valittiin kohderyhmän tehokkaasti tavoittavat Nova, Iskelmä ja Nostalgia.

Radio on tehokas media kesäajan tuotteen markkinointiin

Diasporalia mainostettiin neljässä pitkässä kampanjajaksossa läpi kesän, toukokuusta syyskuun alkuun asti. Mainosspotit kohdennettiin iltapäiviin, jolloin kuluttaja saattoi aktivoitua ostamaan Diasporalia kotimatkallaan.

”Magnesium on kesäajan tuote, joten radio osoittautui erinomaisen tehokkaaksi mediaksi. Yhteistyö Bauer Median ja Miracle Soundin kanssa sujui erittäin jouhevasti ja tehokkaasti”, kertoo Johanna Svensk Harmonia Lifesta.

Kampanja huomattiin, ja kappalemääräinen kuluttajamyynti kasvoi kaikissa Harmonia Lifen myyntikanavissa. Apteekeissa myynti kasvoi yli 20 prosenttia, myös markkinaosuus kasvoi viidellä prosentilla. Jälleenmyyjiltä saatu palaute kampanjasta oli todella positiivista.

Näin se on, radio on tehokas! Ja erityisen tehokas se on kesällä, jolloin sitä kuunnellaan päivittäin enemmän kuin esimerkiksi televisiota katsellaan. Suomalaiset kuluttavat kesällä merkittävästi enemmän rahaa, ovat spontaanimpia ostopäätöksissään ja alttiimpia kokeilemaan uutta.

Hyödynnä kesän valtava potentiaali kanssamme kesän tavoittavimmassa mediassa!

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Katja vastaa Bauer Mediassa datan, insightin ja vaikuttavuuden mittaamisen kehittämisestä, niin sisältöjen kuin mainonnankin osalta.

Katjalla on monipuolisesti kokemusta markkinoinnin strategisesta suunnittelusta sekä toiminnan kehittämisestä isojen mediatalojen myynti- ja Sales Operations -toiminnoissa. Vapaa-ajalla Katja rentoutuu mökillään askartaen, skandidekkareita lukien, sienimetsässä samoillen ja nuorten aikuisten lastensa elämänmenoa myötäeläen.

Kirjoittajan artikkelit