Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Radiossa

Markkinatutkimus on kanavaimagolle tärkeä rakennustyökalu

2. kesäkuuta 2017

Rene Mäkinen, Head of Music

Markkinatutkimus vastaa kysymykseen, miltä radiomarkkina kokonaisuudessaan näyttää? Onko liikehdintää? Onko tilaa? Onko jokin kanava parantunut tai huonontunut? Kuka omistaa mitäkin imagoita?

Selvitimme, miten oman kanavavalikkomme tekeminen vaikuttaa kaupallisten radioiden positiokarttaan ja toisaalta yksittäisen kanavamme liikkuttaminen kartalla omaan kokonaistarjontaamme. Ketä haluamme tavoittaa milläkin radiokanavalla, ja mitä haluttu kuuntelijaprofiili kanavaltamme haluaa. Radio Novan kohdalla tavoitteenamme oli pitää identiteetti selkeänä ja tarjota oikeanlaisia musiikkityylejä, kappaleita ja artisteja etenkin kohderyhmälle 25-44 vuotiaat.

Hallittu käännös

Alkuvuodesta 2016 tekemämme markkinatutkimus kertoi, että Radio Nova oli ylivoimaisesti Suomen tunnetuin radiobrändi, joskin kaiken kaikkiaan tekemiseen ja/tai laatuun ei oltu kuuntelijoiden keskuudessa tyytyväisiä. Sehän toki nähtiin myös silloin laskusuunnassa olevista kuuntelijaluvuista.

Radio Novan ollessa kyseessä oli tärkeintä miettiä, millä tavalla teemme mahdollisimman nopean turnaroundin hajottamatta kuitenkaan mitään niin paljoa, että kanavalla edelleen olevat kuuntelijat siellä myös pysyisivät.

Isoissa muutoksissa lukuihin tulee usein ”kuoppa”, koska kanavalta poistyöntävä voima on isompi ja nopeampi kuin se, kuinka nopeasti jengi edes tajuaa, että mitään muutosta on tapahtunut.

Kuluttaja on oikeassa!

Puolet radion musiikin tekemisestä on tutkimusta ja toinen puoli ”gutfeelinkiä”, mututuntumaa. Jos itselläni on pienikin epäilyksen tunne sydänlastassa, markkinatutkimus tarjoaa nopeasti välineet saada asiaan selvyys.

Yksittäistä kuluttajaa kannatti kuunnella herkällä korvalla. Viimeisin markkinatutkimus huhtikuulta 2017 osoitti, että Radio Nova on edelleen Suomen tunnetuin radiobrändi. Lisäksi kanavan imago oli parantunut kauttaaltaan myös tärkeimmissä musiikki- ja kohderyhmäsegmenteissä.

Muutosten myötä Radio Nova nousi jälleen isoimmaksi kaupalliseksi kanavaksi, ja tärkeän 25-44 ikäryhmän tavoittavuus nousi 40 prosenttia viime vuodesta. Ja se on ihan kiva.

(Lähde: Coleman, Plan developer, v. 2016 ja 2017)