Vieraskynä

Muuttuva maailma tarjoaa luovalle ja rohkealle mahdollisuuden

22. syyskuuta 2022

Anssi Järvinen, Mainonnan suunnittelija, yrittäjä, copywriter

Kahdeksannessa Vaikuttavan markkinoinnin avaimet -tilaisuudessa paneuduttiin luovuuteen ja rohkeuteen luovasti ja rohkeasti. Kuinkas muutenkaan.

Luovuus ja rohkeus. Niitä on aina kaivattu tekemään markkinoinnista ja mainonnasta koskettavampaa ja tehokkaampaa. Mutta jostakin syystä tosipaikan tullen tavataan kuitenkin tehdä asioita sillä vanhalla ja turvallisella tavalla. Sellaisella, joka ei oikein aiheuta mitään tunteita viestimme kuulijoissa. Sellaisella, joka ei jätä muistijälkeä. Ei tuoksu, ei maistu.

Kohti omituisempaa huomista

Innovaation ja johtamisen professori sekä luovuustutkija Alf Rehn (pääkuvassa) hurmasi yleisönsä niin Korjaamolla Helsingin Töölössä kuin striimatuissa etätapahtumissa Porissa, Tampereella ja Oulussa. Rehn kertoi, että aina poikkeuksellisina aikoina, kun maailmassa on ollut kriisejä, kun talous on sakannut ja yhteiskuntasopu rakoillut, on tuntemattomuudesta noussut innovatiivisia toimijoita, jotka ovat menestyneet tekemällä asioita uudella ja ennakkoluulottomalla tavalla. Alf innostui myös visioimaan tulevaisuutta: hän sanoi, että jos pidämmekin maailman nykymenoa vähän omituisena, meidän on syytä varautua vielä omituisempaan huomiseen. Mutta niille yrityksille, jotka ovat oivaltaneet luovuuden ja rohkeuden merkityksen liiketoiminnalle, muuttuva maailma on suuri mahdollisuus. Yhtä ruusuista tulevaisuutta ei professori Rehn povaa firmoille, joiden kankeus ja urautuneisuus estävät uudistumisen.

Alf Rehnin koko puheenvuoro!

Niille yrityksille, jotka ovat oivaltaneet luovuuden ja rohkeuden merkityksen liiketoiminnalle, muuttuva maailma on suuri mahdollisuus.

Luovuustutkija Alf Rehn

”How You Doin´?”

Palkittu elokuvaohjaaja Dome Karukoski tuli musiikilla sisään. Dome todisti esimerkein, että äänen merkitys draamassa on paljon luultua suurempi. Että äänellä voi olla kohtalokas merkitys jopa parinvalinnassa, että ihminen voi ihastua, jopa rakastua toiseen äänen perusteella.

Dome kertoi, että ohjaajalla on kolme tapaa käyttää ääntä draamassa: musiikki, näyttelijä ja efektit. Ja näistä kaikista ohjaaja tarjosi korvillemme maukkaita esimerkkejä. Sellaisia, joista otsikossa yksi, Frendit-sarjan Joey ja hänen legendaarinen lausahduksensa.

Sitten Dome Karukoski lähti vitsillä ulos.

Dome Karukoski pohti lavalla äänen merkitystä ohjaajan näkökulmasta.

”Luovuus voi tehdä jopa Porista mielenkiintoisen”

Tuumi Alf Rehn omassa esityksessään. Ja niin se toden totta on tehnytkin. Porisuhdeneuvoja on herättänyt ihastusta aseista riisuvan rohkealla itseironiallaan. Näyttelijä Joonas Nordman kertoo, miten hän rakensi porisuhdeneuvoja Luukkosen hahmon ja miten ihmeessä näyttelijä saakin hahmonsa kuulostamaan niin porilaiselta.

Mutta mitä miettiikään oman hahmonsa perin persoonallisista edesottamuksista se alkuperäinen ja aito porisuhdeneuvoja, Porin entinen kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen?

Porin entinen kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen pitää erehdyttävästi itseään muistuttavaa porisuhdeneuvojaa ”aivan ihanana”. Luukkosta haastatteli toinen porilainen, Julianna Jokela Radio NRJ:ltä.

Neljä markkinointialan pähkinää purtavana

Myytinmurtajat kokoontuivat pohtimaan Laura Björkskogin johdolla neljän ajankohtaisen väittämän paikkansapitävyyttä. Tarinankerronnan mestarilla Paula Norosella, viestinnän kouluttaja Marjo Hellmanilla sekä allekirjoittaneella oli kullakin minuutti aikaa yhtyä markkinointialan myyttiin tai murtaa se. Panelistit tuumivat vuorollaan, mikä on vahvan brändin merkitys inflaation ja epävarman maailmantilanteen kanssa painiskeleville mainostajille. Myös uutisten maalaaman synkkyyden vaikusta brändien tonaliteettiin pohdittiin.

Eniten keskustelua herätti vaikuttajamarkkinoinnin eettisyys ja arvopohja. Siitä sikisikin mielenkiintoisia mielipiteitä, jollaisen halusi esittää keskustelun päätteeksi vielä juontaja Aki Linnanahdekin.

Myytit:

”Hyvä brändi auttaa vaikeassa tilanteessa, mutta ei suojaa loputtomasti kriisistä kriisiin.”

”Kuluttajien korvat ovat täynnä yhdenlaista tarinaa, eikä toisenlaiselle ole sijaa.”

”Vaikuttajamarkkinoinnin roolin kasvaessa ei jatkossa ole merkitystä sillä ”mitä sanotaan” tai ”miten sanotaan”. Olennaisinta on ”KUKA sanoo.”

”Luovuus on taidetta, jolla ei tehdä tuloksia.”

Mainoskonkari Anssi Järvinen(vas.), tarinankerronnan mestari Paula Noronen, viestinnän kouluttaja Marjo Hellman muodostivat tämänkertaisen Myytinmurtajat-paneelin. Puheenvuorot jakoi Laura Björkskog.

Vahva brändi osaa nauraa myös itselleen

Ensireaktion isäntä, Bauer Median luova johtaja Ismo Heikkilä yllätti tällä kertaa oman pomonsa eli toimitusjohtaja Sami Tenkasen. Ismo, Sami ja Kalevauva näyttivät toteen, että vahvat ja kivikovan itseluottamuksen omaavat brändit osaavat nauraa myös itselleen.

Mutta kyllä se Kalevauvan Radiobiisi hauska olikin!

Ennen ensiesitystä Kalevauvaa hieman jännitti, mitä Ismo Heikkilä ja Sami Tenkanen mahtavat olla biisistä mieltä.

Varsinaisen ohjelman päätyttyä Korjaamon ravintolan täytti luovuuden ja rohkeuden merkityksen uudella tavalla ymmärtävän yleisön iloinen puheensorina.

Olipas taas mukavaa!

Kuvat: Laura Kiuru/Bauer Media

Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet on palkittu RadioGaalassa Vuoden tapahtumatoteutuksena vuosina 2020 ja 2022.