Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Verkossa

Radion ja natiivin liitto keventää mainostajan haasteita

15. maaliskuuta 2018

Katja Nygård, Communications Manager

Koventunut kilpailu huomioarvosta ja jakelukanavien valtava määrä yhdistettynä mainonnanesto-ohjelmien käyttöön, niin ei ole ihme, jos nykymainostaja on pulassa. Miten saada oma mainosviesti läpi kuluttajille?

Vastaus löytyy natiiviratkaisusta.

Tavoitteenamme on tuottaa sisältöä, joka kiinnostaa, viihdyttää ja koskettaa. Sen sijaan, että tekisimme sisältöä yrityksestä tai sen tuotteista, keskitymme kuluttajaan, hänen elämäänsä sekä kiinnostuksen kohteisiinsa.

Kampanjan jälkimittauksissa (RAM) ostoaikeita mitattaessa ylivoimaiseksi yhdistelmäksi on osoittautunut kampanja, jossa on hyödynnetty radion ja natiivin yhdistelmää. Parhaimmillaan ne toimivat toisiaan tukien.

Natiivisisällöillä jatkamme ja syvennämme radiossa kuullun kaupallisen yhteistyön teemaa. Kun radio tavoittaa yleisöä laajalla otannalla, natiivi lisää kuluttajan kiinnostusta ja vahvistaa ostoaikeita.

Ansaittua huomiota Radiogaalassa

Radion ja natiivin yhdistelmällä saatamme saitin ja somen kaupallisen sisällön luontevasti taajuudelle. Tämä natiivin ja radion liitto on huomioitu myös tämän vuoden Radiogaala-tuomariston keskuudessa, sillä se on ansiokkaasti nostettu shortlistalle.

Yhteistyö kattaa kolmesta viiteen natiiviartikkelia/-videota asiakkaan tavoitteisiin ja tarpeisiin sopivasta aihealueesta. Näistä juontajamme nostaa henkilökohtaisesta näkökulmastaan yhden artikkelin tai aiheen osaksi omaa ohjelmasisältöään. Lisäksi juontaja tekee nimellään artikkelinoston kanavan omaan somekanavaan ja aktivoi yleisöä myös siellä. Tämä on siis ainutlaatuinen tilaisuus päästä taajuudelle ja juontajan puheisiin ilman varsinaista ohjelmayhteistyötä. Taajuusnosto ei sisällä tunnisteita, vaan kaupallisen yhteistyön mainitsee juontaja spiikissään.

Natiivisisältömme yhteydessä mainostaja tuodaan luontevasti esiin ilman tunnetta ostokehotuksen tuputtamisesta. Digitaalinen natiivisisältömme on yhdenmukaista sivustojemme orgaanisen sisällön kanssa, ja se toteutetaan kuin mikä tahansa ei-kaupallinenkin sisältö. Muusta sisällöstä se erotetaan asiakkaan taktisilla bannereilla sekä sponsorointitunnisteilla.

Natiivikampanja kasvattaa ostoaikomusta

Natiivisisältömme on tutkitusti tehokasta (RAM). Sen parissa vietetään enemmän aikaa kuin perinteisen mainoksen. Natiiviartikkeleitamme luetaan keksimäärin puolitoista minuuttia. Yhtä pitkään lukija on siis natiiviartikkelin ympärillä olevan, aiheeseen liittyvän display-mainonnan vaikutuspiirissä.

Tutkimustemme mukaan natiivikampanja radiossa toteutettavan ohjelmayhteistyön yhteydessä nostaa kuluttajan ostoaikomusta noin 13 prosentilla. Yli 60 prosenttia suhtautuu natiivimainontaamme myönteisesti (kuinka moni sanoisi samaa perinteisestä mainonnasta?) ja jopa yli 80 prosenttia kokee sen hyödyllisenä.

Suora klikkien laskeminen ei siis ole natiivissa oikea seurantatapa, vaan artikkelin parissa vietetty aika. Kun sisältö on kiinnostavaa, kohderyhmä saadaan pysymään aiheen parissa kauemmin, jolloin taataan myös aiheeseen liittyvälle mainonnalle toivottu huomioarvo.

Katja Nygård, Communications Manager

Katja vastaa natiivisisällöistä Bauer Median kaikissa digikanavissa. Vuosien toimittajakokemus eri medioissa (mm. lehdissä ja tv-ohjelmissa) on luonut silmää sille, minkälainen sisältö eri-ikäisiä ihmisiä kiinnostaa.

Kirjoittajan artikkelit