Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Radiossa

Radion sisältöyhteistyö kasvatti Apollomatkojen huomioarvoa – myynti kasvoi 20 prosenttia

10. joulukuuta 2018

Apollomatkat on Suomen neljänneksi suurin matkanjärjestäjä yli yhdeksän prosentin markkinaosuudellaan. Mielikuva brändistä on erittäin positiivinen.

Apollomatkojen ja Radio Novan kampanjan tavoitteena toukokuussa 2018 oli saada mahdollisimman paljon varauksia kesän ja talven matkoihin. Lisäksi sen toivottiin tuovan brändille lisää tunnettuutta ja kiinnostusta. Apollomatkojen toivottiin pääsevän mukaan kuluttajien matkasuunnitelmiin ja matkan tarjoajien kesken käytävään vertailuun. Yritys koki haasteena sen, että Apollomatkat mielletään usein kilpailijoitaan hintavammaksi. Kampanjan lähtökohta oli saada kuluttajat houkuteltua tutustumaan Apollomatkojen tarjontaan.

Pääkohderyhmäksi valikoitui ostovoimaiset, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvat, 40—60-vuotiaat naiset ja miehet.

Perustekeminen sisälsi yllätyksen

Kampanjakokonaisuus toteutettiin yksinomaan Bauer Median kanavissa radion, kampanjasivun, somen sekä displaymainonnan yhdistelmällä. Ratkaisupalettiin valittiin matkakuumetta nostattavaa kilpailutekemistä sekä vaikuttajamarkkinointia Novan Aamussa nostamalla juontajien puheissa esille matkakohteita ja ruokkimalla matkakuumetta. Kuulijat saivat osallistua kilpailuun, jossa sai valita minkä kesälomakuukauden matka-arvontaan halusi osallistua. Kisamekanismi esitteli matkakohteita, jotka oli suunniteltu erityisesti kesä-, heinä- tai elokuussa lomaileville.

”Kampanja onnistui todella hyvin! Tavoittavuus oli hyvä ja positiivinen mielikuva korostui”, Apollomatkojen Marketing Lead Laura Ruotsalainen kertoo.

Peruskampanjan yllätyselementtinä aamujuontaja Minna Kuukka lähetettiin täydelliselle yllätysmatkalle Lontooseen seuraamaan brittien kuninkaallisia häitä, jolloin saatiin nostettua esille myös kaupunkimatkojen tarjontaa.

”Yllätys oli todella onnistunut, ja se sai kivaa näkyvyyttä myös muissa medioissa. Tämä toi mielestämme kampanjalle hienoa lisäarvoa”, Ruotsalainen sanoo.

Kampanja lisäsi ostohalua

Kilpailuun osallistui yli 3800 henkilöä, ja kampanja keräsi myös suuren määrän kuulijoiden omia matkatarinoita.

Oikea-aikainen, kolmen viikon kampanja kesän kynnyksellä konkretisoi lähestyvän kesäloman ja houkutteli matkojen suunnitteluun. Kampanjan huomioarvo sekä positiiviset RAM-tutkimustulokset olivat reilusti yli mediaanin.

Yli 40 prosenttia tutkimukseen osallistuneista vastasi kampanjan lisänneen halua kokeilla tai ostaa matka Apollomatkojen kautta. Sekä asiakasmäärä että myynti kasvoivat kampanjan aikana noin 20 prosenttia.

Mainonta toimi sitouttavasti ja sai kuluttajat perehtymään Apollomatkoihin.
Kampanja koettiin miellyttäväksi ja juuri itselle tarkoitetuksi. Se oli mielenkiintoinen, helppotajuinen, tunteita herättävä ja tarjosi kuluttajalle uutta tietoa.

Kampanja saa jatkoa joulukuussa, jotta jätämme vahvan muistijäljen Apollomatkoista oikea-aikaisesti lomien suunnitteluun nähden.