Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Suomalaisten kesä 2022 – kotimaan matkailua ja spontaaneja päätöksiä

13. toukokuuta 2022

Sampsa Savolainen, Myyntijohtaja, valtakunnallinen myynti


Teimme maaliskuun lopussa jälleen yhdessä Kantar TNS:n kanssa tutkimuksen suomalaisten tulevan kesän suunnitelmista, odotuksista ja rahankäytöstä. Kiinnostus tuloksia kohtaan oli itselläni aikaisempaakin korkeampi, koska Ukrainan sodan ja koronatilanteen muuttumisen vaikutuksia aiheeseen oli haastavaa arvailla.

Tässä muutama havainto tutkimuksestamme.

Kuunteletko mieluummin?

1. Audio kuuluu kesään

Audion rooli on suomalaisille erittäin suuri, kun taas television ja sosiaalisen median merkitys laskee muihin vuodenaikoihin verrattuna. Audio kulkee mukana kesän aktiviteeteissa. Kaupallinen radio tavoittaa 70 prosenttia suomalaisista läpi kesän. Radion on suosituin kesämedia ja Bauer Media ykkönen kesän kuuntelussa. Radion lisäksi myös digitaalisen audion rooli kasvaa kesällä.

2. Suomalaiset matkailevat vahvasti kotimaassa

Kotimaan matkailu kasvattaa suosiotaan edelleen, vaikka koronatilanne onkin viime kesää parempi. Yli puolet suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa. Ulkomaille suuntautuvaa matkaa suunnittelee 20 prosenttia.


3. Lompakot eivät lomaile

Vaikka maailmantilanne on saanut suomalaiset entistä harkitsevaisemmiksi, ja huoli taloustilanteesta on kasvanut, investoidaan kesään ja lomaan entistäkin enemmän. Peräti 76 prosenttia suomalaisista aikoo käyttää tänä kesänä yhtä paljon tai enemmän rahaa kuin aiempina kesinä. Hankintojen ajankohta ja spontaanius vaihtelevat vahvasti. Osa suunnittelee kesän hankintoja pieteetillä etukäteen, kun taas samaan aikaan jopa 32 prosenttia ei suunnittele kesän hankintoja lainkaan etukäteen.

Kaupallinen radio tavoittaa 70 prosenttia suomalaisista läpi kesän.

Nämä faktat antavat mielestäni erittäin hyvän lähtökohdan yrityksille rakentaa menestyksekäs kesäsesonki. Uskalletaan olla rohkeita, vaikuttaa äänen kautta tunteisiin ja muistetaan, että kesä on pitkä ajanjakso, jossa kannattaa olla aktiivisesti äänessä myös muulloin kuin juhannusviikolla! Korvat eivät lomaile!

Juuri nyt onkin oikein hyvä hetki viedä kesän suunnitelmat maaliin. Me olemme äänen ammattilaisia ja löydämme varmasti parhaat keinot saada teidänkin äänenne kuuluviin niin, että se vaikuttaa!

P.S! Suomalaisten kesäsuunnitelmista pääset lukemaan tarkemmin täältä.

Sampsa Savolainen, Myyntijohtaja, valtakunnallinen myynti

Sampsa Savolainen johtaa Bauer Median mediamyyntiä valtakunnallisen mainonnan osalta. Sampsan asiantuntijuus on vahvimmillaan myynnin ja markkinoinnin saralla. Isoimmat onnistumisen tunteet hän kokee asiakkaiden ja tiimiläistensä onnistumisen kautta mahdollisimman isoja haasteita ratkoen. Sampsaa innostaa kasvun rakentaminen markkinoinnin välineillä sekä uudet keinot hyödyntää ääntä ajassa, jolloin kuuntelu kasvaa ja on merkityksellisempää kuin koskaan aikaisemmin. Sampsa lataa vapaa-aikana akkujaan urheilun saralla valmentamalla jääkiekkojunioreita, harrastamalla maratonjuoksua sekä parantamalla lasten- ja nuorten harrastusmahdollisuuksia urheilun yhdistystoiminnassa.

Kirjoittajan artikkelit