Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Vahvan brändin tuntee äänestä

3. joulukuuta 2021

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Ääneen investointi on sijoitus, joka kannattaa. Kuinka innokkaasti yritykset sitten tekevät niin?

Audio Branding (äänibrändäys) on ollut jo usean vuoden ajan markkinointipäättäjien keskuudessa ”kuuma peruna”. Aiheesta puhutaan ja sen tarve tunnistetaan. Mutta kuinka moni yritys sitten on oikeasti antanut brändilleen äänen?

Viime vuoden suomalaiset mainostajat TOP100 -listalta 26 prosenttia käyttää omaa ääntä johdonmukaisesti. Omalla äänellä tarkoitetaan tässä tapauksessa sellaisia äänielementtejä, jotka ovat kyseiselle brändille sävellettyjä ja tuotettuja, kuten uniikki brändimusiikki ja/tai äänilogo, joita käytetään kampanjasta toiseen.

Kun tilannetta tarkastellaan TOP50 -mainostajien osalta, luku kasvaa merkittävästi. Näistä yrityksistä jopa 34 prosenttia käyttää omaa ääntään.

Kilpailuetua kilpailijoihin

Voitaneen siis todeta, että mitä isompi markkinointibudjetti, sitä suurempi todennäköisyys, että brändi on investoinut omaan ääneensä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että äänibrändäys olisi ainoastaan isoja brändejä ja miljoonaluokan markkinointibudjetteja varten.

Suomen suurimpien mainostajien TOP1000 -listaa tarkastellessa huomaa, että listan häntäpäästä löytyy yhtä lailla brändejä, jotka käyttävät ääntään rohkeasti ja johdonmukaisesti. Näitä brändejä tuntuu yhdistävän ainakin yksi asia: ne ovat lähtökohtaisesti vahvoja, oman toimialansa kärkinimiä. Sattumaa? Ehkä. Mutta todistetusti omalla äänellä ja sen johdonmukaisella käytöllä voi saavuttaa – pienelläkin markkinointibudjetilla –merkittävää kilpailuetua kilpailijoihin nähden.

Tutkimuksemme, joita olemme tehneet niin Aalto-yliopiston neurotieteiden laitoksen kuin mediatoimistoryhmä OMG:n kanssa, osoittavat selvästi, että omaa ääntä hyödyntävien brändien mainonta huomataan paremmin ja siitä pidetään enemmän. Mainonta myös muistetaan paremmin, kun oma ääni on käytössä.

Yksi asia on siis ainakin selvä: ääneen investoiminen on sijoitus, joka yksiselitteisesti kannattaa.

Lue lisää:

Tutkimus: Brändin oma ääni ylivoimainen tehokkuudessaan

Mitä tarkoittaa äänibrändäys

Hyvin tehty äänibrändäys ei petä

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit