Radiossa

Vastataan muuttuneeseen markkinaan yhdessä – oppimalla toisiltamme

2. huhtikuuta 2020

Janne Turunen, Myyntijohtaja, alueellinen myynti

Ymmärrämme, että paikalliset yrittäjät ovat koronan muuttamassa maailmassa haastavassa tilanteessa. Ympärillä on monia toimijoita neuvomassa, miten juuri nyt pitäisi toimia. Neuvomisen sijaan me haluamme tarjota punnittua tietoa siitä, miten yritykset ympäri Suomen ovat löytäneet keinoja navigoida muuttuneessa ympäristössä. Löydämme ratkaisut yhdessä.

Päällä oleva tilanne on palauttanut mieleeni ajan, jolloin esikoisemme syntyi. Ensimmäiset kolme kuukautta sujuivat päivisin ihan hyvin, mutta öisin poika heräsi tunnin välein huutamaan suoraa huutoa. Väsymyksen ja hämmennyksen keskellä tuntui, ettei maapallon päältä löydy sellaista henkilöä, joka ei tietäisi varmaa keinoa saada yöllinen huuto loppumaan. Auttavia asiantuntijoita oli lähiympäristö pullollaan.

Mikään neuvoista ei kuitenkaan tuntunut sopivan tai auttavan tilanteessa ja koin, että meitä pidettiin jotenkin huonoina vanhempina. Tunne oli aito, mutta todellisuudessahan välittävällä lähipiirillämme oli aito huoli ja tahto auttaa meitä vaikeassa tilanteessa. Ristiriidan kokemuksen ja tahtotilan välillä aiheutti se, ettei lähestymistapa tuntunut meistä sopivalta.

Olemme äänessä paikallisten yritysten puolesta

Uskon aidosti, että monesta päättäjästä tai yrittäjästä, jotka tällä hetkellä painivat todella isojen haasteiden parissa, tuntuu turhauttavalta ja ärsyttävältäkin kohdata jatkuvia neuvoja ja mielipiteitä siitä, miten nyt pitäisi toimia.

Mielestäni paras keino kehittää toisiamme tässä tilanteessa on jakaa tietoa markkinasta sekä hyväksi koettuja toimintamalleja, jotka ovat auttaneet yrityksiä löytämään uusia ansaintamalleja muuttuneessa toimintaympäristössä.

Meillä Bauer Medialla on kattava alueellinen myyntiorganisaatio ja vahva asema paikallisessa yritysmaailmassa. Teemme vuosittain yhteistyötä yli tuhannen paikallisen yrityksen kanssa ympäri Suomen.

Nyt jos koskaan olemme halunneet olla läsnä ja ymmärtää, mitä paikallisten yritysten arkeen kuuluu ja minkälaisia onnistuneita toiminnanmuutoksia on löydetty nopeasti muuttuneessa markkinassa.

Tästä syystä olemme viimeisten viikkojen ajan käyneet satoja puhelin- ja videokeskusteluja alueellisten yritysten kanssa. Näissä keskusteluissa olemme voineet löytää, monistaa ja jakaa niitä keinoja, jotka ovat auttaneet paikallisia yrityksiä ympäri Suomen sopeutumaan tilanteeseen. Me olemme kaikki tässä yhdessä.

Myös paikalliset radiokanavamme Auran Aallot Turussa, Radio 957 Tampereella, Radio Pooki Oulussa, Radio Pori, Radio Mikkeli ja Radio City Helsinki tekevät tällä hetkellä parhaansa, jotta paikallisten yritysten ääni kuuluisi ja tavoittaisi asiakkaansa kattavasti näinäkin aikoina. Mikä tahansa yritys, joka toimii näiden kanavien kuuluvuusalueella, voi lähettää radion toimitukseen oman lyhyen viestinsä alueen kuluttajille kerrottavaksi täysin ilmaiseksi. Toimittajamme lukevat näitä yritysten viestejä taajuuksillaan pitkin päivää. Näitä tiedotteita on luettu tähän mennessä jo noin 950 kappaletta, mutta tämä on vasta alkua. Ohjeet oman viestisi lähettämiseksi saat oman alueesi myyntitiimiltä.

Yhteiskunnan sallimissa rajoissa yrittäjällä on nyt mahdollisuus tehdä päätös siitä, miten oma yritys reagoi muuttuneessa tilanteessa; toimiako vai odottaa, että kaikki on pikaisesti ohi. Mikäli toimintaedellytykset ovat olemassa, uskoisin että varmin strategia tässä kohtaa on toiminta. Jos omat neuvot toiminnan aikaansaamiseksi tuntuvat loppuvan, olemme mielellämme avuksi ja kerromme, minkälaisia ideoita olemme keränneet ympäri Suomen. Ollaan siis yhteydessä ja pidetään toisistamme huolta.  

Janne Turunen, Myyntijohtaja, alueellinen myynti

Janne on toiminut 11 vuotta Bauer Medialla niin pienien ja keskisuurien paikallisten asiakkaiden kuin isojen valtakunnallisten brändienkin parissa. Toimiminen monenlaisten yritysten kanssa on tuonut vahvaa ymmärrystä erilaisten toimialojen liiketoiminnasta ja liiketoimintamalleista. Jannella on laaja näkemys erilaisten ratkaisukokonaisuuksien toimivuudesta sekä tuloksellisen markkinoinnin edellytyksistä.

Kirjoittajan artikkelit