Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Virtasen maalitehtaan kolmen kesän kampanjointi osui maaliin

27. elokuuta 2020

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Virtasen Maalitehtaan toimitusjohtajalla Kimmo Suomella on monta syytä hymyyn. Liikevaihto tulee tänä vuonna päätymään mukavasti plussalle, edellisvuoden liikevaihto ylitettiin jo elokuussa ja yrityksen markkinaosuus on kasvanut selkeästi. Brändillä on myös oma ääni, jonka teho näkyi tuloksessa välittömästi käyttöönoton myötä. 

Vuosi 2020 eroaa suuresti edeltäjistään – koronan aiheuttama muutos on ollut nopea ja koskettanut kaikkia toimialoja. Vaikka edessä olevan sesongin markkinanäkymä ei alkuvuodesta kantanut pitkälle, Virtasen Maalitehtaalla erityinen kevät ja kesä nähtiin ainutlaatuisena mahdollisuutena. Kesäkauden markkinointiin päätettiin investoida ja samalla brändin oma ääni päivitettiin huokumaan yrityksen vahvaa historiaa.

”Olemme jo useamman vuoden keskittäneet mainonnan radioon, ja esimerkiksi viime vuonna myynti kasvoi 13 prosenttia. Uskon, että tämän vuoden huipputulos saavutettiin panostamalla brändimme omaan äänimaailmaan ja vahvaan markkinointiin radiossa”, Kimmo Suomi kertaa onnistumisen avaimia.

Koko maalaussesongin kattaneen radiokampanjoinnin tavoitteena oli kasvattaa Virtasen Maalitehtaan tunnettuutta ja myyntiä. Pitkäkestoinen kuuluvuus mahdollisti myös kohderyhmän kiinnostuksen herättämisen ja aktivoimisen useammalla eri spottiversiolla.

”Terassiöljymme myynti 1,5-kertaistui toisella kvartaalilla, ja vahva brändi imaisi myös muut puuöljymme yli 50 prosentin kasvuun. Päätuotteemme Neljän öljyn maalin myynti kasvoi peräti 77 prosenttia” kertaa Suomi erinomaisia tuloksia.

”Googlessa luonnollisten hakujen määrä kasvoi 70 prosenttia ja Facebook-tykkääjien määrä lisääntyi 20 prosenttia. Radiokampanjointi kasvatti tunnettuutta näilläkin mittareilla mitattuna”, hän täydentää.

Brändillä on oma ääni, jonka teho näkyy tuloksissa

Kampanjoinnin vaikuttavuuden maksimoimiseksi Virtasen Maalitehtaalle rakennettiin oma äänimaailma, joka kuuluu myös spottitoteutuksissa. Äänibrändäystä johti Lauri Domnick Bauer Medialta.

”Virtasen Maalitehtaan oma ääni koki merkittävän päivityksen tänä vuonna. Jo olemassa oleva äänilogo uudistettiin, minkä lisäksi sävelsimme brändille musiikin mainontaa varten. Musiikista tehtiin heti pari erilaista versiota, jotta se istuisi niin brändimainontaan kuin taktisempaankin tekemiseen. Musiikista huokuu Virtasen maalitehtaan vahva historia kestävien ja hengittävien maalien asiantuntijana, ja brändin arvot ohjasivat työtämme alusta loppuun. Virtasen maalitehtaan ääni on jatkossa yhtenäinen ja johdonmukainen musiikkia, äänilogoa ja puheääntä myöten – kohtasitpa brändin missä tahansa”, Domnick kertoo.

Torilla ei tavattu, mutta maalijuhlia vietettiin aktiivisesti ympäri Suomen

Samalla kun koronapandemia perui Huuhkajien ja Leijonien odotetut maalijuhlat keväältä, houkutteli Virtanen useisiin maalijuhliin kodeissa ja terasseilla. Pitkäjänteinen ja tavoittava kampanjointi aktivoi hetkeen sopivilla viesteillä alkukesästä aina loppukesään saakka.

”Yhteistyö Bauer Median kanssa oli jouhevaa. Saatiin rakennettua ammattitaidolla meille oma äänimaailma ja oikeaa kohderyhmää puhutteleva kampanja. Fiilis on hyvä, kun kampanja osui maaliin”, Kimmo Suomi kiittelee yhteistyötä.

Alta voit kuunnella Virtasen Maalitehtaan radiospotit.

Alta puolestaan kuulet Virtasen Maalitehtaan brändimusiikit.

Lisää audiobrändäyksen tehosta pääset lukemaan tästä artikkelista.

Artikkelin pääkuvassa yllä nähdään Virtasen Maalitehtaan toimitusjohtaja Kimmo Suomi (vas.) ja Bauer Median asiakkuusjohtaja Pasi Nurmi.

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Katja työskentelee Bauer Median myynnissä ja myynnin kehityksessä. Hän tuo strategista ajattelua sekä työkaluja asiakastyöskentelyyn ja suunnittelee audiota hyödyntäviä ratkaisuja asiakkaillemme.
Katja on utelias ymmärtämään kulutuskäyttäytymisen ja valintojen motiiveja sekä seuraamaan trendejä ja ilmiöitä. Valinnat vuoden prosessoriksi ja tukipilariksi kuvastavat hyvin hänen rooliaan Bauerin työyhteisössä.
Työn lisäksi hänet pitää vauhdissa kaksi teiniä, mökki Sysmässä ikuisuusprojekteineen sekä haaveilu matkoista lämpimiin kohteisiin.”

Kirjoittajan artikkelit