Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

VR – Kesäkampanja herätti tunteita – kaukoliikenteen matkamäärät historiallisiin tuloksiin

Kotimaan matkailu kiinnosti suomalaisia myös viime kesänä ja VR:n ”Olemme matkalla” -kampanja osui kesäänsä elämyksiä hakevalle tunteisiin. Radioon upeasti jalkautetusta kampanjasta kertoo VR:n markkinointistrategi Silja Kyyrönen.

Radio herätti tunteita halutulla tavalla ja oli tärkeä media tässä monikanavaisessa toteutuksessa
- Silja Kyyrönen, markkinointistrategi, VR

Mitkä olivat tavoitteet ja lähtökohdat kampanjoinnille?

  • Kampanjan taustalla on mittava bränditutkimus, josta tunnistettiin suuntaviivat VR:n brändin kehittämiselle. Erityisesti emotionaalisia attribuutteja, kuten inhimillisyyttä ja rentoutta haluttiin vahvistaa.
  • Olemme matkalla -konseptissa ihmisten omat matkat haluttiin nostaa keskiöön.
  • Brändin mielikuvaa haluttiin muuttaa etenkin niissä, jotka eivät vielä ensisijaisesti valitse junaa. Radiossa tavoittaa ihmiset hyvin myös auton ratin takaa, joten jo kohderyhmän tavoittamisenkin kannalta radio oli luonteva valinta kampanjaan.
  • Kampanjoinnin tavoitteena oli myös kasvattaa kesän matkojen määrää

Miten kampanja toteutettiin radiossa?

  • Kesä-heinäkuun ajalle rakennettiin monikanavainen kampanja, jossa radio oli tärkeä media tv:n rinnalla.
  • Äänimaailma oli kaikissa kanavissa yhtenevä, tv-spotin ja radiospottien taustamusiikkina soiva My Silver Lining yhdisti VR:n Olemme matkalla -konseptin viestit yhtenäiseksi tarinaksi kaikissa kohtaamispisteissä.
  • Radiossa ja digitaalisen audion verkostoissa kuulija kohtasi VR:n Olemme matkalla -konseptin useamman erilaisen spottitoteutuksen muodossa.
    • Pidempi brändillinen manifesti rakensi samaa tunnelmaa kuin TV:n Hero-spotti
    • Autoilijoille suunnattu spotti innosti jättämään auton kotiin ja junailemaan kesästä mukavampi
    • Kolme erilaista kohdespottia houkutteli matkustamaan junalla Suomen kesäkohteisiin
    • Ja lisäksi erillisessä spotissa aktivoitiin ostamaan Lomalippu kesälle VR:n sovelluksesta

Minkälaisia tuloksia kampanja saavutti?

  • Mediatoimistokumppanimme Toinen PHD tutki audiomittauksella sekä kesäkuun että heinäkuun kampanjoinnin vaikuttavuuden, ja tulokset olivat sen osalta erinomaisia:
    • Kampanjoinnin huomioarvo oli poikkeuksellisen korkea kampanjoinnin loppupuolella, 60 %, joka on yli puolitoistakertainen toimialan keskiarvoon verrattuna. Erityisen korkea se oli 16–44-vuotiaissa.
    • Pitäminen oli huipputasoa, 50 %. Esimerkiksi audiomainonnan spiikkereiden äänistä pidettiin paljon.
    • Mainonta koettiin erittäin tunteisiin vetoavaksi, erottuvaksi, ja kiinnostavaksi.
    • VR seuraa myös brändinsä preferenssiä, ja se nousi selvästi kampanjan aloituksen jälkeen. Kesäkuun ja heinäkuun preferenssit olivat ennätyskorkeita – useamman prosenttiyksikön tavoitteita korkeampia.
  • Olemme Matkalla -kesäkampanjan myyntituloksiin ei voi olla kuin tyytyväinen
    • Kesäkuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 1 226 000 matkaa, joka oli noin 70 % enemmän kuin vuoden 2021 kesäkuussa, ja 3 % enemmän kuin vuonna 2019.
    • Heinäkuussa kotimaan kaukoliikenteessä päästiin historialliseen ennätykseen matkamäärissä. Kaukojunissa tehtiin heinäkuussa yhteensä huikeat 1 427 000 matkaa, mikä on 46 % enemmän kuin vuoden 2021 heinäkuussa ja 17 % enemmän kuin ennen koronaa, vuonna 2019.

Kuuntele spotit

Brändillinen manifesti 45 sek

Autoilijat 20 sek

Lomalippu 20 sek