Äänimaisemointi on tullut jäädäkseen – Kamppi toimii edelläkävijänä

28. maaliskuuta 2018

Bauer Media suunnitteli ja toteutti räätälöidyn äänimaisemoinnin Kampin kauppakeskukselle yhteistyössä Mall Voicen kanssa.

Bauer Median ensimmäinen äänimaisemointi toteutettiin tämän vuoden alussa Kampin kauppakeskukselle.

Äänimaisemoinnilla tavoitellaan muun muassa asiakasviipymän pidentämistä ja viihtyisyyden lisäämistä.

• Suunnittelemme äänisisältöä, joka tukee yrityksen brändiä ja johtaa haluttuihin tuloksiin, ovat ne sitten myyntiin tai asiakastyytyväisyyteen liittyviä, Bauer Median ääniasiantuntija Lauri Domnick

Kampin kohdalla kyse on siitä, että tavallisen taustamusiikin sijaan kauppakeskuksessa soi nykyään sille suunniteltu äänimaisema, jota ei kuule missään muualla. Äänimaisemaa soitetaan The Ambifier -laitteella, joka säveltää itse ääntä etukäteen määriteltyjen reunaehtojen sisällä.

Ääni osana onnistunutta asiakaskokemusta

Domnickin mukaan äänimaisemoinnista Suomessa on aiemmin saatu positiivisia kokemuksia esimerkiksi pankeista, hotelleista, liikenneasemilta ja lentoasemalta. Sen sijaan kauppakeskukset ovat tähän asti luottaneet olemassa olevaan äänimaailmaan. Kamppi on ensimmäinen täysin äänimaisemoitu kauppakeskus Suomessa.

• On hienoa, että nimenomaan Kamppi uskalsi ensimmäisenä Suomessa jättää perinteisen taustamusiikin kokonaan pois ja vaihtaa sen heille tehtyyn ääneen, Domnick sanoo.

Kampin kauppakeskuspäällikön, David McNee’n, mukaan tarve äänimaailman muutokselle lähti asiakaskokemusten kehittämisestä, ja äänimaisemointi on yksi iso osa tätä kehitystyötä.

• Ääni on tärkeä osa asiakaskokemusta. Kampissa musiikki ei ole koskaan ollut pelkkää taustamusiikkia, vaan se on suunniteltu alusta asti ammattilaisten toimesta. Äänimaisemointi oli luonnollinen askel seuraavalle tasolle, McNee sanoo.

Äänimaisemointi myynnin edistäjänä

Kansainväliset kokemukset kertovat, että äänimaisemoinnilla pystytään kasvattamaan kauppakeskuksen myyntiä useita prosentteja. Samalla järjestelmällä on toteutettu tuloksellista äänimaisemointia muun muassa Glasgow’n ja Wienin lentoasemilla, sekä useissa kauppakeskuksissa Britanniassa, Ruotsissa ja Virossa (Ülemiste). Domnick sanoo luottavansa siihen, että myös Suomessa päästään vastaaviin tuloksiin.

Kampin uusi äänimaailma otettiin käyttöön helmikuussa, ja palaute on jo tähän mennessä ollut positiivista. Jatkossa kauppakeskus aikoo myös testata äänimaisemoinnin vaikutuksia muun muassa asiakastyytyväisyyteen.

• Uskon, että äänimaisemointi on tullut Suomeen jäädäkseen. On myös ilo kertoa, että tulemme vielä tämän vuoden aikana kuulemaan uusista kauppakeskuksista, jotka panostavat omaan, uniikkiin äänimaailmaan.

Lisätiedot: Lauri Domnick, Head of Audio Branding, Bauer Media Oy, lauri.domnick@bauermedia.fi

Kuva: Kampin Kauppakeskus