Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
24. huhtikuuta 2020
Kuulolaitekoruja valmistava DEAFMETAL haastoi Bauer Median Audio Branding -tiimin luomaan brändilleen sitä kuvastavan brändimusiikin. Musiikissa tuli huomioida, että yrityksen asiakkaat kärsivät kuulovaurioista, eivätkä näin ollen kuule sitä samalla tavalla kuin me muut.
DeafMetal-yrityksen tarina, tuote ja brändi ovat jotain niin uniikkia ja kiinnostavaa, että halusimme tehdä hieman tavallisesta poikkeavaa musiikkia. Musiikkia, joka tuntuu. ”Ääniaallot mahdollistavat musiikin kokemisen myös ihmisille, joilla kuuloaisti on vaurioitunut. Musiikki on kosketus, jonka tuntee ihollaan, vaikka mikään ei kosketa sitä”, kommentoi Bauer Median äänibrändäyksen asiantuntija Lauri Domnick.
Lähtökohtana oli ymmärtää, miten musiikin voi suunnitella siten, että se puhuttelee ja kertoo brändin tarinaa sekä kuuroille että kuuleville.
Kappale suunniteltiin tuottamaan mielihyvää niin korville kuin tuntoaistille, etenkin matalilla taajuuksilla. Tätä varten kappaletta ja sen vahvoja bassoraitoja käytiin studion lisäksi testaamassa mm. Helsingin G-Livelabissa, jonka äänentoisto mahdollistaa matalimpien taajuuksien tuntemisen eri tavalla. Kappaleessa on käytetty mm. sinivalaan ääntä, joka on osittain niin matalaa, että sitä on ihmiskorvalla lähes mahdotonta kuulla.
DeafMetal ei ole pliisu brändi, eikä sen perustaja Jenni Ahtiainen ole pliisu nainen. ”Haimme kappaleeseen vaikutteita kuulovauriosta itsekin kärsivän Jennin makuun iskevistä bändeistä kuten Chemical Brothers, The Prodigy, Faithless ja Rammstein. Intron jälkeen tulee suvanto, joka kertoo hyvin lyhyessä ajassa kuulijalleen, miten monen kuulovauriosta kärsivän ihmisen kuulo ajan myötä heikkenee: ensin häviävät korkeat taajuudet ja kaikki kuulostaa muminalta. Korkeat taajuudet muuttuvat yhä vaikeammin kuultaviksi ja lopulta jäljelle jää vain oman sydämen syke, hengitys ja tyhjyys”, kommentoi äänibrändäyksen spesialistimme Vellu Maurola.
Jennin pitäessä musiikkia ihanan rauhallisena oli tämä Vellulle rajuinta musiikkia, jota hän on koskaan tehnyt. Se, mikä on toiselle rajua hardcorea, voikin olla toiselle ihanan rauhallista. Jokainen meistä kokee sen omalla tavallaan ja nyt on sinun vuorosi. Brändimusiikkia taustoittavan haastattelun ja kappaleen pääset kuulemaan tubekanavaltamme. Suosittelemme kuuntelemaan hyvällä ja jykevällä äänentoistolla tai hyvillä kuulokkeilla.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Lauri Domnick, Head of Audio Branding
puh. 044 700 4094
Vellu Maurola, Audio Branding Specialist
puh. 040 543 8063
28.10.2024
23.9.2024
1.7.2024
16.5.2024