Kuulijoiden pyynnöstä: Perho & Pääskysaari kausi 2

4. lokakuuta 2018

RadioPlayn podcast-sarja Perho & Pääskysaari alkaa toisen tuotantokautensa. Heti ensimmäisen kauden päätyttyä kuulijat alkoivat kysellä uusia jaksoja, joten sarjan toinen kausi päätettiin tehdä pikaisesti vielä tämän vuoden puolella.

Tekijöillä riittää intoa ja ohjelman tekeminen on ollut inspiroivaa median moniottelijoille. Perho ja Pääskysaari kokevat jakavansa samansuuntaiset elämänarvot, mutta toisen näkökulma asioihin yllättää säännöllisesti. Ohjelmassa ei kuitenkaan haeta väkinäistä vastakkainasettelua, vaan uteliasta rinnakkaiseloa. Myös keskusteluaiheisiin, jotka usein koetaan hankalina, kuten raha ja alkoholinkäyttö, pyritään tarttumaan.

• Jennin tapa tarkastella asioita pysäyttää säännöllisin väliajoin. Emme aina ole samaa mieltä, paitsi siitä, että kummankin näkemys voi olla samaan aikaan olemassa. Keskustelu Jennin kanssa on kuin kyyti drone-kopterilla: ai, tuo asia voi näyttää tuoltakin, kun sitä katsoo toisesta kulmasta, Perho kertoo.
  • Anna on yksi hauskimmista ihmisistä, jonka tiedän, ja silti jollain kumman taidolla hän saa minut myös herkistymään. Kepeys ja äly on vastustamaton yhdistelmä, Pääskysaari jatkaa.

Sarjassa käsitellyt aiheet ovat puhutelleet kuuntelijoita, ja niiden käsittelytapaa on pidetty monipuolisena ja jopa rohkeana.

• Ohjelma saa jatkuvasti paljon palautetta, jossa käsitellään sisältöjä. Kuuntelijat haluavat jakaa ajatuksiaan jaksojen vaikeistakin teemoista ja ”mulla on toi sama”-kokemuksistaan. Ajattelen, että parhaimmillaan ohjelmamme on osa isoa nuotiopiiriä, jossa jaetaan jotain yhteistä, Anna Perho sanoo.

Jenni Pääskysaaren mukaan palaute on juuri sellaista, jota lähdettiin sarjan sisältösuunnittelussa hakemaan.

• Erilaiset aikuiset ihmiset ovat tulleet nykäisemään hihasta ja kertoneet muun muassa, miten aina Annan puhuessa nyökyttelevät voimakkaasti ”kyllä just noin se asia on”. Ja heti perään minun puhuessani ”tai niin voihan se olla noinkin”. Tämä on vahva viesti siitä, että kuulija joutuu lopulta laittamaan omat aivonsa hommiin.

Sarja jatkaa samoilla perusasetuksilla kuin avauskaudella. Käsittelyssä liikutaan yksityisestä yleiseen, epävarmasta julistuksiin ja haparoinnista väittämiin. Vakavan pohdinnan ja mietiskelyn väliin mahtuu myös paljon naurua sekä nolojen tilanteiden tunnustamista. Alkavan kauden jaksoissa käsitellään muun muassa alkoholia, selfhelpiä, vahvuutta, eroottista kirjallisuutta sekä henkisyyttä.

Perho & Pääskysaari -sarjan uusien jaksojen julkaiseminen alkaa 4.10. RadioPlayssä. Uusi jakso julkaistaan torstaisin.

Haastattelupyynnöt: Kirsi Takala, kirsi.takala@bauermedia.fi, 040-5654956

RadioPlay on Bauer Median digitaalinen audiopalvelu, joka löytyy osoitteesta RadioPlay.fi tai sovelluskaupasta.

Bauer Media on Suomen suurin radiotalo, ja strategiansa mukaisesti audiobisneksen suunnannäyttäjä Suomessa. Radiokanavamme Radio Nova, Iskelmä, KISS, Radio City, SuomiRock, Radio Pooki ja Radio 957 tavoittavat joka viikko lähes kolme miljoonaa kuuntelijaa. Verkossa sivustojamme ovat Voice.fi, Radionova.fi, Iskelma.fi, Radiocity.fi, Kiss.fi, Radiosuomirock.fi, Radioplay.fi ja Asema.net. Juontajakuvat sekä Bauer Median ja kanavien logot löytyvät osoitteesta www.bauermedia.fi/pressi.

Iskelmä Gaala 2024: Yhtyeet kahmivat eniten ehdokkuuksia

1.2.2024