RadioMedia tiedottaa: Juhannuksen menoliikenne tuo radion pariin 4,1 miljoonaa suomalaista

12. kesäkuuta 2018

Radio kulkee arjessamme tasaisesti mukana tavoittaen viikoittain yli 90 % väestöstä. Radion kuuntelua mittaava KRT -tutkimus osoittaa kuuntelun lisääntyvän kesällä entisestään. Radion digitalisoituminen myös monipuolistaa kuuntelumahdollisuuksia – voit kuunnella omia suosikkiohjelmiasi silloin kun haluat tai nauttia kiinnostavat podcast-sisällöt laiturin nokassa.

Kesäaika muuttaa arjen kuuntelutottumuksia merkittävästi

Nuorten 9-24 –vuotiaiden radion kuunteluun keskimäärin käyttämä aika kasvaa lomakuukausina jopa 25 prosenttia. Vuoden 2017 heinäkuussa radiota kuunnellut nuori vietti radion parissa 3 tuntia 3 minuuttia.

Myös työssäkäyvän väestön* kuuntelutottumukset muuttuvat. Radio on auki useimmilla koko päivän, mutta kesällä tavoittavin kuunteluhetki siirtyy aamusta iltapäivään. Heinäkuussa radio tavoittaa eniten suomalaisia klo 15-18.00 välillä. Kesälläkin suomalainen kuuntelee keskimäärin 3 tuntia päivässä radiota.

Juhannusta edeltävä torstai on vuoden kuunnelluimpia päiviä. Vuoden 2017 menoliikenne keräsi radion ääreen yli 4,1 miljoonaa suomalaista, kun muuten radion päivätavoittavuus on keskimäärin 3,6 miljoonaa.

Kesän ajankohtainen ja monipuolinen sisältötarjonta varmistaa pitkät kuunteluajat myös kesällä

Audiopalvelut, on demand radio-ohjelmat ja podcastit monipuolistavat kuuntelukokemuksiamme.  Yhä useampi suomalainen valitsee lomalle seurakseen kiinnostavaa podcast-sisältöä, kuten RadioPlaystä Anna Perhon ja Jenni Pääskysaaren intensiivisen keskusteluohjelman, Yle Areenasta Radio Sodoman tai Suplasta viihdettä Kaunokirjallisuuden Karvakuonoista. Toisaalta, monelle ensisijainen valinta on edelleen se tuttu suosikkikanava, joka soittaa juuri sellaista musiikkia ja kertoo niitä ajankohtaisia asioita, joita suomalainen haluaakin kuulla.

Lähde: Finnpanel Oy, Kansallinen radiotutkimus, vuoden 2017 valtakunnalliset kuukausiraportit sekä kesä-heinäkuun 2017 viikkoraportit, yli 9-vuotiaat suomalaiset. *25-54 vuotiaat.

Lisätietoja: RadioMedia ry, Tutkimus- ja kehityspäällikkö Riina Aho, p. 0400 621134, riina.aho@radiomedia.fi

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. Lisätietoja: www.radiomedia.fi