Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.
26. maaliskuuta 2020
Koronavirus muutti arkeamme nopeasti ja yllättäen. Bauer Media selvitti, miten muutokset vaikuttavat median käyttöön. Paneelitutkimuksen perusteella median parissa vietetty aika on kasvanut. Mediavalikko on säilynyt pääpiirteissään samana ja tuttujen medioiden parissa vietetään entistä enemmän aikaa. Radion kuuntelu on kasvanut etenkin etätyötä tekevillä.
Radion kuuntelu on tutkimuksen mukaan etätöitä tekevillä kiinteä osa päivää. ”Tutut rutiinit ohjaavat tuttujen radiokanavien pariin. Etätyötä tekevistä peräti 24 prosenttia on lisännyt radion kuunteluaan. Kaikista vastaajista viidenneksellä kuuntelu on lisääntynyt ja 70 prosentilla pysynyt ennallaan”, kommentoi tuloksia Bauer Median tutkimus- ja kehityspäällikkö Irmeli Ekholm.
Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila näkyy kasvuna myös Bauer Median radioiden digitaalisessa kuuntelussa. Viikolla 12 digitaalinen kuuntelu kasvoi viikon jokaisena päivänä. ”Kanaviamme kuunneltiin digitaalisesti lähes miljoona kertaa ja eri ihmisten tavoittavuus kasvoi 10 prosenttia”, kommentoi Ekholm. ”Erityinen kasvu osui viikonloppuun, jolloin kuuntelukerrat ja -tunnit sekä eri ihmisten tavoittavuus kasvoivat peräti 20 prosenttia alkuvuoden viikonloppujen kuunteludataan verrattuna ”, hän täydentää.
Bauer Media on huomioinut poikkeuksellisen tilanteen myös sisältötekemisessä. Suomen suurin kaupallinen radiokanava, Radio Nova, muutti ohjelmakarttansa. ”Me elämme tätä hetkeä yhdessä kuuntelijoidemme kanssa. Lähetyksissä jaetaan nyt paljon kuuntelijoiden fiiliksiä ja viestejä ympäri Suomen”, kommentoi Radio Novan kanavapäällikkö Niina Jokiaho. ”Radio Novan Päivässä Esko Eerikäinen välittää terveisiä niin isovanhemmille, kummeille kuin muillekin rakkaille, joita ei nyt pääse tapaamaan. Suomen Suurin Karaoke lauletaan yhdessä joka arkipäivä Eskon ja artistin johdolla. Radio Novan Illassa puolestaan kootaan yhteen päivän positiiviset uutiset ihmisten elämässä”, täydentää Jokiaho.
Tutkimuslähteet:
Muutokset median käytössä: Bauer Media RAM-paneeli, 20-23.3.2020, N=615
Digitaalinen radion kuuntelu: Adswizz Audiometrix, vko 12/2020
Kyselyt ja haastattelupyynnöt:
Sami Tenkanen, toimitusjohtaja
puh. 040 045 5635
Satu Sinisalo, B2B Marketing & Sales Development Manager
puh. 040 132 8777
28.10.2024
23.9.2024
1.7.2024
16.5.2024