Hinnasto ja aineisto

Yleiset myyntiehdot

Myynti- ja toimitusehdot

Mainosaikaa myydään tasapuolisesti kaikille mainostajille, jotka sitoutuvat noudattamaan Bauer Median myyntiehtoja. Mainosaikaa ostanut asiakas ei ole oikeutettu myymään sitä edelleen kolmannelle osapuolelle. Bauer Media pidättää itsellään oikeuden ilman korvausvelvollisuutta mainoksen siirtämiseen tai tehtyjen aikavarausten peruuttamiseen, mikäli erityiset syyt sitä vaativat. Tästä ilmoitetaan mainostajalle välittömästi samalla, kun Bauer Media pyrkii antamaan tilalle uuden, entistä vastaavan lähetysajan / -paikan.
Mainostaja vastaa mainosaineiston sisällöstä ja aineiston omistus- ja käyttöoikeuden hankkimisesta.

Lakisääteisen infotekstin vaativiin mainoksiin myönnämme maksimissaan 15 sekuntia veloituksetonta aikaa infotekstiä varten. Varsinaisen mainostekstin tulee olla pidempi kuin veloituksettoman osan. Infoteksti pitää olla selkeästi sijoitettuna spotin lopussa eikä sitä ajeta erillisenä spottinaan.

Yhteistoimintapalkkio (mediatoimistoalennus)

Yhteistoimintapalkkio suoritetaan Bauer Media Oy:n hyväksymille tahoille, jotka sitoutuvat noudattamaan myynti- ja toimitusehtoja. Yhteistoimintapalkkio on mediatoimistoille 15% ja laskutettaessa asiakasta suoraan 12%.

Kampanjahinnan määräytyminen

kampanjan hinnastohinta
volyymialennus
yhteistoimintapalkkio
= nettohinta
+ arvolisävero
= kampanjan verollinen nettohinta

Kampanjan vahvistaminen

Kampanja on vahvistettava kirjallisesti tarjouksessa mainittuun viimeiseen voimassaolopäivään mennessä. Vahvistettua kampanjaa ja sen ajoaikoja voidaan muuttaa 7 työpäivää ennen kampanjan aloituspäivää.

Maksuehdot

Laskutus kampanjan alkaessa, maksuehto 14 päivää netto. Viivästyskorko 11 %. Laskua koskevat huomautukset on tehtävä 8 vuorokauden kuluessa laskun päiväyksestä.

Muutokset / peruutukset

Allekirjoitetun kampanjasopimuksen purkamisesta veloitetaan 10 %:n peruutusmaksu, joka lasketaan kampanjan vahvistetusta nettoarvosta. Mikäli vahvistetun kampanjan peruutus tapahtuu 7 vuorokautta ennen kampanjan alkua, peruutusmaksua veloitetaan 50 % kampanjan vahvistetusta nettoarvosta.

Mikäli promootio-, ohjelmayhteistyö tai sponsorointisopimuksen purkaminen tapahtuu kahta kuukautta ennen aloitusta tai myöhemmin, peruutusmaksua veloitetaan 50 % sopimuksen nettoarvosta.

Promootioista, sponsoroinnista ja internet-kampanjoista ei myönnetä ennakkovaraajan etua eikä vuosisopimusalennusta. Ne kasvattavat kuitenkin vuosisopimusta. Bauer Media pidättää itsellään oikeuden hinnanmuutoksiin.

Oikeus käyttää mainoksia.

Mikäli mainostaja ei kirjallisesti kiellä on Bauer Medialla halutessaan oikeus käyttää asiakkaan toimittamaa mainosmateriaalia koulutus-, tutkimus- ja esittelykäytössä sekä omilla internetsivuilla.

Valtakunnallinen radiomainonta

Valtakunnallinen radiomainonta

Bauer Median radioratkaisut tarjoavat sinulle mahdollisuuden saavuttaa laajoja kohderyhmiä eri tuotteillamme. Radio Nova, Radio Iskelmä, KISS, Radio City, SuomiRock, NRJ ja Radio Nostalgia edustavat kukin oman segmenttinsä huippuradiotuotetta, jossa mainoksesi kuuluu hyvässä seurassa.

Bauer Media myy radiomainontaa kohderyhmäkaupalla. Kun ostat kohderyhmäkaupalla, niin maksat kontakteista halutuissa kohderyhmissä. Kampanjan jälkeen toimitamme aina jälkiraportin. Näin takaamme ja toimitamme aina sovitut kontaktit.

Lisäksi myymme perinteisellä spottikaupalla mainoksia pyöritysmäärien ja –aikojen mukaan. Sisältöyhteistyössä mietimme kokonaisuuden siten, että mukana on sosiaalinen media sekä juontajamme.

Ota meihin yhteyttä, rakennamme sinulle mielellämme kohderyhmäsi mukaisen kampanjaehdotuksen.

Janne Turunen
myyntijohtaja
puhelin: 040 765 4919

Kausietu ennakkovaraajalle

Kausietu tarkoittaa +20% lisäystä kampanjan bruttoarvosta laskettuna (ks. oheinen taulukko). Kausiedut ovat voimassa, kun kampanja vahvistetaan määräpäivään mennessä.
Indeksikausi: +20% vk-kampanjat viikolla 52-06 ja 27-35.

Kohderyhmäkauppa

Kohderyhmäkauppa on kelluvaa mainosaikaa klo 06 – 21 välillä. Minimimäärä kampanjalle on 200 TRP:tä. Toimitamme kaikista kampanjoista jälkiajon ja tarkistamme siten ostamasi kontaktit.

Bauer Total

  • Kaikki kanavamme
  • Kohderyhmä 25 – 64
  • CPT 3,60 EUR

Bauer Naiset

  • Radio Nova, Iskelmä, KISS ja NRJ
  • Naiset 25 – 64
  • CPT 9 EUR

Yhteistoimintapalkkio (mediatoimistoalennus)

Yhteistoimintapalkkio suoritetaan Bauer Media Oy:n hyväksymille tahoille, jotka sitoutuvat noudattamaan myynti- ja toimitusehtoja. Yhteistoimintapalkkio on mediatoimistoille 15% ja laskutettaessa asiakasta suoraan 12%.

Lääkemainontaan tarjoamme maksimissaan 15 sekuntia veloituksetonta aikaa lakitekstiä varten. Varsinaisen spotin tulee olla pidempi kuin veloituksettoman osan.

Kysy tarjous

Spottihinnastot

Hinnat laskettu 30” spotin mukaan

 

Iskelmä

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:002852852852852407742
09:00-12:00250250250225285240160
12:00-15:00236236236236265220180
15:00-18:00278278278267285191238
18:00-21:00117117117 134110112112
21:00-24:0046464646464646
24:00-06:0055555555323255

KISS

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:001101051231231103516
09:00-12:0012974105140957058
12:00-15:00129981201401158460
15:00-18:00921201401101107456
18:00-21:00719854751304235
21:00-24:0019191919191919
24:00-06:0010101010101010

Radio City

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:001041041041041045656
09:00-12:00 83 83 83 83 835080
12:00-15:0083838383839080
15:00-18:001041041041041045680
18:00-21:0056565656563232
21:00-24:0016161616161616
24:00-06:0046464646464646

Nova

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:0044544544544544511085
09:00-12:00390390400435465335245
12:00-15:00390390400435465335245
15:00-18:00445445445445445290245
18:00-21:00140140140170170245170
21:00-24:0040404040404040
24:00-06:0020202020202020

NRJ

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:0012812812811011011020
09:00-12:001001001001201109560
12:00-15:00120120120128909560
15:00-18:001501501501601158985
18:00-21:0078787878646060
21:00-24:0030303030303030
24:00-06:0010101010101010

Nostalgia

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:0085858585852823
09:00-12:0012812812812812810077
12:00-15:00142142142142142100122
15:00-18:001021021021021028168
18:00-21:0068686868686161
21:00-24:0031313131313622
24:00-06:009997779

Bauer Total

MonTueWedThuFriSatSun
06:00-09:00686667693719653173130
09:00-12:00689657678800763567424
12:00-15:00660660695780710541447
15:00-18:00763725707837725402479
18:00-21:00395413395472496320305
21:00-24:00100100100100100100100
24:00-06:0050505050505050

Radiomainonnassa käytössä oleva hintakerroin eri spottipituuksille löytyy osoitteesta radiomedia.fi.

Alueellinen radiomainonta

Alueellinen radiomainonta

Bauer Media Oy tarjoaa Suomen laajimman radiomediamyyntiverkoston alueellisesti. Voit markkinoida alueellisesti 24 eri alueella Hangosta Rovaniemelle, Raumalta Joensuuhun. Me löydämme markkinointiisi hyviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja, toimit sitten yhdellä tai useammalla alueella. Tarjoamme alueelliseen mainontaan Iskelmän, Radio Cityn sekä Radio Pookin taajuuksia. Tässä näet kuusi erilaista kampanjaesimerkkiä suurimmista alueistamme ja hinnastosta voit katsoa tarkempia tietoja hinnoittelustamme. Tai ota rohkeasti yhteyttä – me kerromme mielellämme lisää ja pääset itse helpoimmalla.

Yhteistoimintapalkkio (mediatoimistoalennus)

Yhteistoimintapalkkio suoritetaan Bauer Media Oy:n hyväksymille tahoille, jotka sitoutuvat noudattamaan myynti- ja toimitusehtoja. Yhteistoimintapalkkio on mediatoimistoille 15% ja laskutettaessa asiakasta suoraan 12%.

Esimerkit

Alue: Uusimaa

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä, Radio City
Bruttokontaktit731 000
Nettokontaktit 222 000
Nettopeitto %15,1 %
Toisto3,3
Hinta3 343 €

Alue: Varsinais-Suomi

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä, Radio City
Bruttokontaktit286 000
Nettokontaktit84 000
Nettopeitto %18,38 %
Toisto3,4
Hinta3 115 €

Alue: Pirkanmaa

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä, Radio City
Bruttokontaktit516 000
Nettokontaktit125 000
Nettopeitto %24,1 %
Toisto4,13
Hinta4 236 €

Alue: Jyväskylä

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä, Radio City
Bruttokontaktit193 000
Nettokontaktit62 000
Nettopeitto %24,38 %
Toisto3,12
Hinta1 603 €

Alue: Kaakko

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä
Bruttokontaktit408 000
Nettokontaktit77 000
Nettopeitto %26,01 %
Toisto 5,27
Hinta3 567 €

Alue: Oulu

Toistoja80 kpl
Kampanjan pituus2 viikkoa
KanavatIskelmä, Radio City, Radio Pooki
Bruttokontaktit360 000
Nettokontaktit112 000
Nettopeitto %24,63 %
Toisto3,21
Hinta2 116 €

Yhden spotin pituus on 20 sekuntia. Bauer Media sijoittelee spotit mahdollisimman tehokkaasti kanavalle.

Radiomainonnan aineisto-ohjeet

Toimitusehdot

Mainostaja vastaa mainosaineiston sisällöstä ja aineiston monistus- ja käyttöoikeuden hankkimisesta.

Radio

Materiaalin tulee olla meillä viimeistään 2 arkipäivää ennen kampanjan alkua.
Spotit Wav (16bit, 44.1KHz) sekä mp3 (väh. 128kbps 44.1KHz)
Materiaalin e-mail osoite: mainos@bauermedia.fi

Onlinemainonnan hinnasto

Online-hinnasto

MainospaikkaKoko (px, kt)HinnoittelumalliHinta (€)
ROSRON (Bauer/Verkosto)
avaussivu960x540 px, max 80 ktCPM40,0040,00
interstitiaali800x500 px, max 80 kt40,0040,00
jättiboksi468x400 px, max 60 kt6,505,50
mainosboksi300x250 px, max 60 kt 6,004,50
paraati980x400px, max 80 kt30,00 26,50
tarrakulma300x200 px, max 40 kt12,00 12,00
tarrakulma korkea300x400 px, max 40 kt17,0017,00
torni200x900 px, max 80 kt6,505,90
-
RM mainosboksi 3D (4 slidea)300x250 px, max 80 kt9,007,20
RM paraati 3D (4 slidea)980x400_1400x650 px36,0036,00
RM Click to fullscreen160x600 px ja 980x1207,807,80
RM Double Open Door 1680x800 px40,0040,00
RM Floor Ad 1200x70_980x400 px25,0025,00
RM Vertical Curtain Reveal 300x250, 980x120_1600x1000 px 40,0040,00
AUDIO- JA VIDEO PREROLL
video preroll, midroll, postroll35,0035,00
video inreadCPV 50 % 0,100,10
kohdennuksella 0,20kohdennuksella 0,20
MOBIILI
mob. avaussivu 960x640, 640x960CPM25,0025,00
mob. paraati300x300 *16,0013,50
mob. paraati 3D cube (4 slidea)300x300 *17,0015,00
mob. paraati+kalenterimainos300x300 *18,0015,50
mob. paraati+store locator300x300 *18,0015,50
mob. videoparaati320x180 *19,0016,00
Motion AdCPE (netto)0,900,90

*) 300x300px kokoiset jpg-, png- ja gif-muotoiset mobiilimainokset saadaan skaalautumaan paremmin, jos materiaali on toimitettu myös koossa 600x600px. Html5-toteutukset on toimitettava koossa 300x300px.

RM = Rich Media –ratkaisut: lue lisää

Hinnat ovat voimassa toistaiseksi. Myyntiehdot tarkemmin osoitteessa www.bauermedia.fi/hinnasto-ja-aineisto.

 

Selvennykset

Bauer ROS (yksittäin ostettavat sivustot)
voice.fi, iskelma.fi, radiocity.fi, radionova.fi, nrj.fi, radionostalgia.fi, radiopooki.fi, radiosuomirock.fi, sunclassics.fi, asema.net, tv5.fi, kutonen.fi ja riemurasia.net

Bauer RON (sivustokokonaisuus)
voice.fi, iskelma.fi, radiocity.fi, radionova.fi, nrj.fi, radionostalgia.fi, radiopooki.fi, radiosuomirock.fi, sunclassics.fi asema.net, tv5.fi ja kutonen.fi

Verkosto RON (sivustokokonaisuus)
voice.fi, iskelma.fi, radiocity.fi, radionova.fi, nrj.fi, radionostalgia.fi, radiopooki.fi, radiosuomirock.fi, sunclassics.fi, asema.net, tv5.fi, kutonen.fi, nimenhuuto.com, riemurasia.net, ess.fi, phnet.fi sekä Kaakon viestintä*

Lisähintaiset tuotteet
Kohdennuslisä CPM +20 %: alueellinen, ajallinen, frekvenssi, retargetointi, datakohdennus
Oikea 2. paikka liukuvana : CPM +20 % (vain iskelma.fi)
Laajeneva mainosmuoto: CPM +20 %
RON aluekohdennuksella: CPM RON +20 %

Video inread
Mainos näytetään artikkelin sisällön keskellä, suositeltu pituus max 30 s.

Video preroll, midroll, postroll
Mainosvideo näytetään sisältövideon yhteydessä joko aluksi, mainoskatkomaisesti tai sisältövideon päättyessä.

Rajoitteet

  • tarrakulma, avaussivu ja interstitiaali näytetään aina eriaikaisesti.
  • tarrakulman, avaussivun ja interstitiaalin materiaalirajoitus: jpg, png tai gif (flash- tai html5-toteutuksia ei voi käyttää).
  • avaussivu/interstitiaali, torni ja tarrakulma eivät näy riemurasia.netissä. Jättiboksi, mainosboksi ja torni eivät näy nrj.fi:ssä eikä radionostalgia.fi:ssä.

*lansi-savo.fi, ita-savo.fi, esaimaa.fi, kouvolansanomat.fi, kymensanomat.fi ja uutisvuoksi.fi

Onlinemainonnan myyntiehdot

Myynti- ja toimitusehdot

Mainostilaa myydään tasapuolisesti kaikille mainostajille, jotka sitoutuvat noudattamaan Bauer Median myyntiehtoja. Mainostilaa ostanut asiakas ei ole oikeutettu myymään sitä edelleen kolmannelle osapuolelle.

Mainostaja vastaa mainosaineiston sisällöstä ja laillisuudesta sekä aineiston omistus- ja käyttöoikeuden hankkimisesta.

Mainosohjeet ja mainosmuodot löytyvät aineisto-ohjeista. Bauer Median antamista aineisto-ohjeista ei saa poiketa ilman että asiasta on erikseen sovittu. Bauer Media voi käyttää asiakkaan mainosmateriaalia koulutustarpeisiin sekä omilla internetsivuilla.

Mikäli kampanja kohdennetaan kävijän verkkokäyttäytymisen perusteella, mainostaja sitoutuu noudattamaan IAB:n ”European Framework for Online Behavioural Advertising” -itsesääntelyperiaatteita sekä suorittamaan tarpeelliset tekniset ja muut toimenpiteet periaatteiden toteuttamiseksi.

Evästeiden ja muiden kohdentamiseen ja raportointiin liittyvien tekniikoiden käyttö mainoksissa on sallittu ainoastaan Bauer Median suostumuksella. Käyttäjien henkilötietojen kerääminen ei ole sallittu näillä tekniikoilla. Sijaintitietoja saa hyödyntää vain Bauer Median luvalla ja kävijän etukäteen antamalla suostumuksella ja silloinkin anonyymisti.

Bauer Media pidättää itsellään oikeuden ilman korvausvelvollisuutta mainoksen siirtämiseen tai tehtyjen kampanjavarausten peruuttamiseen, mikäli erityiset syyt sitä vaativat. Tästä ilmoitetaan mainostajalle välittömästi samalla, kun Bauer Media pyrkii antamaan tilalle uuden, entistä vastaavan kampanjavaihtoehdon.

Yhteistoimintapalkkio (mediatoimistoalennus)

Yhteistoimintapalkkio suoritetaan Bauer Media Oy:n hyväksymille tahoille, jotka sitoutuvat noudattamaan myynti- ja toimitusehtoja. Yhteistoimintapalkkio on mediatoimistoille 15% ja laskutettaessa asiakasta suoraan 12%.

Kampanjahinnan määräytyminen

kampanjan hinnastohinta
volyymialennus
yhteistoimintapalkkio
= nettohinta
+ arvolisävero
= kampanjan verollinen nettohinta

Kampanjan vahvistaminen

Kampanja on vahvistettava kirjallisesti tarjouksessa mainittuun viimeiseen voimassaolopäivään mennessä. Vahvistettua kampanjaa ja sen ajankohtaa voidaan muuttaa 4 työpäivää ennen kampanjan aloituspäivää.

Maksuehdot

Laskutus kampanjan alkaessa, maksuehto 14 päivää netto. Viivästyskorko 11 %. Laskua koskevat huomautukset on tehtävä 8 vuorokauden kuluessa laskun päiväyksestä.

Muutokset / peruutukset

Kampanja-aineiston saapuessa myöhässä Bauer Media pyrkii ensisijaisesti siirtämään kampanjan päättymisajankohtaa tai korvaamaan ajamatta jääneet näytöt seuraavan kampanjan yhteydessä. Mikäli tämä ei ole mahdollista, suhteutetaan kampanjan näytöt käytettävissä olevaan kampanja-aikaan. Tällöin asiakas on kuitenkin velvoitettu maksamaan sopimukseen kirjatusta näyttömäärästä.

Mikäli mainosnäytöt jäävät sovitusta yli 5 %, voi Bauer Media joko jatkaa kampanjaa päättymispäivän jälkeen tai korvata ajamatta jääneet näytöt seuraavan kampanjan yhteydessä. Kampanja mitataan Bauer Median käyttämällä mainonnanhallintajärjestelmällä. Bauer Media ei ole hyvitysvelvollinen tapauksissa, joissa asiakkaan tai mediatoimiston käyttämän toisen järjestelmän mittaustulos eroaa Bauer Median käyttämän mainonnanhallintajärjestelmän tuloksista.
Bauer Media ei hyvitä alle 5 % sovituista mainosnäytöistä jääneitä kampanjoita.

Allekirjoitetun kampanjasopimuksen purkamisesta veloitetaan 10 %:n peruutusmaksu, joka lasketaan kampanjan vahvistetusta nettoarvosta. Mikäli vahvistetun kampanjan peruutus tapahtuu 7 vuorokautta ennen kampanjan alkua, peruutusmaksua veloitetaan 50 % kampanjan vahvistetusta nettoarvosta.

Bauer Media pidättää itsellään oikeuden hinnanmuutoksiin.

Onlinemainonnan aineisto-ohjeet

VERKKOMATERIAALIN AINEISTO-OHJE

Verkkomainosmateriaali toimitetaan esitysvalmiina zip-pakattuna liitetiedostona tarvittavin saatetiedoin varustettuna sähköpostiosoitteeseen banneri@bauermedia.fi viimeistään kolme arkipäivää ennen kampanjan alkua. Erikoistoteutuksissa aikaa tarvitaan viisi arkipäivää.

Mainosten hyväksytyt muodot ovat jpg, gif ja png tai html5-toteutus. Selainten Flash-tuki on merkittävästi heikentynyt syksyllä 2015. Suosittelemme animoitujen/toiminnallisten toteustusten tekemistä HTML5-muotoon. Html5- ja Flash-aineistosta tarvitaan myös kuvaversio varmistukseksi. Tarrakulmassa, interstitiaalissa ja avaussivussa on mahdollista esittää vain kuvia (jpg, gif ja png).  Html5- ja Flash-aineistosta on edempänä tarkempaa ohjeistusta.

Lisäksi tarvitaan aina URL-osoite, johon mainos linkitetään.

Mainontaa voidaan esittää myös ulkopuolisen mainonnanhallintajärjestelmän tagien kautta, jolloin asiakas toimittaa tarvittavat tagit meille. Tagien on toimittava DoubleClick for Publishers (DFP) -mainonnanhallinnanjärjestelmän kanssa.

Mainoksen linkki aukeaa aina erilliseen (_blank) selainikkunaan. Tämä on otettava huomioon flash- ja html5-materiaalien kohdalla, samoin ulkopuolisen mainonnanhallintajärjestelmän kautta ajettavassa mainonnassa.

ERI MAINOSMUOTOJEN PIKSELIKOOT (LEVEYS X KORKEUS) JA MAKSIMIPAINOT (KILOTAVUA)

YLÄBANNERIPAIKKA:
jättibanneri: 728x90px, 40kt
panoraama: 980x120px, 60kt
paraatipaikka: 980x400px, 80kt

OIKEA REUNA:
suurtaulu: 140x350px, 40kt
pidennetty suurtaulu: 160x600px, 60kt
torni: 200x900px, 60kt

SISÄLLÖN SEASSA:
mainosboksi: 300x250px, 60kt
jättiboksi: 468x400px, 60kt

MUUT:
interstitiaali: 800x500px, max 80kt
tarrakulma: 300x200px, 40kt
avaussivu 960×540 px, max 80 kt

LAAJENEVA BANNERI: Laajeneva banneri laajenee suuremmaksi, kun käyttäjä vie hiiren sen päälle ja pienenee kun käyttäjä vie hiiren pois bannerin päältä. Esimerkiksi laajeneva panoraama on pienenä kooltaan 980×120 pikseliä ja alaspäin laajentuneena 980×400 pikseliä. Panoraama aukeaa alaspäin.
Oikean reunan bannerit voivat olla myös laajenevia, jolloin laajenemissuunta on vasemmalle. Oikean reunan mainos on 160 x 600 pikseliä ja laajentuneena 320 x 600 pikseliä.
Jos laajeneva mainos toimitetaan jpg-, png- tai gif-muodossa, tarvitaan peruskoon ja laajentuneen koon tiedostot erillisinä. Laajentumistoiminnallisuus rakennetaan mainospalvelimelle. Flash-muodon kohdalla peruskoon ja laajentuneen koon näyttämiseen tarvittava toiminnallisuus tulee rakentaa flash-toteutuksen sisään jolloin mainonnanhallintaan toimitetaan vain yksi laajentuneen koon tiedosto. Tarvittava peruskoon piilotustoiminnallisuus tehdään mainospalvelimelle.

ESILAAJENEVA PANORAAMA muodostuu kahdesta kuvatiedostosta (jpg, gif jne). Kuvatiedostojen koot ovat 980×400 ja 980×120. Ei siis voi toimittaa flash tai html-muotoisia mainoksia.

ERITYSOHJEET HTML5-MUOTOISELLE MATERIAALILLE

Html5-muotoinen toteutus toimitetaan valmiina zip-pakettina, joka sisältää kaiken mainoksessa näytettävän materiaalin; html-tiedoston, kuvatiedostot ja mahdolliset muut tiedostot. Toteutuksessa voi käyttää html-, css- ja javascript-ominaisuuksia. Myös pieniä javascript-kirjastoja voi tarvittaessa käyttää, mutta jQueryn käyttö toteutuksissa ei ole sallittua. Myös suurten ulkoisten fonttitiedostojen käyttä tulee välttää. Mahdollisista toteutukseen ulkoisista lähteistä ladattavista tiedoista tai tiedostoista on sovittava erikseen, ja varmistettava latauksen luotettavuus.

Toteutuksen toimiminen eri selaimissa ja eri ympäristöissä on mainostajan vastuulla. Toteutuksen on oltava SSL-yhteensopiva, jotta se voidaan näyttää myös HTTPS-sivustoilla. Samoin mainostajan on huolehdittava siitä, että toteutus ei häiritse käyttäjien päätelaitteiden suorituskykyä. Tarkempia tietoja html5-toteutuksista on IAB:n ohjeistuksessa.

Bauer Media käyttää mainonnan jakelussa DoubleClick for Publishers (DFP) -mainospalvelinta. Materiaalin pikselikoko määritellään html-tiedoston head-osiossa esimerkissä näkyvällä meta-tagilla. Linkitykset toteutetaan clickTag-parametreillä esimerkissä kuvatulla tavalla; head-osiossa määritellään Javascriptillä clickTag-muuttujaksi haluttu linkki. Jos linkkejä halutaan yhteen toteutukseen useampi, on mahdollista käyttää clickTag2, clickTag3 jne. -muuttujia.

Mikäli Google Web Designer -ohjelmistoa käytetään html5-toteutusten tekoon, on ympäristöksi valittava ”DoubleClick”.

Tarrakulmassa, interstitiaalissa ja avaussivussa ei ole mahdollista esittää html5-toteutusta (näissä mainosmuodoissa hyväksytään jpg-, png- ja gif-muodot).

Esimerkki toimivasta 300x250px -kokoisen html5-toteutuksen koodista:

<html>
<head>
<meta name=”ad.size” content=”width=300,height=250″>
<script type=”text/javascript”>
var clickTag = ”http://www.bauermedia.fi/”;</script>
</head>
<body style=”width: 300px; height: 250px; margin: 0px 0px 0px 0px; padding: 0px 0px 0px 0px;”>

<a href=”javascript:window.open(window.clickTag)”>Linkattava sisältö</a>

</body>
</html>

Google: Ohjeistus HTML5-toteutuksista (englanniksi)

IAB: Ohjeistus HTML5-bannereista, syksy 2015

ERITYSOHJEET FLASH-ANIMAATIO -MUOTOISELLE MATERIAALILLE

Flash on yhtä kuin .swf-tiedosto (Flashin ”työtiedosto” on .fla-päätteinen).

Varamateriaalin (jpg, gif tai png) maksimikoko on 50 kilotavua. Varakuva näytetään, mikäli käyttäjällä ei ole asennettuna selaimessaan riittävän uutta Adobe Macromedia Flash Player (vähintään versio 8) -liitännäistä. Mainostajan tulee testata aineisto yleisimmillä selaimilla ja niiden yleisimmillä versioilla (esimerkiksi Internet Explorer, Firefox, Chrome, Opera, Safari).

Linkki-url-osoitteita ei saa laittaa Flash-tiedostojen sisään, vaan linkkien on toimittava Flash-sovelluksessa standardin mukaisesti siten, että url voidaan syöttää sovellukseen clickTAG-parametrina. Jos banneriin tarvitaan useampia eri linkkejä, siis useampi (maksimissaan 10) clickTAG, ne nimetään seuraavasti: clickTAG, clickTAG1, clickTAG2 .. clickTAG9. Jokaiselle clickTAGille tulee toimittaa oma URL-kohdeosoite.

Flashia suositellumpi vaihtoehto on tehdä animaatiot ja toiminnallisuudet html5-toteutuksena. Mobiilimainonnassa flash-materiaalia ei käytetä. Samoin tarrakulmassa, interstitiaalissa ja avaussivussa ei ole mahtollista esittää flash-toteutusta.

ACTIONSCRIPT 2 -OHJE CLICKTAG-TOIMINNALLISUUDELLE:

on(release) {
getUrl(_root.clickTAG,’_blank’);
}

ACTIONSCRIPT 3 -OHJE CLICKTAG-TOIMINNALLISUUDELLE:

var clickTAG:String = String(root.loaderInfo.parameters.clickTAG);
klik.addEventListener(MouseEvent.CLICK,activateclickTag);
function activateclickTag(e:Event):void {
var request:URLRequest = new URLRequest(clickTAG);
navigateToURL(request,”_blank”);
}

(Yllä esimerkit käyttökelpoisista ratkaisuista – copypastatessa lainausmerkit on korjattava käsin)

Flash-aineiston frameraten tulee olla mieluiten 12 (korkeintaan 18) ruutua sekunnissa (fps). Suositus animaation maksimikestolle on 15 sekuntia.

Jos Flash-koodi lataa lisäaineistoa muualta, tästä on ilmoitettava aineiston toimittamisen yhteydessä.

Varsinaisen Flashin ja ladattavan lisäaineiston yhteenlaskettu koko ei saa ylittää kyseiselle display-koolle määriteltyä kilotavurajaa. Lisäaineisto voi olla maksimissaan megatavun, jos sen lataaminen alkaa vasta, kun käyttäjä omilla toimillaan aktivoi aineiston. Asiakas vastaa erikseen ladattavan materiaalin ylläpidosta, saatavilla olemisesta ja mahdollisesti tarvittavan crossdomain.xml –tiedoston asentamisesta erikseen ladattavan materiaalin sisältävän verkkonimen juurihakemistoon.

ÄÄNET (DESKTOP-BANNEREISSA)

Mahdolliset äänet eivät saa käynnistyä ilman käyttäjän toimenpidettä. Ääni saa käynnistyä puolen sekunnin viiveellä, kun käyttäjä vie kursorin mainoksen päälle ja sen pitää päättyä automaattisesti, kun kursori poistuu mainoksen päältä. Toinen vaihtoehto on painike, joilla äänen saa klikkaamalla päälle ja pois. Äänen pitää olla oletuksena pois päältä.

VIDEO (DESKTOP-BANNEREISSA)

Hyväksymme flash-tekniikalla toteutetut videomainokset, joissa videofilmi näytetään mainoksen sisällä. Maksimissaan megatavun kokoisen (yleensä mp4-muotoisen) videofilmin on oltava irrallaan varsinaisesta flash-toteutuksesta ja sen on sijaittava lähtökohtaisesti asiakkaan palvelimella. Videon on latauduttava progressiivisesti. Upotettu videotiedosto saa alkaa latautua palvelimelta vasta käyttäjän klikatessa sitä ja käyttäjän on myös voitava pysäyttää video.

PREROLL- JA INREAD-VIDEOMAINOKSET

Resoluutio: max 1920×1080 – min 640x360px
Maksimi tiedostokoko: 200 megatavua, mielellään max 50 megatavua
Videoformaatit: mov, flv, mpeg4, avi, tarvittaessa muitakin hyväksytään
Pituus: max 30 sekuntia
Aspect ratio: 16:9
Codec: mieluiten h264 (tarvittaessa muitakin hyväksytään, paitsi ProRes 4444, HDV 720p60, Go2 Meeting 2 & 4, ER AAC LD, REDCODE)

Suositus: mpeg4 (codec: h264, bitrate: 2500 kbps, framerate: 25 fps, audio: aac / 44 100 Hz / 128 kbps / stereo)

MOBIILIMAINONTA

Tiedostomuodot: jpg, gif ja png, mobiiliparaatissa myös html5-toteutus. Eri mainosmuotojen pikselikoot (leveys x korkeus) ja maksimipainot (kilotavua)

  • Mobiiliparaati: 300x300px, max 64 kt (jpg, gif ja png -materiaalista voi toimittaa lisäksi koossa 600x600px olevan version, sillä se skaalautuu paremmin suuremmilla näytöille, html5 on toimitettava koossa 300x300px)
  • Mobiilin avaussivu:
    vaaka 960x640px, max 64 kt
    pysty 640x960px, max 64 kt

Videomainoksia varten on toimitettava normaalin display-kuvan lisäksi haluttu videotiedosto.

 

Mobiilimainonnan aineisto-ohjeet (englanniksi)

MOTION AD

Instream mainokseen (mainos, joka on artikkelin välissä)

  • taustakuva (mahdollisimman hyvälaatuinen, formaatteina png, jpg, tiff)
  • logo (mieluiten vektorimuodossa, rgb-värit, formaatteina ai, eps, pdf, svg)
  • varsinaisen motion adin avausta kehoittava teksti (merkkimäärä max. 25)

Motion adiin

  • mainoksen otsikko (mitä halutaan vastaanottajalle sanoa), sisältää kehoitteen tutkia itse mainosta (esim. liikuttamalla puhelinta)
  • mainoksessa käytettävä logo (kts. ylempää)
  • linkkiin lyhyt ohjausteksti (suositellaan sisältämään kehoitteen) + osoite jonne ohjataan
  • mainoksessa käytettävät fontit (otf, ttf)