Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Äänetön markkinointi saattaa valua hukkaan

17. lokakuuta 2023

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Suuri osa mainonnasta, jossa ei ole käytetty ääntä, jää kokonaan huomiotta. Audion tavoittavuus sekä pitkät kuunteluajat yhdistettynä äänen vaikuttavuuteen on hyvä huomioida myös markkinointisuunnitelmissa.

Tuore kansainvälinen tutkimus vertaili eri medioiden saamaa huomioaikaa. Tulokset yllättivät, sillä suuri osa mainonnasta jää kokonaan huomiotta, ja markkinointipanostukset valuvat hukkaan. Mainosmuodot, joissa ei ole ääntä, menestyivät vertailussa heikosti. Äänellisen mainonnan huomioaika puolestaan oli omilla taajuuksillaan. Mainontaan keskimäärin verrattaessa.

  • audiomainonnan huomiosekunnit +56 %
  • audiomainonnan vaikuttavuus brändin muistamiseen +8 %

Yli puolet digitaalisen audiosisällön kuuntelusta tapahtuu kuulokkeilla, mikä tekee kuuntelukokemuksesta intensiivisen. Mainostajalle audiomainonta kaikissa eri jakelukanavissaan onkin oivallinen keino olla mukana kohderyhmän arjessa. Hyvin suunniteltuna ääni antaa kaikelle, siis myös visuaaliselle mainonnalle tunteen!

Audion vaikuttavuus on omilla taajuuksillaan

Monipuolinen digitaalinen audiotarjonta on vahvistanut audion roolia kaikkien ikäryhmien arjessa merkittävästi. Audio kaikissa muodoissaan kerää kuuntelua viikoittain huikeat 16 tuntia. Kuuntelu jakautuu FM-kuuntelun ja digitaalisen audion osalta lähes puoliksi.

Digitaalinen audio tavoittaa 82 % suomalaisista viikoittain.

Syyskuussa julkaistun Näin suomalainen kuuntelee -tutkimuksen mukaan digitaalinen audio tavoittaa massiivisesti, ja kuuntelu on suosittua kaikissa ikäryhmissä. Kuuntelun motiiveissa korostuvat ajanviete ja itsensä kehittäminen. Musiikkia kuunnellaan viihtymiseen, rentoutumiseen ja keskittymiseen. Podcasteista puolestaan haetaan keskustelua ajankohtaisista aiheista ja halutaan oppia uutta.

Kaupungeissa ja esikaupungeissa asuvat suomalaiset sekä digitaalisen teknologian ympäröimänä kasvaneet nuoremmat ikäryhmät ovat digiaudion suurkuluttajia. 25—54-vuotiaista 84 prosenttia ilmoittaa kuuntelevansa digitaalista audiota viikoittain. Ilahduttavasti myös yli 60-vuotiaiden ikäluokasta yli puolet kuuntelee viikoittain digitaalisia audiosisältöjä.

Tärpit mainostajalle:

  • Audiosisällöt tavoittavat 98 % suomalaista viikoittain.
  • Audiosisältöjä kuunnellaan viikoittain yht. 16 tuntia, kuuntelun jakautuessa tasaisesti fm-sisältöjen ja digitaalisen audion kesken.
  • Digitaalisen audion markkina kasvaa Suomessa muuta Eurooppaa nopeammin, ja vuonna 2023 se on n. 7,1 milj. euroa.
  • Bauer Audiostream on Suomen laajin monipuolisiin nettiradioihin ja eri genrejen podcasteihin keskittynyt mainosverkosto.
  • Mainoksen saamaa huomioaikaa mittaava tutkimus osoitti audion olevan vaikuttavuudessaan aivan omilla taajuuksillaan.
  • Audion tavoittavuus sekä pitkät kuunteluajat yhdistettynä äänen vaikuttavuuteen on hyvä huomioida myös markkinointisuunnitelmissa!

Lähteet:

  • Näin suomalainen kuuntelee 2023 -tutkimus, IAB, Radiomedia, Nepa
  • Kantar, Mind 2022, Suomalaisen Mediapäivä/ Minuuttimäärät mediaryhmittäin %, 15-74 –vuotiaat
  • Attention Economy Study 2023, Dentsu/Lumen

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Laura vetää ohjelmallisen audion ja digiaudion kehitystyötä yhdessä Pohjoismaisten kollegoidensa kanssa. Hän on työskennellyt digitaalisten markkinapaikkojen parissa yli kymmenen vuotta ja uskoo yhdessä oppimiseen ja tekemiseen. Laura tarkastelee mielellään sukupolvi Z:n ja milleniaalien suhdetta mediaan ja inspiroituu oivaltavista podcasteista ja markkinoinnin automaatiosta. Vapaa-ajallaan Laura harrastaa pieniä pintaremontteja, viihtyy luonnossa lenkkipolulla sekä hevosten parissa ja rakastaa ruokaa, herkuttelua ja hyviä dekkarisarjoja.

Kirjoittajan artikkelit