Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Audiomainonnan trendit maailmalla

14. maaliskuuta 2024

Ismo Heikkilä, Luova johtaja

Äänellä on moninaiset käyttömahdollisuudet ja ennen kaikkea valtava vaikutuspotentiaali markkinoijalle visuaalisuuden kyllästämässä maailmassa. Olisiko sinun brändisi juuri se, joka ottaa mallia maailmalta ja ottaa askeleen kohti rohkeampaa audiotekemistä?

Kuuntelin läpi kilpailuvoittajia Cannesista ja Eurobestistä, ja niiden perusteella merkittävin audiotrendi on yhä äänen ajatteleminen laajemmin.

Äänellä vaikuttaminen sekä suoraan että teknologian kanssa, vastuullisuus ja huumorin paluu ovat audiomainonnan trendejä maailmalta. Suomessa alkaa jo kuulua ensimmäisiä versioita näistä aiheista, mutta vielä on varmasti hetki aikaa erottua tämäntyyppisellä tekemisellä, ennen kuin muut seuraavat perässä.

Trendi 1:
Äänen suora vaikutus

Cannesin ja Eurobestin voittajatöissä kuuluu äänen ajatteleminen laajemmin. Voittajatyöt käyttävät vaikuttavuutta ja ristimediallisuutta upeasti ja loppuun saakka ajatellusti hyväkseen. Ainakin pari trendiä löytyy vaikuttavuuden käytöstä.

Ensimmäinen niistä on suoraan äänellä vaikuttaminen. Tässä trendissä käytetään usein tieteellistä lähtökohtaa ja keskitytään tietynlaisella äänellä, musiikilla tai puheella valitun asian helpottamiseen tai parantamiseen.

The Most Beatiful Sound tuo kuolevan syöpäsolun äänen kuultavaksi vahvistaakseen potilaiden resilienssiä. Tärkeä apu paranemisessa on saada jotakin näkymätöntä tehtyä näkyväksi. Tai tässä tapauksessa kuultavaksi. Harvard Medical School eristi syöpäsolun äänen ja Berklee School of Music teki amerikkalaiselle syöpäyhdistys ASCO:lle kokonaisen albumillisen musiikkia perustuen solujen kuolinääniin.

Frequencies of Peace on koskettava konsepti. Lähi-Idän suurin lastentarvikeliike Babyshop on kustantanut musiikkiterapeutti- ja neurotieteilijäryhmän kehittämän kehtolaulun, joka auttaa Syyrian sodan keskellä eläviä ja siitä traumatisoituneita lapsia nukahtamaan iltaisin.

Toinen äänellä vaikuttamisen trendi on äänen yhdistäminen joko uuteen teknologiaan tai muihin medioihin, tai molempiin.

Tästä hyvänä esimerkkinä Klick Healthin kirurgeille tekemä AI-pohjainen, Life Saving Radio, joka optimoi tarkkuutta ja keskittymistä leikkaussaleissa tieteellisesti tutkitun, juuri oikein valitun musiikin voimalla.

Samsungin Unfear-konseptissa hyödynnetään kuulokkeiden vastameluominaisuuksia suojaamaan neuropsykologisen oirekirjon omaavien ahdistumista. Luureista pystyy valitsemaan tiettyjä usein altistavia ääniä, kuten koiran haukuntaa tai hälytysajoneuvojen sireenejä ja poistaa ne kuuluvilta.

Trendi 2:
Kuuluvaa vastuullisuusajattelua

Edellisistä esimerkeistä voi helposti huomata, että vastuullisuus on megatrendi, joka jyllää myös kilpailuvoittajissa. Todella suuri osa palkituista töistä liittyi jollain tavalla vastuullisuusajattelun toteuttamiseen eri muodoissaan. On mukavaa huomata, että audio ei ole eristyksissä muusta maailman tai markkinoinnin menosta.

Maailman tunnetuimman drag-artistin ja laulajan, brasilialaisen Pablo Vittarin uuden biisin fiittaajan nimeä arvuuteltiin ympäri palloa. Biisi julkaistiin kaikkien yllätykseksi Open Source -kokonaisuutena, jossa laulut, kolme erilaista taustabiittiä sekä videot olivat erillään. Tällä kannustettiin nuoria queer-artisteja tekemään omia versioita ja nousemaan esille. Brasiliassa tapetaan eniten LGBTQIA+ -ihmisiä maailmassa, joten tietoisuuden lisääminen ja kohtaamiset ovat tärkeitä. Mainostajana casessa oli maan suurin e-kauppa-alusta Mercado Livre, joka muun muassa sponsoroi Prideä.

Missing Matoaka on uudelleen tehty ääniraita Disneyn Pocahontas -elokuvaan. Amnesty Internationalille tehty työ korjasi Hollywood-näkemyksen vääristämät stereotypiat ja epätarkkuudet uudella ja korvaavalla ääniraidalla, joka on tarkoitus laittaa päälle synkattuna, kun käynnistää elokuvan.

Trendi 3:
Monimuotoinen ja oivaltava huumori

Huumori on tullut takaisin, kuten sain kuulla Cannes Lionsin edustajalta hänen esityksessään. Palkittuja spotteja kuunnellessani huomasin, että huumorilla ei tarkoiteta pelkästään huvittavien tarinoiden tai punchline-vitsien kerrontaa. Huumori esittäytyy hyvin monimuotoisena, oivaltavana  ja jopa hienovaraisena kontekstuaalisena tulkintana.

Seitsemän palkintoa voittaneessa, Uusi-Seelantilaisen teleoperaattorin, Skinnyn, Phone it in -kampanjassa ostettiin ulkomainontaa ja printtiä tehokkaimman radiomainoksen tekemiseksi. Tekstipohjaisissa ulkomainoksissa oli ohjeet soittaa operaattorin numeroon ja äänittää radiomainos lukemalla ilmoituksen mainosteksti. ”Skinnyn on tarkoitus olla niin halpa kuin mahdollista, joten näin me säästämme radiomainosten tuotannossa” oli tämän kampanjan motiivi.

The Boss Sticker -mainoksessa käydään kronologisesti läpi kauhunhetkiä, kun erehdyksiä on tapahtunut. Taitavalla tarinankerronnalla luodaan jokaiselle tuttuja tilanteita. Kavereille tarkoitettu kuva pomosta lähtikin työchattiin, jossa pomokin oli. Jokaisessa välissä on pakko vetää henkeä rauhallisesti. Lopuksi pomo nauraa tarralle siinä missä muutkin, ja hengitystä raikastava pastilli Halls on huomaamattamme henkäillyt koko mainoksen ajan korviimme raikasta tuoksuaan.

Kiinnostuitko? Lataa koko Audio Landscape 2024 -esitys itsellesi täältä.

Ismo Heikkilä, Luova johtaja

Ismolla on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille.

Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Kirjoittajan artikkelit