Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2024

Epävarmuus ajassamme luo turvan ja pysyvyyden tarvetta. Keskustelimme aiheesta aivotutkija, professori Minna Huotilaisen kanssa ja kuulimme, että audio voi olla terveysteko, jolla luodaan hyvinvointia. Monen sosiaalisen median lisätessä ahdistusta ääni erottuu päinvastaisella vaikutuksellaan. Äänessä piilee myös brändeille valtava voimavara, jolla voi aikaansaada paljon hyvää!

Emme välttämättä kiinnitä riittävästi huomiota siihen, kuinka olennaisesti äänet ympärillämme vaikuttavat meihin. Voimme tietoisesti luoda ääniympäristöjä, jotka tukevat tarkkaavaisuutta ja hyvinvointia – miksi emme käyttäisi tätä keinoa?

Minna Huotilainen, aivotutkja, professori, Helsingin Yliopisto

Kuulostelimme audiomarkkinaa ja koostimme markkinoijalle inspiroivan kokonaisuuden Audio Landscape 2024 -sisällöiksi. Anna audion inspiroida ja lataa Audio Landscape 2024 -julkaisu kokonaisuutena! Sisällöt löytyvät myös aihekohtaisesti palasteltuna.

Audio on terveysteko

Epävarmuus ajassamme luo turvan ja pysyvyyden tarvetta. Keskustelimme aiheesta aivotutkija, professori Minna Huotilaisen kanssa ja kuulimme, että audio voi olla terveysteko, jolla luodaan hyvinvointia. Monen sosiaalisen median lisätessä ahdistusta ääni erottuu päinvastaisella vaikutuksellaan. Äänessä piilee myös brändeille valtava voimavara, jolla voi aikaansaada paljon hyvää!

Haastattelun kuuntelemalla tiedät, miten luot äänellä turvallisuuden tunnetta ja otat kuulokuvista hyödyn irti markkinoinnissa ja viestinnässä!

Aiheesta lisää blogissa | Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Vaikuttavuuden valtaistuimella – valuuttana muistettavuus

Mainonnassa käytettävä valuutta vaihtuu siirryttäessä mainoskatkoilta sisältöjen puolelle. CPT:t, LTR:t ja terptit ovat tärkeitä, mutta vaikuttavista sisällöistä puhuttaessa mittari on muistettavuus. Millainen kokemus kuuntelijalle jää käteen? Millaisia muistijälkiä sisällöt synnyttävät ja millaisia toimintaan ja käyttäytymisen muutokseen vaikuttavia viestejä radio-ohjelmien ja podcastien audiovaikuttajat synnyttävät?

Audioalustoilla ihmiset kommunikoivat ihmisille samalta tasalta. Luovan audionkäytön spesialisti Antti Pehkonen jakaa kokemuksiaan vaikutuksen tekemisestä yhdessä audiovaikuttajien kanssa – kannattaa kuunnella!

Aiheesta lisää blogissa | Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Audiomainonnan trendit maailmalla

Äänellä vaikuttaminen sekä suoraan että teknologian kanssa, vastuulllisuus ja huumorin paluu ovat audiomainonnan trendejä maailmalta. Suomessa alkaa jo kuulua ensimmäisiä versioita näistä aiheista mutta vielä on varmasti hetki aikaa erottua tämäntyyppisellä tekemisellä, ennen kuin muut seuraavat. Olisiko sinun brändisi juuri se, joka ottaa askeleen kohti rohkeampaa audiotekemistä?

Haastateltavana Ismo Heikkilä, luova johtaja, Bauer Media | Haastattelija Antti Pehkonen, Head of Creative, Bauer Media

Aiheesta lisää blogissa | Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Puheviestinnän taidot ovat supervoima

Oletko miettinyt, kuinka paljon viestintäsi vaikuttavuudesta joutuu hävikkiin? Vaikuttamatta jäänyt viestintämme lojuu palaverihuoneissa, kodeissa, mainoskatkoilla –  kaikkialla, missä viestimme toisillemme. Puhuttaessa vaikuttavuushävikki syntyy oletuksista, kuten ”Kun ihminen kuulee, hän kuuntelee” tai ”Kun ihminen kuuntelee, viestintä vaikuttaa”.

Onnistuessaan puheviestintä on kuin supervoima, josta sinut tai brändisi muistetaan. Tunne ja aitous välittyvät puheesta sellaisenaan, huomion kiinnittäminen ja vaikutuksen tekeminen ovat puolestaan asioita, joita voi harjoitella. Puheviestinnän ammattilainen, Anssi Honkanen, jakaa ajatuksiaan vaikuttavan puheviestinnän keinoista hieman tarkemmin – kannattaa tulla kuulolle!

Aiheesta lisää blogissa | Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Kotimaan audiomarkkina

Audio on vahvasti läsnä suomalaisten arjessa: 98 prosenttia kuuntelee vähintään yhtä audiomuotoa viikoittain. Selvitimme, mistä kaikesta kuuntelu muodostuu, miten audio tavoittaa eri ikäryhmät ja kulutusvoimaisimmat kohderyhmät, miten mainospanostukset jakautuivat 2023 ja minkälaisia keinoja audio mahdollistaa markkinoijalle vuonna 2024.

Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Audion ei kannata olla digisuunnitelman puuttuva pala

Digitaalisen audion menestys jatkuu. Vaikuttavuuden ja kattavan tavoittavuuden rinnalla ostamisen helppous sekä hyvät, jatkuvasti kehittyvät kohdentamismahdollisuudet vaikuttavat siihen, että mainostajien kiinnostus digiaudiota kohtaan kasvaa. Vuonna 2024 digiaudiolle onkin helppo ennustaa kasvua niin kuuntelussa kuin mainospanostuksissa!

Audiolla on monipuolisesti kohtaamispisteitä arjessa. Kuuntele, ja tiedät, missä kaikkialla sinulla on mahdollisuus herätellä audiolla brändiisi liittyviä mielikuvia ja aktivoida Retail Mediassa, lähellä ostohetkiä.

Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

AI rynnistää audiomarkkinaan

Vuosi 2024 tuo mukanaan entistä enemmän audiomainontaa, joka hyödyntää tekoälyä tavalla tai toisella. Etenkin taktisessa mainonnassa tekoäly rikastaa ja helpottaa tuotantoja. Mainonta on reaaliaikaisempaa ja dynaamisempaa, sillä tekoäly mahdollistaa esimerkiksi päivittäin tai jopa tunneittain muuttuvan mainoksen, joka huomioi vaikkapa kaupan varastosaldon, vallitsevan säätilan, päivän hinnan tai liikennetilanteen tietyllä tieosuudella.

Ennen kaikkea vuosi 2024 on kuitenkin kokeilun ja uuden oppimisen vuosi tekoälyn suhteen. Ensimmäiset tekoälyllä tuotetut audiomainokset eivät todennäköisesti ole niitä, jotka keräävät palkintoja upeista luovista toteutuksistaan (toivon tietysti olevani väärässä). Puhuimme aiheesta Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet, vol. 10 -tilaisuudessa.

Lataa sisältö pdf-muodossa

Anteeksi, sisältääkö audiomainontanne huumoria?

Maailma on entistä moniäänisempi. Yhtenäiskulttuurin aika on ohi. Vähemmistöjen oikeudet ovat vastuullisuuden keskiöön kuuluvaa tasa-arvoa. Yhteiskuntamme on polarisoitunut, ja vastakkainasettelua enemmänkin lietsotaan kuin suitsitaan. Miten huumori äänimainonnassa jaksaa tässä ajassa, kun kuulemme ympäriltämme ”mitään ei saa enää sanoa” -kommentteja?

Audiomainonnan konkari Ismo Heikkilä vertaili kansainvälisten kilpailujen, Eurobestin ja Cannes Lionsin äänisarjojen voittotöitä Suomen ykköskilpailujen, Audiomainoskilpailu Kaikun ja Vuoden Huippujen shortlistoihin*. Kun kansainvälisissä kilpailuissa huumorin osuus palkituista töistä oli 20-30 prosenttia, Suomessa tilanne on päinvastainen: 29:stä shorlistatusta työstä kolme ei perustu huumoriin.

Minkälainen huumori tässä ajassa toimii, ja kuka päättää, mitä saa sanoa? Ismo Heikkilä paljastaa totuuden haastattelussa.

*Kategorioiden voittajia ei vielä julkaistu haastattelun ajankohtana.

Kuuntele podcastina | Lataa sisältö pdf-muodossa

Audio Landscape 2024, äänessä: Laura Björkskog, Lauri Domnick, Ismo Heikkilä, Anssi Honkanen, Minna Huotilainen, Niina Jokiaho, Maria Lehto, Vellu Maurola, Heli Montonen, Antti Pehkonen
Kuvaus ja videotuotanto: Janita Mutanen
Äänituotannot: K-System
Kuvitus: Reija Forss

Tutustu myös:
> Bauer Media Lounge
> Podplay
> YouTube