Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Bauer Medialle jättipotti RadioGaalassa

11. kesäkuuta 2020

Ismo Heikkilä, Creative Director

Toimialan arvostetuimmat palkinnot jaettiin kesäkuun alussa, kun maamme 35-vuotiasta kaupallista radiotoimintaa juhlistanut RadioGaala pidettiin poikkeusolosuhteissa. Radiopuolen toimijoille palkintoja oli jaossa 19, ja Bauer Media dominoi tilaisuutta pokkaamalla niistä 12!

Vaikka yllätys ei ollut suuri, pettymyksen huokaus pääsi monelta, kun Narinkkatorille kaavailtu RadioGaalan jättitelttasuunnitelma peruttiin. Luulen kaikkien odotusten olleen melko vaatimattomat virtuaalisen palkinnonjaon ja gaalan osalta. Toisin kuitenkin kävi. Tilaisuus oli myös livestreamin kautta seurattuna juhlava ja sujuva, vaikka koko alan yhteinen tapaaminen ei toteutunutkaan. RadioGaala oli tietämistäni etätapahtumista parhaiten järjestetty tilaisuus. Gaalan juontajat, RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller ja tuomariston puheenjohtaja Juha Västi pitivät kameroiden edessä tapahtumat hyvällä liveotteella kasassa. Juonnot olivat sopiva sekoitus suunnittelematonta pirskahtelua ja tiukkaa draamantajua.

Lähetyksen vierailut eri toimijoiden gaalavalvojaisiin etäkatsomoissa toivat hyvän maanläheisen lisän ja vuorovaikutusta palkintojenjaon väleissä. Studiovieraat ja huipputason artistiesiintymiset loivat puitteita laadukkaalle juhlavuudelle. Palkintojen jakaminen reaaliajassa oli loistava ratkaisu: ovikello soi ajoittain Bauer Median etäkatsomossa, kuten monessa muussakin paikassa, ja palkintojen jakajat saapuivat ojentamaan palkinnot livenä. Tämä kasvatti arvoa, loi aitoa odotusta sekä suuren juhlan tunnelmaa. Kaapelitehtaan gaalavalvojaisissa ilmeet olivat jännittyneitä myös etänä. Onnistumisille huudettiin ja hurrattiin vahvasti ja pettymyksiä nieltiin näennäisen rauhallisesti.

Radio Novalle ”mestaruuspokaali”

RadioGaala-illan odotetuin palkinto on aina gaalan kuninkuuskategoria, viimeisenä palkintona jaettava Vuoden radio -titteli. Radio Nova sai himoitun palkinnon nyt jo kolmatta kertaa peräkkäin. Se kertoo siitä, että Suomen suurin kaupallinen radio elää, voi hyvin ja kehittyy erinomaisesti. Suurella sydämellä tekemisestä kielii se, että kuuntelijaluvut ovat kasvaneet entisestään. Liikevaihto on jatkanut nousuaan, eli kuuntelijoiden lisäksi myös asiakkaamme haluavat Radio Novalle.

Radio Nova kuittasi palkintopystin myös Vuoden some -sarjassa. Radio Novan Iltapäivän hersyvä unboxing on osoittautunut konseptina toimivaksi. Ohjelman juontajat Niina Backman ja Anssi Honkanen avaavat ja kommentoivat Suomen eri paikkakunnilta tulleita paketteja, joiden sisältä löytyy paikallista toimintaa kuvaavia asioita ringettemailasta rinkeliin. Somevideoiden lisäksi unboxailu kuuluu myös taajuudella, ja tulokset ovat olleet erinomaisia.

Pieni B2B-tapahtuma yllätti tapahtumasarjassa laadullaan

Shortlistalle oli tapahtumasarjassa päästetty neljä hyvin erilaista tapahtumaa. Kaikki olivat ehdottomasti paikkansa ansainneet, ja kirjo kertoo hienosti tuomariston avarakatseisuudesta ja rohkeudesta. Listalla olivat ”torilla tavataan” -tyyppinen tapahtuma (Huuhkajat Kisakatsomo ja Kansanjuhla), kiinnostavimpien, mainstreamin kynnyksellä astelevien artistien intiimi trendiklubi (Marski Live X Basso), perinteisen tanssilavaiskelmän piristysruiske (Pookitanssien sarja 2019) sekä Bauer Median voitokas Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tapahtuma. Olimme erittäin onnellisia, kun tiukasti fokusoitu parin tunnin mainostajille sekä media- ja mainostoimistoille tarkoitettu täsmäiskumme pääsi shortille.

Miten muutaman sadan hengen tilaisuus voisi pärjätä kansanjuhlalle?

Voittoon tuskin uskoi kukaan, varsinkaan noin kovassa yleisötapahtumien seurassa. Miten muutaman sadan hengen tilaisuus voisi pärjätä kansanjuhlalle? Olettaisin että siksi, koska kyseessä ei ole Bauer Median myyntitapahtuma perinteisessä mielessä. Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet on koko toimialaa hyödyttävä, mahdollisimman laadukasta tietoa äänestä ja siihen liittyvistä teemoista tarjoileva tilaisuus ja strategiamme jalkautus. Ensisijainen tavoite on lisätä ymmärrystä audion merkityksellisyydestä markkinoinnissa. Siihen tarjottavien puheenvuorojen, keynotejen ja paneelien anti pätee yhtä hyvin niin Bauer Median kuin muidenkin toimijoiden kanavilla.

Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet on rakennettu niin hyvillä aivoilla ja hauiksilla kuin talostamme löytyy. Siihen on käytetty rutkasti aikaa ja vaivaa, semminkin kun kyseessä on sponsoroimaton ja suoraan tuloa tuottamaton tapahtuma. Tavoitteena on ollut, ja on jatkossakin, tilaisuus, johon osallistuminen ei tunnu ajanhukalta kiireisessä, epähuokoistetussa työmaailmassa.

Tuomaristo kiitteli erinomaisesti konseptoitua ja sisältörikasta tapahtumaa, joka puhuttelee äärimmäisen hankalaa kohderyhmää. Oma mielipiteeni eroaa tuomariston perusteluista siinä, että en pidä asiakkaita sekä media- ja mainostoimistoväkeä mitenkään ”äärimmäisen hankalina”. Olen raportoinut tapahtumien sisällöstä aiemmissa kirjoituksissani:

Kaupallisen audion ilosanomaa, jota ei uskalla missata

Museoituuko hiljainen brändisi?

Paikallistekemisen suunnannäyttäjä Radio Pooki kasvatti palkintosaalistaan

Vuoden paikallinen radio on toista kertaa peräkkäin Radio Pooki. Etelän kuplasta voi olla vaikea hahmottaa, kuinka perinteistä tanssimusiikkia soittava, puhelinkirpputoria pitävä rehellinen maalaisradio voi olla paikallistekemisen edelläkävijä. Pooki on Raahen ja Oulun seuduilla yhteenkuuluvuuden ikoni, jonka sitoutunut kuuntelu on sukua puolen Suomen joukkueesta pitämiselle. Rööperiläistä digistrategiaa saattaisi voimaannuttaa kummasti tutustuminen Pookin aitoon asiakaslähtöisyyteen ja sydämiä sulattavaan brändin rakentamiseen, joka perustuu paikallistunteeseen.

Radio Pooki voitti viime vuonna sekä vuoden paikallisen radion että paikallisen radiojuontajan palkinnot, ja tänä vuonna määrä kasvoi vielä yhdellä. Vuoden paikallinen radio -tittelin lisäksi kanavan juontaja Ari Kettukangas voitti toistamiseen Vuoden paikallinen radiotoimittaja -tittelin ja lisäksi Joonas Hepola vastaanotti toimittamallaan Pooki viihteellä -ohjelmalla Vuoden paikallisen radio-ohjelman palkinnon.

Bauer Median uudemmat tulokkaat ja myynti saivat tunnustusta

Kanavakatraamme tuorein ilmestys Bassoradio oli hyvällä jalalla liikkeellä. Henrik ”Herkules” Suhonen voitti tiukan Vuoden musiikkipäällikkö -kategorian. Vielä viime vuonna pienen radiotoimijan, nykyisin Bauer Median kanavaperheeseen kuuluvan aseman, tekemisen ketteryys oli varmasti korkealla. Herkules vastaa musiikkisisältöjen lisäksi Bassoradion ja Räpin omaleimaisen rohkeista audio-, video- ja tapahtumakokonaisuuksista.

Bassoradio pokkasi myös Vuoden luova ratkaisu -palkinnon. Vahvalla idealla ja hyvällä kohderyhmätuntemuksella Alkon kanssa tehty Todista ikäsi -yhteistyö hyödynsi monipuolisesti eri alustoja ja tavoitti kohderyhmänsä erinomaisesti.  

Parhaaksi sisällöntekijäksi tuomaristo valitsi monesta yhteydestä tutun näyttelijä Antti Holman. Perusteluissa kerrottiin Antin nostaneen podcastit koko kansan tietoisuuteen viime vuoden kuunnelluimman podcast-sarjan, RadioPlay-palvelustamme löytyvän Auta Antti -sarjan myötä.

Vuoden radioammattilainen -palkinnon sai tänä vuonna Bauer Median äänibrändäysguru Lauri Domnick. Hän on markkinoinut uutterasti äänibrändäystä ja saanut generoitua uudentyyppistä ajattelua ja tuloa koko toimialalle. Vuoden myyntitiimi oli erittäin kovan tuloksen lisäksi monien asiakkaiden tarpeita tulkinnut ja niissä auttanut Bauer Median valtakunnallinen myyntitiimi. Myös Bauer Median paikallinen tekeminen sai tunnustusta, kun Anne Sandström palkittiin vuoden paikallismyyjänä.

Kohti ensi vuotta

RadioGaala on alalla tärkeä tapahtuma, joka tuo kaivatun juhlan ja sopivan henkireiän arjen puurtamiseen audiota julkaisevissa yhtiöissä. Odotusarvot ensi vuodelle ovat pilvissä. Tapahtuma on tärkeä sosiaalinen kohtauspaikka, jossa suuri osa kollegoista ja muista alan toimijoista nähdään ainoan kerran vuodessa.

Tämän vuoden huippuonnistumisen jälkeen Bauer Median paineet ensi vuodelle ovat todella kovat. Aikaa vuoden 2020 palkintoharavien tekemiseen on enää puoli vuotta. Lohtua tuo se, että emme tee taikatemppuja tai kaninloikkia kilpailuja varten, vaan haluamme kehittää tekemistämme yleisön ja asiakkaidemme hyväksi. Se on jokapäiväistä työtä.

Ismo Heikkilä, Creative Director

Ismolla on taustallaan pitkä kokemus ja näkemys markkinoinnin maailmasta, supervoimana kaupallisen äänen hallinta. Hyvät ideat, uudet asiat ja elämykselliset tarinat yhdistettynä raikkaaseen kaupallisuuteen saavat tämän radioammattilaisen suun messingille.

Vapaa-aikana Ismo harrastaa sähköpyörätehtailua, juniorijääkiekkovalmennusta sekä autoratailua. Naamassa on jotain tuttua Raptori-yhtyeestä, vaikka parta vanhentaakin.

Kirjoittajan artikkelit