Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Kaupallinen radio on 25—54-vuotiaiden keskuudessa nyt yhtä suosittu kuin kaupallinen televisio

9. helmikuuta 2023

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Vuoden alku on jälleen tarjoillut tuttuun tapaan dataa edellisen vuoden mediakuulumisista. Löydös kaupallisen TV:n ja kaupallisen radion tasavertaisesta suosiosta 25—54-vuotiaiden keskuudessa yllätti!

Finnpanel esitteli TV:n katseludataa TV-vuositilaisuudessa 26.1. ja radion kuunteludataa vastaavasti Radiovuositilaisuudessa 9.2. Tilaisuudet sisälsivät runsaasti kiinnostavia nostoja katselu- ja kuuntelumarkkinasta. Oma huomioni kiinnittyi erityisesti 25—54-vuotiaiden mediankäyttöön.

Vuoden 2022 TV:n katseludata ja radion kuunteludata osoittavat kaupallisen radion olevan kaupallisen TV:n kaltainen massamedia 25—54-vuotiaiden keskuudessa, niin viikkotavoittavuudessa kuin minuuteissakin mitattuna.

Kaupallinen radio ja kaupallinen TV tavoittavat
saman määrän 25–54-vuotiaita viikoittain

RADIO 77 % ***** TV 79 %

Kaupallista radiota kuunnellaan 64 minuuttia
enemmän kuin kaupallista TV:tä katsellaan

RADIO 547 min ***** TV 483 min

Mielestäni vuoden 2023 markkinointisuunnitelmille löydös luo oivalliset puitteet tavoittaa tämä kiinnostava kohderyhmä massiivisesti ja kustannustehokkaasti.

Ääni vaikuttaa aivan omilla taajuuksillaan

Audion kuuntelu kasvaa, ja kaupallisella radiolla on vahva asema 25—54-vuotiaiden elämässä. Kuuntelutrendi kannattaakin huomioida markkinoinnin suunnittelussa. Yhtenäinen äänenkäyttö TV- ja radiomainonnassa vahvistaa mainonnan tunnistettavuutta ja tehostaa kampanjan kokonaishuomioarvoa.

  • Audiomainonta kasvattaa kampanjan kokonaishuomioarvoa +15 %
  • Audiomainonta kasvattaa mainonnan Total ROMIa +56 %
  • Audiomainonnan myyntivaikutus on merkittävästi pidempi kuin medioilla keskimäärin

Äänestään tunnettu tuote myös valitaan todennäköisemmin. Ääni mahdollistaakin paljon, kun se ei ole markkinointikakun puuttuva pala. Investoitko sinä audioon oikeassa suhteessa?

LÄHTEET

  • Radiovuosi 2022, Finnpanel (tv lähetysaikaan)
  • Tv-vuosi 2022, Finnpanel (radio lähetysaikaan)
  • Mediamainonnan määrä 2022, Kantar TNS
  • Kampanjatietopankki 2011-2021, Toinen PHD
  • ROMI benchmark meta-analyysi, 2012-2021, Dagmar
  • Markkinoinnin suurimmat tavoitteet vuodelle 2023, IRO Research

Kuvitus: Reija Forss

Janne Turunen, Myyntijohtaja

Janne on toiminut Bauer Medialla niin pienien ja keskisuurien paikallisten asiakkaiden kuin isojen valtakunnallisten brändienkin parissa. Toimiminen monenlaisten yritysten kanssa on tuonut vahvaa ymmärrystä erilaisten toimialojen liiketoiminnasta ja liiketoimintamalleista. Jannella on laaja näkemys erilaisten ratkaisukokonaisuuksien toimivuudesta sekä tuloksellisen markkinoinnin edellytyksistä.

Kirjoittajan artikkelit