Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Suojaa kuulosi – melusaaste uhkaa terveyttämme

24. huhtikuuta 2019

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Valtaosa kaikesta päivittäin kuulemastamme äänestä syntyy tahattomasti, ja se on usein epämiellyttävää. Etenkin asutuilla alueilla valtaosa äänistä on tavalla tai toisella yritysten synnyttämää. Kodinkoneet, autot, junat, lentokoneet, tehtaat, mainoshäly, ilmanvaihtolaitteet, tietokoneet… Vain muutaman mainitakseni.

Maailman terveysjärjestön WHO:n mukaan suurin ihmisten hyvinvointia uhkaava ongelma ilmansaasteiden jälkeen on tällä hetkellä melusaaste. Pelkästään liikenteen melu aiheuttaa noin joka kolmannelle eurooppalaiselle terveysongelmia. Joka viides eurooppalainen nukkuu yönsä niin meluisassa ympäristössä, että se on vaaraksi terveydelle. Suomessa noin 40 prosenttia kaupungeissa tai taajamissa asuvista ihmisistä altistuu melusaasteelle päivittäin.

”Suomessa noin 40 prosenttia kaupungeissa tai taajamissa asuvista ihmisistä altistuu melusaasteelle päivittäin.”

Melusaaste aiheuttaa muun muassa univajetta, sydän- ja verisuonisairauksia, ärtymystä, stressiä ja jopa ennenaikaisia kuolemia. Melusaaste ei vaikuta pelkästään terveyteen, vaan myös suoriutumiseemme arjessa. Kouluissa ja töissä. Erään New Yorkilaisen koulun oppilaat olivat viidennellä luokalla osaamisessaan vuoden jäljessä muihin ikäryhmänsä koululaisiin verrattuna. Kyseisen koulun seinän vieressä kulkee junarata, joka aiheutti luokkahuoneisiin keskimäärin yli 90 dB melun (joka edellyttäisi jo kuulonsuojausta). Näiltä oppilailta jäi melun takia saamatta noin 15 prosenttia annetusta opetuksesta.

Ihminen sopeutuu meluun hitaasti

Avokonttorit lienevät yleisin toimistomuoto tänä päivänä. Niitä suunnitellessa on valitettavasti harvemmin kiinnitetty huomiota siihen, että ihminen toimii avokonttorissa usein hyvin vajaalla teholla. Joidenkin tutkimusten mukaan tehokkuutemme kärsii avokonttoreissa jopa 66 prosenttia verrattuna hiljaiseen ympäristöön. Vähin, mitä työnantajat voivat näissä tilanteissa tehdä, on hankkia henkilökunnalleen hyvät vastamelukuulokkeet. Seuraava askel olisi tarjota henkilökunnalle miellyttäviä äänimaisemia kuunneltavaksi työnteon aikana. Oma lempimusiikki ei kaikissa olosuhteissa ole se paras äänimaisema työntekoa ajatellen. Jos kuulut niihin, jotka kuuntelevat musiikkia töitä tehdessään, niin kokeile vaihtaa välillä luonnon ääniin. Linnut, vesi ja tuuli ovat erittäin hyviä ja terveellisiä vaihtoehtoja!

”Avokonttoreissa työtehomme kärsii jopa 66 prosenttia verrattuna hiljaiseen ympäristöön.”

Ihmistä ei ole alunperin suunniteltu elämään meluisissa ympäristöissä. Ihminen sopeutuu nykyisenkaltaiseen meluisaan ympäristöön aikaisintaan 10 000 vuoden kuluttua. Todennäköisesti kuitenkin hitaammin. Teollinen maailma on ollut olemassa niin lyhyen aikaa, että evoluutio ei ole todennäköisesti edes tajunnut vielä, että tässähän pitäisi alkaa tehdä jotain muutoksia ihmiskehoon. Olisipa muuten hienoa olla näkemässä, millainen ihmiskorva on 30 000 vuoden kuluttua! Onko meillä läpät korvissa, joilla voimme sulkea korvan melulta? Vai onko kuuloaistimme merkittävästi erilainen?

Menestyvä yritys tarvitsee oman äänen

Yritykset kiinnittävät onneksi hiljalleen huomiota siihen, millaista ääntä niiden tuotteet pitävät. Nykyään hiljaisimmat kodinkoneet palkitaan, ja hiljaisuudesta on tullut yksi suurimmista myyntivalteista esimerkiksi pesukoneiden ja pölynimurien kohdalla. Autot hiljenevät merkittävästi, kun polttoaineista luovutaan ja sähköautot valtaavat markkinat. Uskon, että olemme menossa hitaasti kohti parempaa ja miellyttävämpää ympäristöä korvalle. Mutta vielä on pitkä matka.

Yritysten on käytettävä ääntä tulevaisuudessa entistä paremmin ja tietoisemmin. Enää ei ole kyse siitä, kuka huutaa kovimmin. Tänä päivänä yrityksen tulee käyttää ääntään niin, että se on aidosti merkityksellistä ja tilanteeseen sopivaa. Jos yritys aikoo menestyä tulevaisuudessakin, se tarvitsee oman äänen, joka on suunniteltu hyvin ja jota johdetaan hyvin. Ensimmäinen askel tätä kohti on yrityksen Audio Brand Book, joka määrittää sen, miltä yritys kaikissa asiakaskohtaamisissaan kuulostaa. Onhan sinun yritykselläsi sellainen suunnitteilla?

Suurin vaikuttaja meluun on lopulta kuitenkin yksittäinen ihminen. Meillä on mahdollisuus kuluttaa ääntä tietoisesti ja tehdä terveellisiä valintoja myös korvamme kannalta. Kuuloasti on ensimmäinen aisti, joka ihmiselle kehittyy. Ei anneta sen olla ensimmäinen, joka meiltä katoaa.

Kuusi vinkkiä kuulosi (ja itsesi) hyvinvointiin

1. Suojaa kuulosi aina, kun melu tuntuu korvissa epämukavalta.

2. Osta hyvät kuulokkeet. Nappikuulokkeet eivät ole korvan kannalta paras vaihtoehto. Hyvät kuppikuulokkeet sulkevat äänet ympäriltämme pois, jolloin musiikkia ei tarvitse kuunnella niin kovalla.

3. Kuuntele ympäristöäsi tietoisesti. Pysähdy edes kerran päivässä kuuntelemaan kunnolla, vaikka työmatkalla junassa tai bussissa. Mitä kaikkia ääniä kuulet?

4. Anna korvillesi lepohetki. Korvasi valvovat ja tekevät töitä 24 tuntia vuorokaudessa. Anna niille pieni hetki hiljaisuutta päivittäin. Muutama minuutti riittää.

5. Kuluta ääntä tietoisesti. Vältä paikkoja, joissa korvillasi on paha olla ja hakeudu sellaisiin paikkoihin, joissa korvasi voivat paremmin. Sillä on valtava vaikutus hyvinvointiisi kokonaisuudessaan.

6. Ota vastuuta luomastasi äänestä. Millaisen äänimaiseman sinä tuotat ympärilläsi oleville ihmisille? Voisitko tehdä jotain toisin?

Lauri Domnick, Head of Audio Branding

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit