Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Mitä maailmalla puhutaan audiosta?

20. toukokuuta 2022

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Audioalan ammattilaiset ympäri Eurooppaa kokoontuivat tänä vuonna Malmössä järjestetyssä Radiodays Europe 2022 -konferenssissa. Kahdessa päivässä ehti saada tiiviin läpileikkauksen siitä, mistä tällä hetkellä maailmalla puhutaan, kun puhutaan audiosta.

1. Autoradion tulevaisuudesta

Autokannan uudistumisen tahdissa pöydälle nousee kysymys, onko radio yhä relevantti autossa vai pitäisikö se korvata jollain muulla teknologialla? Vaikka digitaalinen kuuntelu tekee vauhdilla tuloaan autoihin, Radioplayerin Edison Research:illa teettämän Car Buyer Research 2021 -tutkimuksen mukaan 89 prosenttia autojen ostajista pitää edelleen perinteistä autoradiota tärkeimpänä mediankuunteluvälineenä autossaan. Apple Carplay, Android Auto ja muut striimauspalvelut jäivät tutkimuksessa perinteisen radion taakse. 90 prosenttia autojen ostajista ajattelee, että perinteisen radion tulisi yhä olla vakiovaruste autoissa.

Spotifyn Nordic Head of Content, Johan Seidefors, puolestaan kertoi, että Spotifylla autoilijoiden lisäksi suurena potentiaalina nähdään matkustajat (commuters) laajemmin. Myös julkisilla kulkuvälineillä matkaa tekevät ovat tärkeitä audiosisältöjen kuuntelijoita Spotifylle.

2. Sisältöjen jakelusta

Mediatalot ja suoratoistopalveluyritykset joutuvat toistuvasti päivittämään strategiaansa. Menestyminen audiomarkkinassa edellyttää mediataloilta nykyisin jo lähes teknologiayrityksen lailla toimimista. Ilman toimivaa audiosisältöjen jakelua ja sen vaatimia teknologisia kyvykkyyksiä yritys ei pärjää kasvavan kilpailun audiomarkkinassa.

Myös jo paikkansa vakiinnuttaneet suoratoistojätit ovat kiinnostuneita mainosrahasta, eli tulevaisuudessa saatamme todistaa enemmän netflixejä avaamassa maksumuurin takana olleita sisältöjään mainostajien käyttöön.

3. Audiomainonnasta peleissä

Mainosteknologiayhtiö AdTonosin Paul Cranwellin mukaan tyypillinen mobiilipelien pelaaja on 34—vuotias,  todennäköisesti (63%) nainen, asunnonomistaja ja mahdollisesti myös perheellinen. Audiomainos mobiilipelin yhteydessä mahdollistaa pelaajalle täyden keskittymisen visuaaliseen peliin ja on siten AdTonosin näkemyksen mukaan lyömätön mainosmuoto mobiilipelien yhteydessä. Muissakin puheenvuoroissa maalailtiin yhteyksiä audiomainonnan ja pelaamisen välillä. Tulevaisuudessa audiomainonnassa on odotettavissa laajentumista mobiili- ja videopelien maailmaan.

4. Puhesisältöjen kysynnästä

Spoken word content demand, suomeksi kysyntä puhesisällöille, oli edelleen vahva trendi myös Malmössä. Kysyntä podcast-sisällöille ja mahdollisuuksille mainostaa podcastien yhteydessä kielii kuumasta markkinasta. Radiodaysin yhteydessä pidetyssä Podcast Summit 2022 -osiossa tarkasteltiin erilaisia podcastien tyylilajeja ja sitä, miten podcastit saadaan tuottamaan. Toimialalle tulee uusia yrityksiä erilaisilla bisnesmalleilla, mutta keskiössä menestyvien toimijoiden strategiassa on toimiva jakelu. Content is king, but distribution is the queen!

5. Audiobrändäyksestä, audiobrändäyksestä, audiobrändäyksestä

Kuuntelijoiden lisäksi on myös mainostajien ja medioiden edun mukaista, että mainostajilla on käytössään paras mahdollinen audiomainos ja yrityksellä on oma ääni-identiteetti.

Useissa puheenvuoroissa tuotiin eri tavoin esiin audiobrändäyksen (audio branding, sonic branding) merkitystä. Hollantilainen Boys+Girls -tuotantoyhtiö audiobrändäsi livenä lavalla kuvitteellisen, paikallisen malmöläisen pizzerian, Mario’s Malmön. Mario’s Malmölle keksityssä uudessa konseptissa audioidentiteetissä on musiikkia ja mielikuva Italy meets Sweden painuu alitajuntaan luovan äänenkäytön keinoin. Niin saatiin pienestä kivijalkakuppilasta oivaltavalla audiomainonnalla tehtyä jokaista Malmöhön saapuvaa kiinnostava ja veden kielelle herauttava italialainen ravintola – myös audioidentiteetiltään.

Voi kunpa audiobrändäys mainostajien keskuudessa yleistyisi. Sitä toivottiin myös Radiodaysissa. Kuuloaistia huomioiva mainonta on edelleen vähemmistössä näköaistille suunniteltuun mainontaan nähden. Ehkä tulevaisuudessa luovien mainonnan suunnittelijoiden taidonnäytteitä mitataan Hesarin etusivun töiden lisäksi erottautuvissa audiomainonnan toteutuksissa. Hyvin tehdyt audiomainokset nimittäin erottuvat!

6. Lokaaliudesta valttina ylikansallisia jättejä vastaan

Millä tavoin perinteinen radiotoimija voi kilpailla mainosrahasta kansainvälisiä alustayhtiöitä vastaan? Vastaus on lokaalius. Australialaisen radioyhtiön Southern Cross Austereon (SCA) toimitusjohtaja Grant Blackley puhui päälavalla radiotoimijan digitaalisesta transformaatiosta. Yksi menestykseen johtanut tie oli LISTNR-sovelluksen kehittäminen. LISTNR on SCA:n oma audiosovellus, joka kokoaa yhteen paikkaan radiot, podcastit, musiikin ja uutiset. Mobiilisovellusten viidakossa australialaisia kuuntelijoita houkuttelee paikallinen LISTNR. Spotify ja muut ylikansalliset palvelut ovat saaneet sovelluksesta itselleen kilpailijan! SCA:n LISTNR-sovellus on ottanut valttikortikseen paikallistuntemuksen: sisältöjä tarjoillaan joka puolelta Australiaa. Paikallistuntemus tuo lisäarvoa myös mainostajalle. Mitä jos radiokanavien paikallistuntemus voisi jälleen olla valttikortti audiomainonnassa? Bauer Medialla laadukkaan paikallistuntemuksen polulla ollaan jo konkaritekijöitä: kukaan ei tunne porilaisia niin hyvin kuin Radio Pori tai oululaisia, kuten Radio Pooki.

Tiesitkö?

Radio Pookia kuunnellaan digiaudiosisältönä eniten desktop-laitteella.

Laura Björkskog, Head of Digital Ad Operations

Laura vetää ohjelmallisen audion ja digiaudion kehitystyötä yhdessä Pohjoismaisten kollegoidensa kanssa. Hän on työskennellyt digitaalisten markkinapaikkojen parissa yli kymmenen vuotta ja uskoo yhdessä oppimiseen ja tekemiseen. Laura tarkastelee mielellään sukupolvi Z:n ja milleniaalien suhdetta mediaan ja inspiroituu oivaltavista podcasteista ja markkinoinnin automaatiosta. Vapaa-ajallaan Laura harrastaa pieniä pintaremontteja, viihtyy luonnossa lenkkipolulla sekä hevosten parissa ja rakastaa ruokaa, herkuttelua ja hyviä dekkarisarjoja.

Kirjoittajan artikkelit