Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Audiotrendit 2024

8. tammikuuta 2024

Lauri Domnick, Creative Director

Audion käyttö mainonnassa lisääntyy, audiomainonnan konseptointi kasvaa ja yhä useammin visuaalinen mainonta ottaa vaikutteita audiosta. Tämä kaikki kertoo siitä, että vuonna 2024 ääntä ei voi enää sivuuttaa.

Monelle markkinoijalle syksy 2023 oli haastavaa aikaa. Kuluttajien varovaisuus johti monessa organisaatiossa markkinointibudjettien leikkauksiin, ja mainonnan painopiste muuttui entistä taktisempaan tekemiseen.

Pitkäaikaiset brändi-investoinnit laitettiin odottamaan parempia aikoja, fokus käännettiin nopeita tuloksia tuovaan mainontaan. Sen kuviteltiin olevan tässä tilanteessa autuaaksi tekevä ratkaisu. Monilta osin epäonnistuttiin, ja siksi edessämme on positiivisten korjausliikkeiden vuosi 2024.

Audiomainonnan konseptointi nostaa päätään

Audiomainonta on valitettavan usein jonkinlainen erillinen saareke muusta mainonnasta. Näemme johdonmukaista ja hyvin konseptoitua mainontaa, mutta kun kuulemme saman mainostajan audiomainoksen, emme ole tunnistaa sitä samaksi konseptiksi tai kampanjaksi. Vaikka muutokset tapahtuvat usein hitaasti, on tässä selkeä muutos nähtävissä.

Yhä useampi mainostaja pohtii tänä vuonna, miten hyvä visuaalinen konsepti kääntyy luontevasti ja vaikuttavasti audiomuotoon säilyttäen tunnistettavuutensa ja tunnejälkensä. Ennustan myös, että tulemme näkemään tänä vuonna entistä enemmän visuaalisia mainonnan konsepteja, jotka ovat täysin audiolähtöisiä.

Tämä kappale voidaan tulkita siten, että luovan audion suunnittelulle on enemmän kysyntää tänä vuonna. Olemme osaltamme johtamassa tätä kehitystä hiljattain perustamallamme uudella Audiotoimisto-yksiköllämme, jonka tarkoituksena on palvella laadukkaiden tuotantojen lisäksi ennen kaikkea idearikkaalla ja palkitulla luovalla audiosuunnittelulla.

Audion käyttö mainonnassa lisääntyy

Audio on kustannuksiinsa nähden kaikkein tehokkaimpien medioiden joukossa. Tästä syystä audio ei ”kyykkää” tulevanakaan vuonna, vaan näemme kasvavia audioinvestointeja etenkin sellaisilta brändeiltä, jotka ovat perinteisesti vahvoja TV-mainostajia.

Audio ei tarkoita enää vain radiota.

Tänä päivänä yli kolmannes kaikesta suomalaisesta mainonnasta pitää sisällään ääntä, ja audion kohtaamispisteiden määrä on jatkuvassa kasvussa. Yksi nopeasti kasvava ja erittäin tuloksekas audiomainonnan kanava on retail media. Lähellä ostopäätöstä kuullulla mainonnalla on tutkitusti erittäin positiivisia vaikutuksia, joten sille on helppoa ennustaa kasvua.

Kierrätys iskee mainontaan – samalla johdonmukaisuus kasvaa

Monessa yrityksessä markkinointia tehdään tänä vuonna pienemmillä budjeteilla kuin edellisvuonna, mikä johtaa kulujen optimointiin. Tulemme muun muassa kuulemaan paljon sellaisia mainoksia, jotka ovat päätyneet asiakkaiden korviin jo aiemmin. Täysin uutta materiaalia tulee uunista jonkin verran vähemmän.

Tämä ei ole välttämättä ollenkaan huono asia, sillä esimerkiksi Analytic Partnersin ROI Genome -raportti osoittaa, että suurin osa toimivista kampanjoista lopetetaan liian aikaisin, kun kuvitellaan niiden kuluneen loppuun.

Uuden keksimisen sijaan kannattaisikin jalostaa olemassa olevaa ja miettiä, miten siitä saisi parhaat hyödyt irti. Joten, huomio peräpeiliin! Tunnistetaan hyvin tehdyt asiat, raikastetaan niitä hieman ja tehdään johdonmukaisesti tulevaa.

Digiaudion kasvu jatkuu

Kulunut vuosi oli digitaaliselle audiolle iso kasvun vuosi, mutta kasvu ei suinkaan pysähdy – päinvastoin. Digitaalisella audiolla tarkoitetaan esimerkiksi nettiradioita, suoratoistopalveluja, äänikirjoja ja podcasteja. Esimerkiksi Bauer Median digitaalisen audion verkosto Audiostream on kasvanut tavoittavuudeltaan jo maamme suurimman kaupallisen radiokanavan, Radio Novan, kokoiseksi.

Digiaudio tavoittaa kaupallisesti kiinnostavat kohderyhmät hyvin ja kuuntelu on keskittynyttä – unelmapaikka mainostajalle. Vaikuttavuuden rinnalla ostamisen helppous sekä hyvät ja jatkuvasti kehittyvät kohdentamismahdollisuudet vaikuttavat osaltaan siihen, että mainostajien kiinnostus digiaudiota kohtaan on kasvussa.

AI rynnistää audiomarkkinaan

On mahdotonta kirjoittaa trendejä tulevalle vuodelle mainitsematta tekoälyä. Vuosi 2024 tuo mukanaan entistä enemmän mainontaa, joka hyödyntää tekoälyä tavalla tai toisella. Etenkin taktisessa mainonnassa tekoäly tulee rikastamaan ja helpottamaan tuotantoja. Mainonnasta tulee reaaliaikaisempaa ja dynaamisempaa, sillä tekoäly mahdollistaa esimerkiksi päivittäin tai jopa tunneittain muuttuvan mainoksen, joka huomioi vaikkapa kaupan varastosaldon, vallitsevan säätilan, päivän hinnan tai liikennetilanteen tietyllä tieosuudella.

Ennen kaikkea alkanut vuosi on kuitenkin kokeilun ja uuden oppimisen vuosi tekoälyn suhteen. Ensimmäiset tekoälyllä tuotetut audiomainokset eivät todennäköisesti ole niitä, jotka keräävät palkintoja upeista luovista toteutuksistaan (toivon tietysti olevani väärässä).

Tänä vuonna kokeillaan uutta, tutkitaan, analysoidaan ja sitten kehitetään. Mitä muita mahdollisuuksia tekoäly audiossa tuo? Puhuimme aiheesta Vaikuttavan audiomarkkinoinnin avaimet -tilaisuudessa syksyllä.

Lauri Domnick, Creative Director

Lauri on Bauer Median ääniguru, joka on jo 20 vuotta työskennellyt musiikin ja äänen sekä niihin liittyen eri yritysten asiakaskokemuksen parissa. Ääni on Laurille paitsi työ, myös intohimo. Hän on kiinnostunut sen monista vaikutuksista ihmisiin – myös itseensä.

Vapaa-aikansa Lauri viettää mieluiten kotimaan erämaissa kartta ja kompassi kädessään – poluilla tai niiden ulkopuolella

Kirjoittajan artikkelit