Käännä älylaitteesi vaakatasoon
Audio branding
Ääni vaikuttaa meihin niin fyysisesti kuin psyykkisesti, joten hyvin suunnitellulla äänellä voimme vaikuttaa myös asiakkaan tunnetiloihin ja käyttäytymiseen. Äänen avulla voimme vaikuttaa yleiseen viihtyvyyteen ja liikkeessä vietettyyn aikaan sekä kasvattaa ostoaikomusta. Samalla viestimme myös brändistä ja sen arvoista.
Äänimaisemoinnin tuoma myynninkasvu
Äänen vaikutus brändin muistettavuuteen
Yrityksistä mainitsee äänen brändiohjeessaan
Äänibrändäyksellä tähdätään äänen suunnitelmalliseen ja johdonmukaiseen käyttöön siten, että se tukee brändimielikuvaa ja vahvistaa asiakkaan tunnesidettä brändiin. Lopputuloksesta, eli brändin omasta äänestä tulee näin oleellinen osa brändi-identiteettiä.
Brändi-identiteetit mielletään helposti vain visuaalisiksi kokonaisuuksiksi ja ohjeistuksiksi, jotka kattavat logon, fontit, värit jne. Audio Brand Bookia voidaan verrata visuaaliseen ohjeistukseen. Sen elementtejä ovat mm. äänilogot, brändimusiikki ja äänimaisemat.
Ennen kaikkea äänibrändäyksellä erotutaan ja luodaan yritykselle kilpailuetua. Yrityksen arvot ja missio luovat hyvän perustan onnistuneelle äänibrändäykselle.
Koska ääni vaikuttaa meihin niin fyysisesti, kuin psyykkisesti, voimme hyvin suunnitellulla äänellä myös vaikuttaa asiakkaan tunnetiloihin ja käyttäytymiseen. Liikkeessä vietetty aika, todennäköisyys ostaa, keskiostos ja yleinen viihtyvyys ovat asioita, joihin voidaan vaikuttaa niin, että viestimme myös samalla brändistä ja sen arvoista.
Seuraavat elementit ja niiden käyttö eri kanavissa voidaan määritellä Audio Brand Bookiin yksityiskohtaisesti:
”Meille Vaasanin oma äänimaailma auttaa rakentamaan strategian mukaisesti ja pitkäjänteisesti brändiä.
Melodia ja laulunääni jo itsessään edustavat sitä tunnetta jota haluamme viestiä mutta myös laulun sanojen avulla voimme kertoa meidän arvopohjaisesta maailmasta ja arvolupauksestamme, siinä maistuu hyvä.
Audion käyttö kasvaa kokoa ajan ja erityisesti tästä syystä on tärkeätä että brändi tunnistetaan myös äänestä samalla tavalla kuin kuvallinen logo kertoo mainoksessa kenen viesti on.”
Katja Willberg, Brand & Experience Manager
Vaasan Oy
”Prosessi sujui mielestämme hyvin, asiantuntevasti ja joustavasti. Syntyi kokemus, että ajatuksiamme kuunneltiin tarkalla korvalla.
Päätös yhteistyöstä oli helppo sen jälkeen, kun yleensä päätimme ottaa äänibrändäyksen osaksi brändiprojektiamme. Konseptinne ja tuotteenne vakuuttivat ja porukka vaikutti olevan hyvin osaavaa ja innostunut työstään.
Täysi kymppi!”
Mikko Salmi, Viestintäjohtaja
Oulun kaupunki
”Audio Branding –prosessi eteni todella laadukkaasti ja ammattitaitoisesti alusta loppuun.
Oli hienoa huomata heti ensimmäisestä palaverista lähtien, että kyseessä ovat alan superammattilaiset ja oli helppoa luottaa siihen, että lopputuloksesta tulee toimiva.
Meidän ajatukset ja tarpeet huomioitiin läpi prosessin erinomaisesti ja lopputuloksesta tuli todella hyvä!
Voin suositella yhteistyötä ilomielin Bauer Median kanssa.”
Janne Kuoppala, toimitusjohtaja
Fotonordic Oy
Lauri Domnick, Head of Audio Branding