Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audiomarkkinassa

Sukellus suomalaiseen audiomaisemaan

13. toukokuuta 2022

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Audion ympärillä kehityksen vauhti huimaa päätä, ja välillä on haastavaa pysyä ajan tasalla viimeisimmistä audiotrendeistä sekä uusista mahdollisuuksista parantaa markkinoinnin tuloksia äänimainonnan keinoin.

Audiomarkkinaa tutkaillessa huomaa, että suuri osa trendinostoista ja tutkimuskoosteista tulee Suomen markkinan ulkopuolelta, vaikka meillä olisi omasta takaa valtavasti tietoa ja osaamista mitä jakaa markkinoijille, mediastrategisteille ja luoville suunnittelun inspiraatioksi.


Siitä se ajatus sitten lähti: päätimme tehdä kunnon sukelluksen audiomaisemaan. Lopputuloksena syntyi Audio Landscape 2022, jonka sisältö toivottavasti avaa silmänne ja korvanne sen osalta, miten audiomarkkina kehittyy ja miksi audion roolia markkinoinnissa kannattaa kasvattaa.

Kerromme muun muassa paljonko suomalaiset käyttävät aikaa mediapäivästään audion kuunteluun, miten kuuntelu jakautuu kodin, auton ja työpaikan välillä, sekä mitä kaikkea teemme samalla kun kuuntelemme audiota.

Tiedätkö mitkä ikäryhmät ovat Suomessa kaikkein kulutusvoimaisimpia? Entä tavoittaako kaupallinen radio paremmin 18—29-vuotiaat vai ikäluokan 65—74 v.? Landscapesta sekin selviää.

KUUNTELE! Miltä kotimainen audiomarkkina kuulostaa?

Suomalaiset on mahdollista tavoittaa radiolla ja digitaalisen audion muodoilla kattavasti, mutta kuinka kartalla olet siitä, miten audiomainonta vaikuttaa tuloksiin? Landscapesta löydät Suomessa tutkittua faktaa audiomainonnan vaikutuksesta kampanjan huomioarvoon ja mainonnan ROMIin.

KUUNTELE! Äänen ja audiomainonnan vaikuttavuus kasvussa

Digiaudio kasvaa ja kehittyy

Emme myöskään malta olla kertomatta, kuinka mainospanostukset kasvoivat toimialoittain radioon vuonna 2021 tai miten digitaalisen audiomarkkinan panostusten ennustetaan moninkertaistuvan lähivuosina. Digiaudion kehityksestä ja mainosmahdollisuuksista meillä on kerrottavaa, koska olemme kansainvälisesti mukana lukuisissa kehityshankkeissa. Ja on meillä Suomen toiseksi suurin digiaudioverkostokin tarjota mainostajien käyttöön.

KUUNTELE! Digi audioituu vauhdilla

Kun kysyimme markkinoijilta merkittävimpiä syitä tehdä audiosisältöyhteistyötä kanssamme, löytyi sen kautta luovan audiovaikuttavuuden kaava ja kulmakivet, joihin kannattaa tutustua. Creative Studiomme pohtii myös sitä, että kun radiosta ja audiosta on muovautunut vuosien saatossa hovikelpoinen media-alusta, onko meistä samalla tullut tylsiä? Luovuuden ruokkimiseksi kurkistamme Landscapessa myös äänituotannon kansainvälisiin trendeihin.

KUUNTELE! Audiosisältöyhteistyöt erottumisen kulmakivenä

KUUNTELE! Kansainvälisten äänituotantojen helmiä

Arvot ja diversiteetti brändin äänessä

Suomesta ei enää juurikaan löydy toimialoja, joiden brändeille Bauer Media ei olisi ollut suunnittelemassa audioidentiteettiä audio branding -osaamistamme hyödyntäen. Landscapessa haastamme markkinoijat miettimään, miten arvopohjaisuus ja diversiteetti kuuluuvat brändien äänessä.

KUUNTELE! Aika viedä arvot myös audioon

Toivottavasti löydät tästä tietopaketista jotain uutta, jotain inspiroivaa ja jotain, mitä tahdot hyödyntää omassa tekemisessäsi. Jos kaipaat ideointiapua siihen, kuinka parantaa mainonnan vaikuttavuutta audion keinoin, älä epäröi olla yhteydessä meihin.

Kuullaan!

Katja Lahti, Head of Data & Insight

Katja työskentelee Bauer Median myynnissä ja myynnin kehityksessä. Hän tuo strategista ajattelua sekä työkaluja asiakastyöskentelyyn ja suunnittelee audiota hyödyntäviä ratkaisuja asiakkaillemme.
Katja on utelias ymmärtämään kulutuskäyttäytymisen ja valintojen motiiveja sekä seuraamaan trendejä ja ilmiöitä. Valinnat vuoden prosessoriksi ja tukipilariksi kuvastavat hyvin hänen rooliaan Bauerin työyhteisössä.
Työn lisäksi hänet pitää vauhdissa kaksi teiniä, mökki Sysmässä ikuisuusprojekteineen sekä haaveilu matkoista lämpimiin kohteisiin.”

Kirjoittajan artikkelit