Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2022

Miltä kotimainen audiomarkkina kuulostaa?

Kaupallinen radio tavoittaa 3,5 milj. suomalaista viikoittain

Suomalaiset viihtyvät audion parissa erinomaisesti. Mediapäivästämme peräti viidennes kuluu audion parissa. Audiota kuunnellaan tutkitusti läpi päivän, ja kuuntelu kulkee mukana arjen eri toiminnoissa. Audioperheessä radion kuuntelu vie suurimman ajan, ja samalla podcastit ja äänikirjat ovat vakiinnuttaneet asemansa. Audiota kulutetaankin eniten heti tv- ja videosisältöjen jälkeen.

Kaupallinen radio tavoittaa ihmiset kattavasti: liki puolet suomalaisista kuuntelee kaupallista radiota päivittäin, viikon aikana tavoittavuus on 70 % väestöstä. Mainostajan kannalta on erinomaista, että tavoittavuus on korkein työikäisissä eli tulotasoltaan kulutusvoimaisimmassa kohderyhmässä.

Vuosi 2021 oli kaupalliselle radiolle kasvun vuosi. Mainostajien investoinnit audiomainontaan kasvoivat prosentuaalisesti mitattuna toiseksi eniten heti verkkomainonnan jälkeen. Oli myös ilo huomata, että kasvua tuli kaikilta radiolle merkityksellisiltä toimialoilta.

Radion mediapanostusten osuus oli huipussaan kesällä. Radion tasainen tavoittavuus luo kuitenkin huikean potentiaalin olla äänessä ja erottua muinakin vuodenaikoina. Ihmiset ovat kuulolla.

Äänessä tavoittavan markkinoinnin puolesta

Maria Lehto, Data & Insight Strategist

Maria Lehto

Data & Insight Strategist

050 382 0128

maria.lehto@bauermedia.fi

Äänessä tehokkaan markkinoinnin puolesta

Heli Montonen, Suunnittelupäällikkö

Heli Montonen

Suunnittelupäällikkö

050 539 6988

heli.montonen@bauermedia.fi

Helillä on kokemusta eri medioista jo yli 15 vuoden osalta, radio niistä ylitse muiden.

Töiden lisäksi Heli harrastaa liikuntaa, kuten kaikkea extremeä, mitä omien poikien kanssa voikaan keksiä,

ikuista sisustamista ja puutarhaa. Myös reissuun on aina välillä päästävä.