Kaikki artikkelit

Radiossa | 7.11.2017

Radio tavoittaa oikealla hetkellä

Radio on vahvasti kiinni päivittäisissä rutiineissamme. Kaupallinen radio tavoittaa kaikenikäiset ja tarjoaa mainostajalle mahdollisuuden vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin.

Radio on monille aamun ensimmäinen media, joka herättelee ja kertoo tuoreimmat uutiset. Toiset kuuntelevat omaa suosikkikanavaansa työnteon lomassa. Autossa radio on tielläliikkujan ehdoton informaatio- ja viihdekeskus. Osalle radio on vahvasti illan media, hyvää musiikkia ja mukavaa seuraa somessa surffailun lomassa. Joillekin se tarjoaa seuraansa läpi koko päivän.

Nopeasti ja kattavasti

Kansallinen Radiotutkimus (KRT) vahvistaa, että radio on tukevasti läsnä päivämme eri hetkissä. Viikon aikana 4,6 miljoonaa suomalaista kuuntelee radiota, heistä kaupallinen radio tavoittaa 3,6 miljoonaa henkilöä. Sekä kuuntelijaluvuilla että kaupallisesta näkökulmasta tarkasteltuna radio voi hyvin.

Kaupallinen radio tavoittaa kaikenikäiset, teineistä iäkkäisiin. Kaupallisen radion heavy-kuuntelijat löytyvät ikäryhmästä 35-54-vuotiaat, heistä radio tavoittaa arkena 63 prosenttia. Kaksi kuuntelutuntia päivässä ja 13,5 tuntia viikossa takaavat mainostajille upeita mahdollisuuksia puhutella kohderyhmää, vieläpä oikealla hetkellä.

Ajassa kiinni

Radio haastaa muut mediat juuri kuluttajien kohtaamisessa oikeaan aikaan. Radion vahvuus on olla läsnä päivällä tai aktiiviaikaan.  Radion prime time alkaa aamuseitsemältä ja jatkuu iltakuuteen. Radiomainonnan avulla potentiaalisten kuluttajaryhmien kohtaaminen päivällä, vaikka juuri ennen ostohetkeä, on mahdollista ja tuloksellista. Mainos Radio Novalla kello 15 tuo mainostajalle 125 000 korvaparia.  Tämä tarjoaa mainostajille erinomaisia mahdollisuuksia vaikuttaa ja kuljettaa henkilöitä ostopolulla kohti tavoitteita.

Radio on monitahoinen, ajassa kiinni oleva media. FM-lähetystä täydentävät uudet kuuntelualustat, podcastit sekä on-demand-kuuntelu. Kanavien omat someryhmät laajentavat vielä radiomedian käsitettä syventäen kosketuspintaa yleisöön ja lisäämällä vuorovaikutusta. Tämä mahdollistaa puhuttelevien sisältöjen suunnittelun eri kohderyhmille.

 

Bauer Median kuuntelu

  • Viikkotavoittavuus 2,5 milj. henkilöä (9+)
    • tavoittavin naiskohderyhmässä (1,3 milj. naista)
    • tavoittavin mieskohderyhmässä (1,2 milj. miestä)
  • Kuunteluosuuden ykkönen 43,6 % osuudella (9+)
  • Radio Nova kaupallisten radiokanavien ykkönen sekä viikkotavoittavuudessa että kuunteluosuudessa (9+)
    • kuunnelluin kaupallinen kanava sekä nais- että mieskohderyhmissä

Lähde: Finnpanel Oy, KRT Online valtakunnallinen aineisto heinä-syyskuu 2017

Kaavion lähde: Finnpanel Oy, KRT Online valtakunnallinen aineisto heinä-syyskuu 2017, kuunteluminuuttien jakauma arkena;  kaupallinen radio, YLE ja muut audiot eri ikäryhmissä.

Irmeli Ekholm Kehitys- ja tutkimuspäällikkö

Irmeli vastaa Bauer Medialla tutkimustoiminnasta ja työskentelee sekä sisällöntuotannon että myynnin kanssa. Osaamista on kertynyt niin median kuin mediatoimistonkin puolelta. Irmelin mielestä Bauer Medialla tutkimuksen rooli ja datan hyödyntäminen koetaan tärkeäksi niin asiakastyöskentelyssä kuin sisällön suunnittelussakin. Irmelin vapaa-aika on hektistä. Tärkeitä asioita ovat ystävät ja golfharrastus sekä ikuisuusprojektiksi osoittautunut vapaa-ajan asunto Sipoossa. Irmeli tunnustautuu myös viikonloppukokkailijaksi, joka kokeilee mielellään uusia makuja.

Lue kirjoittajan aiemmat artikkelit →