Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2023

Digitaalinen audiomarkkina on mainostajan karkkikauppa

Kaupallinen, digitaalinen audio tarkoittaa mainontaa podcastien, nettiradioiden ja musiikkistriimien kuuntelun yhteydessä. Digitaalinen audiomainonta kasvattaa audion tavoittavuutta merkittävästi kaikissa ikäryhmissä.

Digitaalisen audion kuuntelusta yli 80 prosenttia tapahtuu mobiililaitteella, ja suurin osa kännykällä kuuntelevista kuuntelee audiosisältönsä kuulokkeilla, Kuunteluteknologian nopea kehitys ja kuulokkeiden suosio ovatkin taanneet laadukkaan kuuntelukokemuksen yhä useammalle.

Useimmiten digitaalista audiomainontaa kuulee nettiradiosisältöjen yhteydessä. Myös podcastien parissa kuultava spottimainonta kasvaa tasaisesti, vaikka osa suosituimmista podcasteista siirtyy maksumuurien taakse.

Spottimainonnan hyötyjä mainostajalle ovat mm. skaalautuvuus ja volyymi. Yhden podcastin yleisön sijaan spottimainonta mahdollistaa useamman samankaltaisen podcastin yleisöjen tavoittamisen yhdellä kampanjabuukkauksella. Suoran ostotavan lisäksi spottimainontaa voi ostaa ohjelmallisesti (Programmatic Guaranteed, PG sekä Private Market Place, PMP). Ohjelmallisen ostamisen markkinassa digitaalisen audion sekä ääniohjauksen ja -hakujen uskotaan kasvavan kovinta vauhtia heti Connected TV:n ja TV:n suoratoistopalvelujen (OTT) jälkeen.

→ Lisää digitaalisesta audiomarkkinasta (pdf)

Laura Björkskog

Head of Digital Ad Operations, laura.bjokrskog@bauermedia.fi