Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2023

Millainen brändi, sellainen ääni

Mietipä tovi brändiäsi, jonka markkinoinnista ja käyttäytymisestä vastaat. Jos brändisi olisi ihminen, millainen persoonallisuus se olisi? Pirskahteleva ilopilleri, hillitympi asiantuntija vai elämyksiä ammentava nautiskelija? Vai jotain ihan muuta?

Pääasia, että tunnet brändisi ja olet tehnyt tutkimusretken sen sielunmaisemaan: tiedät, mikä brändiäsi motivoi, minkä asioiden puolesta ja mitä vastaan se on. Tiedät myös, mikä on brändisi tapa esiintyä, puhua, olla äänessä. Millainen on sen tonaliteetti.

Sillä ainoastaan se, mitä brändisi sanoo, ei ole tärkeää. Yhtä tärkeää on, miten ja millaisella äänellä brändisi asiansa ilmaisee. Brändisi ääni voi olla ikään kuin sen sormenjälki. Yhtä persoonallinen ja uniikki. Ääni voi olla se, joka erottaa brändisi muista. Se, josta brändisi tunnistetaan.

Ääni on siis iso osa brändisi persoonaa. Brändisi ääni kertoo sen tunteista. Ja niitähän brändilläsi on. Ainakin, jos haluat, että brändisi merkitsee kuulijoilleen jotain. Että brändi ei ole pelkkä tuote, vaan jotain, jonka kanssa olla samaa mieltä, jonka edesottamuksia on palkitsevaa seurata.

Emme halua olla vuorovaikutuksessa mielenkiinnottoman instituution tai jäykän tuotteen kanssa. Emme. Haluamme asioida uniikin persoonan kanssa, tulla tutuksi, parhaimmillaan antautua suhteeseen. Kestävään asiakassuhteeseen.

Jos brändiltäsi puuttuu ääni, siltä puuttuu pala brändipersoonaa. Ja vain ehjä brändipersoona voi erottua edukseen, tulla kuulluksi. Ja mikä tärkeintä: halutuksi.

Anssi Järvinen

bränditerapeutti, anssi@anssijarvinen.fi