Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2023

Podcastien rajat venyvät – voittajat erottuvat massasta

Podcast-sisältöjen näkökulmasta vuonna 2023 on entistä tärkeämpää erottua massasta ja tarjoilla kuuntelijoiden korviin jotain sellaista, mitä he eivät ole koskaan aiemmin kuulleet. Podcastin määritelmän rajoja tullaan venyttämään, ja kekseliäimmät voittavat uusia yleisöjä puolelleen.

Sisällön suhteen aiheen valinta ja sitoutuneen yleisön löytäminen ovat avaintekijöitä, ja tulemmekin kuulemaan entistä enemmän rajatuille yleisöille kohdennettuja niche-sisältöjä. Tässä pelissä kärsivällisyys palkitaan, ja pitkäjänteiset sekä luotettavat sisällöntuottajat lujittavat asemaansa markkinassa sekä kasvattavat yleisöjään.

Perinteisten Long Form -podcastien rinnalla kuullaan jatkossa enemmän myös lyhyempää audiosisältöä ja mini- tai jopa mikrocasteja, joiden jaksot kestävät vain muutaman minuutin. Lyhyitä sisältöjä myös palastellaan pidemmästä formaatista paitsi markkinointikeinona, myös toimimaan täysin omana sisältömuotonaan esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Tämän myötä video nousee audion rinnalle entistä tärkeämpään rooliin myös digitaalisen audion markkinassa. Tämä on hyvä uutinen yleisöille, jotka saavat entistä laajemmin valita, millaisessa muodossa lempisisältönsä nauttivat.

Toisaalta, median suurkuluttajat ovat jatkuvasti tietoisempia ruutuajan kasvusta ja sen negatiivisista terveysvaikutuksista. Ruutuähkyyn ääni tarjoaa lempeämmän ratkaisun ja jatkuvasti kehittyvä teknologia mahdollistaa yhä uusia tapoja pitää suosikkisisällöt aina lähellä liikkuvassa elämässä.

Elsa Kalervo

Digital Audio Manager, elsa.kalervo@bauermedia.fi