Verkkosivut saavat pian uuden ulkoasun. Lue lisää uudesta yritysbrändistämme täältä.

Audio Landscape 2023

Tekoäly osaa jo paljon, mutta vielä riittää kehitettävää

Tekoäly on nyt erittäin kiinnostavassa kehitysvaiheessa. OpenAI:n kehittämä ChatGPT -sovellus on myös nostanut pintaan keskustelun siitä, kuinka tekoäly tulee vaikuttamaan mediaan ja mainontaan. Tekoäly osaa jo vastata monimutkaisiin kysymyksiin, se pystyy tuottamaan tekstiä ja puhetta eri kielillä, ja se oppii uusia puhetapoja sekunneissa. Nämä ovat merkittäviä edistysaskelia, jotka kaikki pohjautuvat tekoälyn kykyyn oppia uusia asioita.

Tästä huolimatta puhesynteesiä hyödyntävissä sovelluksissa on vielä paljon kehitettävää, sillä tekoälyn tuottamasta puheesta puuttuvat edelleen luonnolliset äänenpainot, murteet ja persoonallinen äänensävy, jotka kaikki tekevät puheesta inhimillistä ja luotettavaa.

Vaikuttaa siltä, että mainos- ja sisällöntuotanto ovat alueita, joissa tekoäly voi tuoda lisäarvoa aika nopeasti. Tämä tulee tehostamaan sisällöntuotantoa, ja itsepalvelutyökalut tulevat madaltamaan kynnystä tuottaa äänimainoksia pienemmille mainostajille. ChatGPT voi jo nyt kirjoittaa tekstin yksinkertaiselle radiomainokselle.

→ Lisää aiheesta (pdf)

Jan Kumlin

Director of Digital Advertising Technology, jan.kumlin@bauermedia.fi